Samsung EX1 - test aparatu
4. Optyka
Rozdzielczość
Testy rozdzielczości przeprowadzamy na podstawie zdjęć tablicy testowej,
wykonywanych dla różnych ogniskowych i różnych wartości przysłony.
Następnie przeprowadzamy obliczenia zarówno dla centrum, jak i brzegu
kadru. Wyniki prezentujemy w postaci wartości funkcji MTF50 dla zdjęć
JPEG i RAW.
Dwa pierwsze wykresy przedstawiają wartości MTF50 mierzone na zdjęciach JPEG kolejno w centrum i na brzegu kadru. Przypominamy, że pomiarów dokonaliśmy na najniższym dostępnym w aparacie wyostrzeniu JPEG. Maksymalne wartości osiągane są na najszerszym kącie i wynoszą średnio około 2000 LWPH. Wraz ze wzrostem ogniskowej rozdzielczość szybko spada i już przy 42 mm różnica w stosunku do 24 mm wynosi 200 LWPH. Na brzegu zdjęcia rozdzielczość spada do około 1600 LWPH. Zatem pogorszenie jakości na brzegu w stosunku do centrum będzie najbardziej odczuwalne na szerokim kącie, a mniej w pozostałym zakresie ogniskowych.
Maksymalna rozdzielczość zmierzona na zdjęciach RAW wywołanych programem
Imatest jest zbliżona do tego, co pokazały pomiary na JPEG-ach.
Na poniższym wykresie pomiarów RAW widać jednak większe rozbieżności
pomiędzy szerokim kątem a tele. Rozdzielczość dla ogniskowej 72 mm jest
mniejsza, a dla 42 mm większa od analogicznych pomiarów na JPEG-ach.
Pomiary RAW na brzegu pokazują jeszcze większe różnice w rozdzielczościach.
Mimo, że mamy do czynienia z obiektywem o powiększeniu tylko 3-krotnym, to
pomiędzy wartościami dla szerokiego kąta i tele jest aż 900 LWPH różnicy.
Wizualnej oceny rozdzielczości na zdjęciach JPEG można dokonać na poniższych
wycinkach tablicy testowej. Prezentują one minimalną i maksymalną
rozdzielczość jaką osiągnął aparat w naszym teście.
JPEG | |||
|
|
||
Autofokus
Autofokus w EX1 działa szybko. Ustawienie ostrości na przedmiocie dobrze oświetlonym trwa około 0.5 sekundy. Czas się może trochę wydłużyć przy wykonywaniu zdjęć w półmroku lub przy tylnym oświetleniu. W menu można włączyć funkcję wspomagania AF za pomocą diody.
Do wyboru mamy następujące obszary ustawiania ostrości:
- centralny – punkt AF położony w centrum kadru,
- multi – automatyczna detekcja kontrastu w jednym z 9 obszarów kadru bliskim środka,
- selection – ręczny wybór jednego z 9 obszaru ustawiania ostrości,
- tracking (śledzenie) – wybrany punkt AF śledzi poruszający się przedmiot.
Aberracja chromatyczna
Aberracja na zdjęciach z EX1 jest nieduża, i to bez względu na to, czy jest mierzona na JPEG-ach, czy na RAW-ach, choć w pomiarach widać jednak minimalne usuwanie aberracji na zdjęciach JPEG. Aberracja chromatyczna jest największa oczywiście na szerokim kącie, ale nie przekracza tam 0.08%. Na ogniskowej 42 mm aberracja zmniejsza się do około 0.03–0.04%, a na 72 mm do około 0.02–0.03%.
24 mm, f/1.8 | 72 mm, f/6.9 |
Dystorsja
W EX1, dystorsja na zdjęciach JPEG jest automatycznie korygowana. Na szerokim kącie zniekształcenia osiągają poziom około −1%, po czym zmniejszają się do zera, by na drugim końcu zakresu ogniskowych, czyli na 72 mm, wzrosnąć do około 1%.
24 mm |
42 mm |
72 mm |
Zdjęcia RAW pokazują rzeczywiste możliwości obiektywu w Samsungu EX1. Przy 24 mm dystorsja osiąga bardzo wysoką wartość bliską −5.5%, ale już w okolicach 40 mm wada ta całkowicie znika. Dystorsja pojawia się znowu w pozycji tele, gdzie osiąga poziom 1%, czyli analogicznie jak w przypadku JPEG-ów.
Porównanie wyglądu rogów zdjęć tablic dystorsji, szczególnie dla ogniskowej 24 mm, uzyskanych w JPEG-ach i RAW-ach pozwala nam porównać ile z pola widzenia tracimy po skorygowaniu tej wady przez oprogramowanie aparatu.
24 mm |
42 mm |
72 mm |
Koma i astygmatyzm
Wpływ komy na jakość obrazu dawanego przez EX1 nie jest duży, ale widać go w środkowym zakresie ogniskowych i w pozycji tele. Co ciekawe, na szerokim kącie jest on stosunkowo niewielki. W większości aparatów kompaktowych mamy do czynienia z odwrotną sytuacją.
24 mm, centrum | 24 mm, brzeg |
42 mm, centrum | 42 mm, brzeg |
72 mm, centrum | 72 mm, brzeg |
Nasze pomiary pokazały, że na najszerszym kącie astygmatyzm sięga niedużego poziomu 5%, a w środku zakresu ogniskowych jest jeszcze mniejszy. Bardzo kiepsko wygląda natomiast sytuacja na 72 mm, bo astygmatyzm w tym miejscu sięgnął aż 40%. To właśnie ta wada jest główną przyczyną słabszych osiągów obiektywu na najdłuższej ogniskowej.
Winietowanie
Winietowanie, czyli spadek jasności obrazu na brzegu kadru, w obiektywie EX1 sięga maksymalnie 25% (−0.85 EV). Taką wartość notujemy na szerokim kącie przy maksymalnym otworze względnym. Przymykając przysłonę do samego końca, czyli do wartości f/6.7 winietowanie spada do 15% (−0.50 EV). Dla ogniskowych w okolicach 40 mm i 72 mm winietowanie osiąga poziom 15% w przypadku minimalnych przysłon i 5% (−0.15 EV) dla f/6.7. Na zdjęciach RAW winietowanie jest podobne za wyjątkiem szerokiego kąta, gdzie w stosunku do JPEG-ów, jest ono o 10% większe.
To, jak przytoczone przed chwilą liczby przekładają się na rzeczywisty wygląd obrazu z aparatu, można zaobserwować na poniższych zdjęciach jednorodnie oświetlonej powierzchni, wykonanych dla maksymalnie otwartej przysłony dla danej ogniskowej oraz dla przysłony f/6.7.
JPEG | |
24 mm, f/1.8 | 24 mm, f/6.7 |
42 mm, f/2.1 | 42 mm, f/6.9 |
72 mm, f/2.4 | 72 mm, f/6.9 |
Odblaski
Problem z odblaskami na zdjęciach z EX1 pojawia się wówczas, jeśli w kadrze lub na jego skraju znajdzie się słońce. Skutkiem tego mogą być wyraźne artefakty widoczne na zdjęciu i/lub czerwone przebarwienia.
42 mm, f/6.2 |
24 mm, f/5.5 |
24 mm, f/5.5 |
Makro
Samsung EX1 ustawia ostrość na obiektach oddalonych od obiektywu minimum o 80 cm. Przechodząc do trybu makro tę odległość możemy zmniejszyć do 5 cm przy fotografowaniu szerokim kątem lub do 50 cm używając zakresu tele. Nie są to rewelacyjne parametry, ale mimo to tryb makro w EX1 jest użyteczny. Przykład zdjęcia makro wykonanego z maksymalnym zbliżeniem na jakim zadziałał jeszcze autofokus przedstawiamy poniżej.
Super Makro 24 mm |