Sigma SD15 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5400 K),
- Cień (8000 K),
- Dzień zachmurzony (6500 K),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (4100 K)
- Światło lampy błyskowej (7000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Aparat nie ma funkcji pozwalającej korygować daną nastawę balansu bieli, ani stosować bracketing balansu bieli. Biorąc pod uwagę, że producent podkreśla studyjne zastosowania tego aparatu, dziwi nas także brak w ustawianiach balansu bieli skali temperaturowej.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
Przyglądając się wynikom kolorystyki zdjęć przy ustawieniach neutralnych
daje się zauważyć trochę za małe nasycenie zdjęć praktycznie w każdej
sytuacji oświetleniowej. Jednocześnie jednak, kolorystyka zdjęć jest
wolna od dużych błędów. Są one stosunkowo małe przy świetle słonecznym
i błyskowym.
Automatyczny balans bieli kompletnie nie radzi sobie z żółtym światłem
rzędu 3000 K, a przy ustawieniu balansu Światło żarowe zdjęcie jest
niedosycone i obarczone sporym błędem.
Wyniki testu pomiaru balansu bieli nie wykazują przewagi matrycy Foveon nad matrycami CMOS czy CCD. Wiele lustrzanek przetestowanych przez nas uzyskuje tu podobne lub lepsze wyniki jak SD15.
Dla przejrzystości przedstawiamy poniżej wyniki pomiarów nasycenia Si średniego błędu dC kolorów dla poszczególnych kombinacji balansu bieli i światła.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.38 | 90.29 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.48 | 91.94 |
6400 K | Auto | 6.78 | 95.22 |
Błysk | Auto | 4.02 | 79.9 |
Błysk | Błysk | 5.00 | 91.92 |
3000 K | Auto | 24.5 | 119.9 |
3000 K | Żarówka | 12.4 | 75.55 |