Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GF1 - test aparatu

27 lipca 2010
Szymon Starczewski Komentarze: 19

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla GF1 prezentujemy na poniższym wykresie.

Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny



----- R E K L A M A -----

Całkowity zakres tonalny dla większości czułości utrzymuje się na poziomie powyżej 8 EV i dopiero przy ISO 1600 i 3200 spada poniżej tej wartości. Jest to typowe zachowanie które często obserwujemy w testowanych aparatach. Spójrzmy jednak na zakres tonalny dla najlepszej jakości obrazu, który jest znacznie bardziej miarodajny przy porównywaniu osiągów z różnych aparatów. Pod tym względem GF1 niestety nie imponuje bowiem dla ISO 100 osiąga wartość 6.1 EV. Jest to wynik porównywalny z tym jaki osiągnął E-P1, jednak dla wyższych czułości widać przewagę Olympusa w tej kategorii.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV, zatem całkowity zakres tonalny na plikach JPEG wynosi około 8 EV. Warte odnotowania jest również załamanie się balansu bieli przy ISO 3200.

ISO Granica bieli
100 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
GF1
Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
1600 ISO
GF1
Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu widać przewagę większej dynamiki tonalnej lustrzanki Canona. Dla ISO 100 w jej przypadku udało się odzyskać pewne szczegóły na zdjęciu podczas gdy w przypadku GF1 wzrost szumu skutecznie utrudnił ten proces. Dla ISO 1600 na rozjaśnionym zdjęciu z GF1 widać wyłącznie szum. W przypadku 50D szum jest mniejszy, aczkolwiek szczegółów również nie udało się odzyskać.

100 ISO
0 EV
−4 EV
GF1
Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
1600 ISO
GF1
Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF1 - Zakres tonalny

Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu w przypadku obu aparatów wygląda podobnie. Ewentualne różnice mogą wynikać z faktu, że oryginalne zdjęcia mimo tych samych parametrów ekspozycji zostały różnie naświetlone przez oba aparaty. Wydaje się jednak, że dla ISO 1600, ze względu na mniejszy szum 50D wypadł nieco lepiej od GF1.