Panasonic Lumix DMC-GF1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarowe,
- Lampa błyskowa,
- 2 ustawienie według wzorca bieli,
- Temperatura barwowa.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.57 | 106.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.29 | 107.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.52 | 106 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.56 | 104.7 |
3000K | Auto | 19.6 | 115.4 |
3000K | Żarówki | 6.64 | 97.89 |
3000K | 3000K | 4.36 | 95.99 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.5 | 98.1 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.53 | 97 |
Panasonic GF1 nie ma problemów z prawidłowym odwzorowaniem kolorów w różnych warunkach oświetleniowych. Tradycyjnie automatyczny balans bieli zawodzi przy pracy w świetle żarowym, jednak jak widać z powyższej tabelki, w takiej sytuacji wystarczy wybrać dedykowany balans bieli lub ustawić temperaturę barwową na 3000K. Natomiast w pozostałych przypadkach błędy koloru utrzymują się na niskim poziomie. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii nasycenia koloru. Poza automatycznym balansem bieli dla światła żarowego, odchyłki od wartości 100% nie są duże. Przy słonecznej i pochmurnej pogodzie widzimy nieznaczne przesycenie, natomiast w pozostałych przypadkach niewielkie niedosycenie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.