Panasonic Lumix DMC-G2 - test aparatu
2. Wygląd i jakość wykonania
Wyglądem przypomina amatorską lustrzankę lub zaawansowany kompakt. Jego cechą charakterystyczną jest bardzo duża liczba pokręteł i przycisków na obudowie, a także ruchomy wyświetlacz. Aparat nie jest uszczelniany ale obudowa wygląda solidnie. Nie słychać niepokojących trzasków jeśli korpus ściskamy w trakcie użytkowania aparatu. Na uchwycie nie ma żadnej okleiny, a cała obudowa, łącznie z uchwytem wykonana jest z matowego tworzywa sztucznego. Mimo to, dłoń dobrze przylega do uchwytu zapewniając dobry komfort trzymania aparatu.
Testowany przez nas egzemplarz G2 był w kolorze czarnym. W ofercie
producenta te modele występują także w kolorach: niebieskim i czerwonym.
Zasilanie i gniazda
Panasonic G2 jest zasilany sporej wielkości akumulatorem DMW-BLB13PP o pojemności 1250 mAh. Wystarcza on do wykonania około 800 zdjęć. W zestawie do aparatu dodawana jest ładowarka o oznaczeniach DE-A49. Opcjonalnie można zapatrzeć się w zasilacz sieciowy DE-A49B gwarantujący stałe zasilanie aparatu.
- gniazdo mikrofonowe typu jack o średnicy 2.5 mm, będące jednocześnie wejściem na wężyk spustowy,
- wyjście miniHDMI typu C,
- wielofunkcyjne złącze USB.
Przyciski
Jeśli ktoś lubi aparaty z dużą ilością przycisków, to Panasonic G2 z pewnością może być wart zainteresowania. Patrząc od góry, obok spustu migawki znajdują się dwa czerwone przyciski: jeden do nagrywania filmów (REC), a drugi iA włączający tryb automatyczny Inteligent Auto. Obok nich jest koło nastaw przy którym jest włącznik aparatu oraz przełącznik trybów pracy migawki: zdjęcie pojedyncze, zdjęcia seryjne, bracketing, samowyzwalacz. Natomiast na kole nastaw umiejscowione są tryby typowe dla amatorskich lustrzanek, choć wzbogacone o szczegółowe ustawienia. Oprócz trybów PASM można więc ustawić:
- Moje kolory – automatyczne fotografowanie w różnych wersjach kolorystycznych: ekspresyjny, retro, czyste barwy, elegancki, monochromatyczny, sztuka dynamiczna, sylwetka, własne;
- Portret – tryby: normalny, gładka skóra, w plenerze, w pomieszczeniach, kreatywny (z regulacją przysłony);
- Krajobraz – tryby: normalny, natura, architektura, kreatywny (z regulacją czasu);
- Sport – tryby: normalny, w plenerze, w pomieszczeniach, kreatywny (z regulacją czasu);
- Zbliżenie – tryby: kwiat, żywność, obiekty, kreatywny (z regulacją przysłony);
- Portret nocny – tryby: portret noc, krajobraz nocny, iluminacja, kreatywny;
- SCN – tryby tematyczne: zachód słońca, impreza, dziecko 1, dziecko 2, zwierzę, rozmycie tła;
- Tryb filmowania P;
- CUST – 3 ustawienia własne.
- rozpoznawanie twarzy,
- śledzenie,
- automatyczny wybór pola,
- punktowy AF.
Na tylnej ściance aparatu, po lewej stronie wizjera znajduje się przycisk przełączający wyświetlenie obrazu pomiędzy ekranem LCD a wizjerem. Po drugiej stronie, na tej samej wysokości, są przyciski poglądu zdjęć i blokady autofokusa i pomiaru światła AF/AE LOCK, a także pokrętło sterujące, które jednocześnie można wciskać. Taka funkcjonalność pozwala na bardzo szybkie zmienianie czasu i przysłony w trybie ręcznym.
Po prawej stronie wyświetlacza są dwa przyciski: Q.MENU, który uaktywnia ikony na wyświetlaczu oraz DISPLAY, który wyświetla tablicę kontrolną lub gasi ekran LCD. Przyciski kierunkowe w G2 mają dodatkowe funkcje: zmiany czułości, balansu bieli i stylu obrazu. Przycisk „w dół” jest jednocześnie przyciskiem funkcyjnym, któremu można przypisać jedną z 10 funkcji. Przycisk potwierdzający OK wyświetla na ekranie MENU. Na samym dole znajduje się przycisk usuwania zdjęć, który w trybie fotografowania pozwala przymknąć przysłonę w celu oceny głębi ostrości.
Menu
Menu w Panasoniku G2 składa się z 6 zakładek. Pierwsza, menu fotografowania, zawiera:
- format obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 lub 1:1,
- rozmiar obrazu: L, M lub S,
- jakość obrazu: do wyboru dwa stopnie kompresji JPEG, zapis RAW, lub zapis RAW razem z JPEG,
- rozpoznawanie twarzy z możliwością regulacji czułości rejestracji i pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
- tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
- opcje lampy błyskowej,
- redukcja czerwonych oczy,
- synchronizacja lampy na 1 lub 2 kurtynę,
- kompensacja błysku,
- automatyczne ustawianie ostrości zdjęcia,
- automatyczne ustawianie kontrastu i jasności zdjęcia,
- ustawienie górnej granicy czułości,
- krok ISO,
- włączenie redukcji zakłóceń,
- zoom optyczny,
- zoom cyfrowy: 2× lub 4×,
- szybkość trybu seryjnego,
- auto bracketing,
- samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
- przestrzeń kolorów: sRGB lub AdobeRGB,
- włączenie nagrywania audio.
Druga zakładka to menu filmowania:
- tryb nagrywania: AVCHD lub Motion JPEG,
- jakość nagrywania: HD, WVGA, VGA, QVGA dla Motion JPEG lub SH, H, L dla AVCHD,
- włączenie ciągłego AF,
- tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy,
- tryb automatycznej ekspozycji,
- wyciszenie wiatru,
- zoom optyczny,
- zoom cyfrowy: 2× lub 4×.
Trzecia zakładka to menu ustawień własnych aparatu:
- ustawienie własne pamięci: C1, C2 i C3,
- ustawienie przycisku Fn,
- włączenie histogramu,
- włączenie wyświetlania linii pomocniczych na LCD,
- włączenie informacji o prześwietleniach,
- blokada: AF, AE, lub AF/AE,
- pre AF – automatyczne ustawianie AF,
- priorytet ostrości,
- włączenie wspomagania AF,
- włączenie trybu AF+MF,
- włączenie wspomagania i wskaźnika MF,
- włączenie skali ekspozycji,
- wyświetlanie informacji w wizjerze,
- wyświetlenie informacji na LCD,
- kolor tła LCD,
- automatyczne przełączenia między LCD a wizjerem,
- ustawienie przycisku iA,
- aktywowanie przycisku REC,
- wyświetlanie obszaru nagrywania w trybie REC,
- ustawienia dotyku ekranu: Q.MENU, migawka, wskaźniki, przewijanie,
- mapowanie pikseli,
- czyszczenie matrycy,
- możliwość wykonywania zdjęcia bez obiektywu.
Konfiguracja to kolejna zakładka menu:
- ustawienie zegara,
- strefa czasowa,
- data podróży,
- ustawienie sygnału dźwiękowego,
- ustawienie głośności,
- jasność wyświetlacza,
- tryb LCD,
- ustawienie oszczędzania energii,
- czas trwania automatycznego podglądu,
- tryb USB,
- wyjście wideo,
- format TV,
- tryb HDMI,
- VIERA link,
- włączenie menu SCENY,
- kalibracja dotyku,
- język,
- firmware,
- zerowanie numeracji,
- reset ustawień,
- format.
W zakładce o oznaczeniu MY (MOJE MENU) znajdziemy pięć ostatnio odwiedzanych przez nas funkcji w menu.
Ostatnią zakładką jest menu podglądu zdjęć. Zawiera ona następujące ustawienia:
- pokaz slajdów,
- tryb odtwarzania,
- edycja tytułu zdjęcia,
- wpis tekstu: data, imię, miejsce, data podróży, tytuł,
- podział filmu,
- zmiana rozmiaru,
- kadrowanie,
- zmiana proporcji obrazu,
- obracanie,
- przypisanie do ulubionych,
- ustawienie druku,
- zabezpieczenie przed kasowanie,
- edycja rozpoznawania twarzy.
WyświetlaczPanasonic G2 ma obrotowy, 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości 460.000 punktów. W menu znajdziemy regulację jasności i kolorystyki ekranu w 7 poziomach. Wyświetlany obraz jest czytelny i odwzorowuje mniej więcej to, co potem widzimy na ekranie dobrej klasy monitora. Dodatkowo ekran ten reaguje na dotyk, przez co G2 staje się mocno innowacyjnym produktem w swojej kategorii. Do tej pory bowiem ani w lustrzankach, ani w aparatach bezusterkowych nie pojawiły się dotykowe ekrany.
W trybie fotografowania wyświetlane są na ekranie LCD małe ikony odnoszące się do ustawień aparatu. Można je uaktywnić wciskając przycisk Q.MENU i przechodzić z jednej na drugą przyciskami kierunkowymi. Można także swobodnie poruszać się pośród tych ikon i zmieniać funkcje korzystając z własności dotykowych panela LCD. Powtórne wciśnięcie DISPLAY wyświetla tablicę kontrolną z ustawieniami aparatu, które również można zmieniać w standardowy sposób poprzez przyciski kierunkowe lub przez dotyk.
1 – tryb błysku, 2 – tryb filmu, 3 – wskaźnik stabilizacji obrazu, 4 – tryb migawki: zdjęcie pojedyncze, tryb seryjny, bracketing, samowyzwalacz, 5 – tryb REC, 6 – wielkość zdjęcia, 7 – jakość zdjęcia, 8 – inteligentna ekspozycja, 9 – inteligentna rozdzielczość, 10 – wskaźnik akumulatora, 11 – wskaźnik aktywności karty pamięci, 12 – potwierdzenie ustawienia AF, 13 – włączenie funkcji dotykowego menu, 14 – włączenie funkcji dotykowego wyzwalania migawki, 15 – informacja o zmianie trybu fotografowania, 16 – liczba zdjęć do nagrania, 17 – balans bieli, 18 – ISO, 19 – kompensacja ekspozycji, 20 – prędkość migawki, 21 – przysłona, 22 – tryb fotografowania, 23 – pomiar światła, 24 – tryb AF, 25 – tryb ustawiania ostrości, 26 – wskaźnik poziomu ekspozycji, 27 – obszar AF.
Poza wspomnianą funkcjonalnością ekranu dotykowego należy wspomnieć o jeszcze kilku. Za palcem lub rysikiem podążać będą linie kadrowania oraz przesuwać można po całym ekranie wyświetlany na żywo histogram. Poprzez dotyk można regulować rozmiar punktu AF i obszaru gdzie ma być automatycznie ustawiana ostrość. Można to połączyć z automatycznym wyzwoleniem migawki i wtedy po „puknięciu” w miejsce gdzie ma być ustawiona ostrość, aparat ustawi ją i od razu zostanie wyzwolona migawka. W trybie przeglądanie zdjęć w sposób dotykowy można zdjęcie powiększać i przesuwać oraz przeglądać fotografie przesuwając palec/rysik po ekranie z prawa na lewo, lub odwrotnie (tak jak w telefonach komórkowych z dotykowym wyświetlaczem).
Ilość informacji wyświetlanych w trybie podglądu zdjęć jest wystarczająca. Kolejne wciskanie DISPLAY powoduje, że zdjęcie wyświetlane jest w całości, sygnalizowane są obszary prześwietlone, u góry i na dole pojawiają się ikony z ustawieniami, obok miniatury zdjęcia wyświetlany jest skrócony EXIF albo histogram.
Tryb WideoPanasonic G2 może nagrywać filmy w maksymalnej rozdzielczości HD 1280×720 pix w postaci Motion JPEG lub AVCHD Lite. Przy zapisie Motion JPEG można zmniejszyć rozdzielczość nagrywanych filmów z HD do: WVGA (848×640 pix), VGA (640×480 pix) lub QVGA (320×240 pix). W każdym z tych przypadków prędkość rejestracji wynosi 30 kl/s. Filmy HD nagrywane w formacie AVCHD Lite mają natomiast trzy stopnie jakości: SH (17 Mbps), H (13 Mbps) lub L (9 Mbps).
Dźwięk rejestrowany jest w wersji mono ale do aparatu można podłączyć zewnętrzny mikrofon stereo (np. opcjonalny DMW-MS1), z czego ucieszą się sympatycy filmowania. W menu odnajdziemy także trzystopniową redukcję szumu wiatru.
Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać tak jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu można włączyć także ciągły autofokus, a jeśli chcemy ustawiać ostrość ręcznie, to wystarczy, nawet w trakcie nagrywania, ustawić pokrętło w pozycji MF. Dostępna jest także funkcja cyfrowego zoomu o wartości 2× lub 4× oraz optycznego zoomu polegająca na wycinaniu ze środka matrycy obrazu o określonej rozdzielczości, co daje efekt przybliżenia.
Przykładowe filmy
WizjerWizjer w Panasonicu G2 jest elektroniczny ale bardzo czytelny. Wyświetlane jest w nim wszystko to, co na ekranie LCD, a więc posiada 100% krycie. Jego dobrą jakość obrazu gwarantuje najprawdopodobniej rozdzielczość, która według specyfikacji, wynosi 1.440.000 punktów. Zaletą tego wizjera jest szeroki zakres regulacji dioptrii wynoszący od −4 do +4. Obok wizjera znajduje się czujnik zbliżenia oka. Po jego aktywacji w menu, obraz z LCD będzie automatycznie wyświetlany w wizjerze po przyłożeniu aparatu do oka.