Samsung EX1 - test aparatu
5. Własności matrycy
Balans bieli
W Samsungu EX1 mamy do dyspozycji następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Słoneczny dzień,
- Dzień pochmurny,
- Żarówka,
- Świetlówka H,
- Świetlówka L,
- Skala temperaturowa od 2000 do 10000 K ze skokiem 100 K,
- Według wzorca.
Dodatkowo, ustawienie balansu bieli można korygować za pomocą tablicy kolorów umożliwiającej regulację w kierunkach G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber). Ponadto dostępny jest bracketing balansu bieli pozwalający na wykonanie 3 zdjęć z różnymi ustawieniami.
Pomiary skuteczności balansu bieli, wykonane na 24-polowej tablicy
kolorów Gretag-Macbeth, przedstawiamy poniżej. W tabeli przedstawiamy
wyniki dla parametrów dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni
L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S
(nasycenie barwy wyrażone w procentach).
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.28 | 106.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.64 | 108.8 |
6400K | Auto | 4.28 | 102.3 |
6400K | 6400K | 8.08 | 105.6 |
3000K | Auto | 26 | 132.3 |
3000K | Żarówki | 8.26 | 92.82 |
3000K | 3000K | 8.66 | 95.65 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.33 | 85.25 |
W Samsungu EX1 dobrze działa automatyczny balans bieli. Można go bez obaw stosować w większości sytuacji, jednak poza światłem żarowym. Bowiem kiedy mamy do czynienia z żółtym światłem o temperaturze rzędu 3000 K, lepiej jest ustawić dedykowany balans bieli, posłużyć się skalą temperaturową lub użyć wzorca bieli. Poza tymi trudnymi dla aparatu warunkami, balans bieli, także ten dedykowany dla odpowiedniego oświetlenia sprawdza się dobrze. Kolory na zdjęciach są obarczone akceptowalnymi błędami, a nasycenie jest w miarę prawidłowe.
Szumy
Pomiar szumów matrycy wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-13, korzystając z programu Imatest. Obliczenia przeprowadzamy zarówno na plikach JPEG jak i RAW. Na początek prezentujemy wyniki dla JPEG-ów.
Analizując tylko powyższy wykres, można uznać, że do czułości około ISO 800 szum nie powinien nam przeszkadzać. Dopiero na ISO 1600 i 3200, gdzie zmierzone wartości przekraczają poziom 1%, pojawiłyby się problemy. Trzeba jednak zauważyć, że szum rośnie wraz z czułością znacznie wolniej niż w przypadku innych aparatów tej klasy. Czy jest to zasługa matrycy czy oprogramowania automatycznie odszumiającego JPEG-i przekonamy się analizując pliki RAW.
Analogiczne pomiary szumu na zdjęciach RAW przedstawiamy na wykresach poniżej. Pierwszy wykonany został w oparciu o zdjęcia przekonwertowane do plików 24-bitowych, a drugi do 48-bitowych. W obu przypadkach już najniższe czułości sugerują obecność szumu na poziomie widoczności. Wraz ze wzrostem ISO dość szybko rośnie wartość szumu, ale nawet na ISO 3200, pomijając składowa niebieską, nie przekracza on poziomu 5%. Nie jest więc tak źle, choć mocno odstająca niebieska składowa szumu wygląda niepokojąco. Na późniejszych wycinkach RAW scenki, można zobaczyć czym to skutkuje. Szum ma bowiem dominujący kolor niebieski, co widać wyraźnie na najwyższych czułościach.
Na obu wykresach daje się także zobaczyć nieregularność w krzywej szumu w okolicach ISO 800–1600. Wskazuje to na programowe odszumianie zdjęć RAW. Producent najwyraźniej został do tego zmuszony sporym wzrostem szumu z ISO 800 do 1600, bo nawet po odszumieniu widać sporą różnicę w jakości obrazu pomiędzy tymi czułościami. Uwidaczniają to dokładnie wycinki tablicy szarości dla zdjęć RAW, gdzie „plackowa” struktura szumu pozostałego po próbie jego usuwania uwidocznia się wyraźnie na ISO 1600. Natomiast wycinki JPEG wyraźnie pokazują spore odszumianie, jakim poddane są zdjęcia z EX1 zapisywane w tym formacie i to obecne już od najniższych czułości.
JPEG | ||||||||
ISO 80 | ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | ||
RAW | ||||||||
ISO 80 | ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | ||
Wycinki scenki zdjęć JPEG, które prezentujemy poniżej, wyglądają bardzo
dobrze do czułości ISO 200. Na ISO 400 widać już mniej szczegółów i sytuacja pogarsza się wraz ze wzrostem ISO. Patrząc na jakość obrazu z tanich kompaktów, można uznać że do ISO 1600, Samsung EX1
prezentuje dobry poziom. Czułość ISO 3200 jest jednak już praktycznie
mało użyteczna. Niewątpliwie pogarszającą się jakość zdjęć potęguje
odszumianie, przez które ginie szum, ale wraz z nim także szczegóły i kolory na zdjęciu.
Bardzo podobnie do EX1 wyglądają zdjęcia JPEG z Canonów S90 i G11. Różnice między nimi widać na ISO 400–800. W tym miejscu zakresu czułości włącza się odszumianie w EX1 i obraz staje się mydlany. Natomiast ostrość w Canonach się nie zmienia i dopiero na ISO 1600 obraz się rozmywa i mamy zrównanie jakości obrazu z tych trzech aparatów.
ISO 80 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 100 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 200 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 400 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 800 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 1600 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 3200 | ||
EX1 | ||
|
||
|
Brak silnego odszumiania na zdjęciach RAW, jakie obserwowaliśmy w przypadku zdjęć JPEG, sprawia, że mimo szumu zdjęcia RAW wyglądają
lepiej. Z powodzeniem można wykorzystywać je do czułości ISO 1600, a obecny na nich drobnoziarnisty szum, można eliminować bez obaw utraty
większej ilości szczegółów. Nawet ISO 3200 wydaje się być czasami użyteczne – na
przykład przy zdjęciach czarno-białych lub po przeskalowaniu do małych
internetowych rozdzielczości. Zatem sporym plusem tego aparatu są
RAW-y (choć nie do końca surowe), które wyglądają o wiele lepiej niż JPEG-i.
Jakość RAW z EX1 wydaje się być bardzo podobna do tego, co oferują Canony S90 i G11. Nawet na najwyższych czułościach trudno wyłonić z tej trójki faworyta.
RAW | ||
ISO 80 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 100 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 200 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 400 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 800 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 1600 | ||
EX1 | ||
|
||
|
||
ISO 3200 | ||
EX1 | ||
|
||
|
Zakres tonalny
Poniżej przedstawiamy wyniki pomiarów zakresu tonalnego i dynamiki tonalnej, wykonanych na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw. Wyniki podajemy dla najlepszej jakości zdjęcia (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.1) i dla dobrej jakości (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.25). Pokazujemy również całkowity zakres tonalny.
Rezultaty w tej kategorii są zadowalające. Całkowity zakres tonalny sięga poziomu 8 EV, natomiast dynamika tonalna w maksimum dla ISO 80 osiąga wartość 5.5 EV. Są to typowe wielkości dla aparatów kompaktowych, toteż EX1 nie odstaje pod tym względem od konkurencji.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
80 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
80 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 |
Wyostrzanie
Zdjęcia JPEG, jakich używaliśmy w teście EX1, były wykonywane przy najmniejszym wyostrzeniu dostępnym w aparacie. Poniżej przedstawiamy dodatkowo dwa inne stopnie wzmacniające wyostrzenie zdjęć JPEG.
Samsung EX1, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|