Panasonic Lumix DMC-G2 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Ciekawym uzupełnieniem poprzedniego rozdziału, gdzie mogliśmy wizualnie ocenić jakość zdjęć JPEG z aparatu Panasonic G2, jest poniższy wykres przedstawiający liczbową wartość szumu w zależności od czułości. Krzywa szumu na tym wykresie załamuje się pomiędzy ISO 400 a 800, co sugeruje jednoznacznie, że aparat włącza w tym miejscu odszumianie, mimo, że wcześniej zostało ono wyłączone w menu. Tym sposobem powyżej ISO 800 zdjęcia JPEG są lekko odszumione, co poprawia wizualną ocenę zdjęć z G2. Na szczęście struktura szumu na tych zdjęciach jest drobnoziarnista, dzięki czemu przy odszumianiu ilość szczegółów na zdjęciu nie spada drastycznie.
Choć G2 tak czy owak odszumia, to w menu znajdziemy funkcję redukcji szumów. Efekt jej działania obrazują poniższe wycinki.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z G2 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
Zdjęcia RAW z Panasonika G2 i GF1 oraz Olympusa E-P1 wyglądają bardzo podobnie. Trudno jest wizualnie ocenić, który z tych aparatów generuje lepszej jakości zdjęcia. Dopiero porównując wykresy szumu można doszukiwać się minimalnej przewagi testowanego tutaj Panasonika G2. W jego przypadku wartości szumu na najwyższych czułościach są minimalnie mniejsze niż w EP-1 i GF1. Te różnice pozostają jednak bez znaczenia biorąc pod uwagę wysoki poziom szumu na tych zdjęciach.
Mniejsze szumy G2 w stosunku do GF1 mogą sugerować, że wysokie MTF-y bezlusterkowców firm Panasonic i Olympus to nie tylko efekt słabszego filtra AA, ale także efekt lekkiego wyostrzania RAW-ów. Przy wyostrzaniu rośnie nam poziom szumów. Panasonic G2, w jednej współrzędnej, notuje znacznie niższe MTF-y niż GF1 czy E-PL1. Brak wyostrzania w tej współrzędnej, jednoznacznie tłumaczyłby także niższe szumy G2.
Zupełnie inny charakter zdjęć, niż te trzy aparaty systemu Mikro 4/3, pokazuje Samusung NX10. To także bezlusterkowiec, ale posiadający 14-megapikselową matrycę formatu APS-C. Przypomnijmy, że obecne aparaty systemu Mikro 4/3 bazują na 12-megapikselowych matrycach typu Live MOS. Wywołane zdjęcia RAW z NX10 mają mocniejszy filtr AA i na pewno nie są wyostrzane. Jednak nie widać na nich ani więcej, ani mniej szczegółów niż u konkurencji, a na najwyższych czułościach da się zauważyć mniejsze szumy o około 1 EV w stosunku do Panasoników i niemal 2 EV w porównaniu z E-P1.
Darki
Panasonic G2 zapisuje RAW-y w postaci 12-bitowej, co odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 4096. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Sygnał w 48-bitowych plikach ograniczyliśmy jednak do zakresu od 0 do 255, tak aby pokazać to co najważniejsze. Biel na tych zdjęciach odpowiada wartościom wyższym niż 255. Oś pionowa histogramów dla zdjęć RAW ma zakres od 0 do 100.000 zliczeń.
Darki zapisane w aparacie w formacie JPEG nie zostały przez nas poddane żadnym obróbkom. Odpowiednie dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej, ponieważ taka skala pozwala na lepsze zobrazowanie sygnału bliskiego zeru.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
6400 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
Histogramy dla surowych plików nie mają niestety typowego gaussowskiego rozkładu. Maksimum jest bardzo blisko zera, a sam kształt histogramu (połowa dzwonu) wskazuje wyraźnie na wyzerowanie połowy sygnału. Jest to oznaka ingerowania w zdjęcia RAW, które z definicji powinny być surowym sygnałem z matrycy. Przypomina to jednak analogiczną sytuację dla Panasonika GF1 i Samsunga NX10, a także dla Olympusa, choć w jego przypadku mieliśmy do czynienia z tym zjawiskiem tylko na najwyższych czułościach.
Na koniec dla porządku przedstawiamy wartości średniej i odchylenia standardowego rozkładu sygnału zarejestrowanego na matrycy w ciągu 3-minutowej ciemnej ekspozycji.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 18 | 30 |
200 | 20 | 38 |
400 | 24 | 82 |
800 | 34 | 160 |
1600 | 44 | 197 |
3200 | 60 | 246 |
6400 | 105 | 414 |