Sigma SD15 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Na czułościach ISO 50–200 całkowity zakres tonalny sięga poziomu
bliskiego 10 EV. Na wyższych czułościach nieco spada, z powodu wzrostu
szumu i zacierania się granic obszarów szarości. Maksymalna wartość dynamiki tonalnej
sięga natomiast 7.5 EV dla czułości ISO 50. To bardzo dużo jak na cyfrową
lustrzankę, bo podobny wynik w naszych testach osiągnęły jedynie
pełnoklatkowe Nikony. Mimo to SD15 trochę nas rozczarowała, bo w tej
kategorii spodziewaliśmy się wyniku podobnego jak u aparatów
kompaktowych Sigmy z serii DP. Są one bowiem oparte na tej samej
matrycy co SD15, a w ich w przypadku dynamika tonalna jest o 0.5–1 EV
większa. Trzeba jednak pamiętać, że ma to także swoją cenę. Większy
zakres tonalny u kompaktów Sigmy wynika z odszumienia plików RAW.
Mniejszy szum daje większy zakres opisywany stosunkiem sygnału do
szumu, ale dostajemy przy tym utratę szczegółów związaną z odszumianiem.
Na to wszystko nakłada się problem tego, że nie wiemy tak naprawdę, co
z plikami RAW robi oryginalne oprogramowanie Sigmy.
Tradycyjnie wycinki JPEG z pomiarowej tablicy szarości przedstawiamy poniżej. Przypominamy, że sąsiednie pola różnią się o 1/3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują
się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub
przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600,
przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. RAW-y zostały wywołane
oprogramowaniem producenta a w Lightroomie rozjaśniamy je o +4 EV oraz
przyciemniamy o −4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
1600 ISO | |||
|
Z wyciąganiem szczegółów na zdjęciach wykonanych na niskich czułościach nie ma większych problemów. Duża dynamika tonalna na małych ISO gwarantuje elastyczność przy korygowaniu ekspozycji.
Gorzej jest natomiast jeśli spojrzymy na ISO 1600. Jak już wcześniej pokazaliśmy, wysokie czułości w Sigmie SD15 pozostawiają wiele do życzenia. W tej kategorii testowej również te problemy się uwidaczniają. Wysoki poziom szumu na czułości ISO 1600 mocno ogranicza podejmowanie prób związanych z odzyskiwaniem szczegółów z ciemnych obszarów. Z jasnymi obszarami jest znacznie lepiej, bo przy przyciemnianiu zdjęcia nie „grzebiemy się” w szumie.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
1600 ISO | |||
|