Panasonic Lumix DMC-G2 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M, B-A, a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy
kolorów Gretag-Macbeth. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od
właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim
ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).
Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas
ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.63 | 105.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.78 | 104.7 |
6400K | Auto | 6.51 | 112.1 |
6400K | 6400K | 7.90 | 111.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.71 | 97.71 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.60 | 99.57 |
3000K | Auto | 21.3 | 129.4 |
3000K | Żarówki | 6.65 | 100.5 |
3000K | 3000K | 6.25 | 100.5 |
Przy neutralnych ustawieniach Panasonic G2 nie odwzorowuje idealnie kolorów, ale prezentuje całkiem dobry poziom, co od razu widać przy oglądaniu zdęć. W większości sytuacji oświetleniowych na zdjęciach z G2 nasycenie jest zgodne z rzeczywistością, a błędy sięgają poziomu około 6. Nieco bardziej nasycone kolory uzyskaliśmy przy świetle 6400 K, a poza tym jedynie przy świetle żarowym automatyczny balans bieli mocno się pogubił. Taką wpadkę z żółtym światłem notuje jednak praktycznie każdy aparat. G2 zasługuje natomiast na pochwałę, ze względu na prawidłowe nasycenie i kolorystykę przy świetle żarowym ale ustawieniu balansu dedykowanego lub wyrażonego w kelwinach.