Panasonic Lumix DMC-GF1 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- format obrazu 4:3
- L – 4000×3000 pikseli
- M – 2816×2112 pikseli
- S – 2048×1536 pikseli
- format obrazu 3:2
- L – 4000×2672 pikseli
- M – 2816×1880 pikseli
- S – 2048×1360 pikseli
- format obrazu 16:9
- L – 4000×2248 pikseli
- M – 2816×1584 pikseli
- S – 1920×1080 pikseli
- format obrazu 1:1
- L – 2992×2992 pikseli
- M – 2112×2112 pikseli
- S – 1504×1504 pikseli.
- Standardowy,
- Dynamiczny,
- Natura,
- Stonowany,
- Nostalgiczny,
- Jaskrawy,
- Standardowy czarno-biały,
- Dynamiczny czarno-biały,
- Stonowany czarno-biały.
Na kole nastaw GF1 znajduje się tryb Moje Kolory, który pozwala na fotografowanie z użyciem jednego z 8 efektów kolorystycznych. Do wyboru mamy następujące opcje:
- Ekspresja – zdjęcia w stylu popart z uwydatnionym kolorem,
- Retro – efekt starego zdjęcia z wyblakłymi kolorami,
- Czyste barwy – efekt z użyciem chłodnego, jasnego światła z niebieskawą dominantą mający dać uczucie świeżości,
- Elegancja – efekt stwarzający atmosferę spokoju a zarazem okazałości (zdjęcia wychodzą nieco przyciemnione z odcieniem bursztynu),
- Czarno-białe – efekt czarno-białego zdjęcia z delikatnym odcieniem sepii,
- Dynamiczna sztuka – przyciemnianie jasnych i rozjaśnianie ciemnych partii obrazy z dodatkowym wzmocnieniem koloru,
- Sylwetka – efekt uwydatniający sylwetkę fotografowanego obiektu poprzez zwiększenie kontrastu pomiędzy jasnymi i ciemnymi partiami obrazu,
- Niestandardowe.
Efekt działania poszczególnych schematów kolorystycznych przedstawiamy poniżej.
Ekspresja | |||
|
|
|
|
Retro | |||
|
|
|
|
Czyste barwy | |||
|
|
|
|
Elegancja | |||
|
|
|
|
Czarno-białe | |||
|
|
|
|
Dynamiczna sztuka | |||
|
|
|
|
Sylwetka | |||
|
|
|
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z przetestowanych przez nas wcześniej bezlusterkowców czyli Samsunga NX10 i Olympusa E-P1.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
Zdjęcia z GF1 zapisane w formacie JPEG prezentują się całkiem dobrze. Widać, że w stosunku do Samsunga zdjęcia zarówno z GF1 jak i E-P1 są ostrzejsze, co pokazuje, że minimalne wyostrzanie w tych aparatach jest wyższe niż w NX10. Dodatkowo wpływ ma na to proces odszumiania, którego w przypadku Samsunga nie dało się kontrolować. Można również zauważyć, że GF1 na minimalnym poziomie wyostrza zdjęcia bardziej niż E-P1, na co wskazywały pomiary rozdzielczości układu prezentowane w rozdziale czwartym. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że w GF1 odszumianie na poziomie minimalnym nie jest intensywne. Widać to zwłaszcza na najwyższych czułościach gdzie szum jest wyraźny a jego struktura jest zupełnie inna niż w przypadku zdjęć z Samsunga, które w wyniku silnego odszumiania zostały wyraźnie pozbawione szczegółów.
Wyostrzanie
Na zakończenie tego rozdziału prezentujemy jeszcze wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w GF1. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −2, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych przy wyostrzaniu na poziomie pośrednim, czyli 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +2.
Panasonic DMC-GF1, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Jak wspominaliśmy w rozdziale dotyczącym rozdzielczości, wyostrzanie w GF1 na poziomie minimalnym jest dość intensywne co widać również na powyższym przykładzie. Można by się spodziewać, że wyostrzanie na poziomie maksymalnym będzie wręcz monstrualne. Jednak jak pokazuje powyższe porównanie różnica pomiędzy minimalnym, a maksymalnym wyostrzaniem nie jest bardzo duża.