Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Obiektyw Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4

Cena: 2749 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test aparatu

Sigma SD15 - test aparatu

27 października 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 155

8. Zakres tonalny

Zobaczmy teraz możliwości Sigmy SD15 w zakresie i dynamice tonalnej. Zdjęcia tablicy szarości Stouffer 4410, zapisane jako RAW, wywołaliśmy oprogramowaniem producenta i zapisaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y. Na nich, za pomocą programu Imatest, zmierzyliśmy wartość zakresu tonalnego jak zwykle na dwa sposoby. Pierwszy, czyli całkowity zakres tonalny, który można traktować jako liczbę rozróżnialnych pól szarości od granicy czerni do przepalonej bieli, a drugi uzależniony od szumu, dzięki czemu dobrze nadaje się do porównywania wyników uzyskiwanych przez różne aparaty. Standardowo podajemy go dla najlepszej jakości zdjęcia (stosunek szumu do sygnału SNR=0.1) i dla dobrej jakości (stosunek szumu do sygnału SNR=0.25). Dla przejrzystości wszystko pokazujemy na wykresie w zależności od czułości ISO.

Sigma SD15 - Zakres tonalny


Na czułościach ISO 50–200 całkowity zakres tonalny sięga poziomu bliskiego 10 EV. Na wyższych czułościach nieco spada, z powodu wzrostu szumu i zacierania się granic obszarów szarości. Maksymalna wartość dynamiki tonalnej sięga natomiast 7.5 EV dla czułości ISO 50. To bardzo dużo jak na cyfrową lustrzankę, bo podobny wynik w naszych testach osiągnęły jedynie pełnoklatkowe Nikony. Mimo to SD15 trochę nas rozczarowała, bo w tej kategorii spodziewaliśmy się wyniku podobnego jak u aparatów kompaktowych Sigmy z serii DP. Są one bowiem oparte na tej samej matrycy co SD15, a w ich w przypadku dynamika tonalna jest o 0.5–1 EV większa. Trzeba jednak pamiętać, że ma to także swoją cenę. Większy zakres tonalny u kompaktów Sigmy wynika z odszumienia plików RAW. Mniejszy szum daje większy zakres opisywany stosunkiem sygnału do szumu, ale dostajemy przy tym utratę szczegółów związaną z odszumianiem. Na to wszystko nakłada się problem tego, że nie wiemy tak naprawdę, co z plikami RAW robi oryginalne oprogramowanie Sigmy.


----- R E K L A M A -----

Tradycyjnie wycinki JPEG z pomiarowej tablicy szarości przedstawiamy poniżej. Przypominamy, że sąsiednie pola różnią się o 1/3 EV.

ISO Granica bieli
50 Sigma SD15 - Zakres tonalny
100 Sigma SD15 - Zakres tonalny
200 Sigma SD15 - Zakres tonalny
400 Sigma SD15 - Zakres tonalny
800 Sigma SD15 - Zakres tonalny
1600 Sigma SD15 - Zakres tonalny
3200 Sigma SD15 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
50 Sigma SD15 - Zakres tonalny
100 Sigma SD15 - Zakres tonalny
200 Sigma SD15 - Zakres tonalny
400 Sigma SD15 - Zakres tonalny
800 Sigma SD15 - Zakres tonalny
1600 Sigma SD15 - Zakres tonalny
3200 Sigma SD15 - Zakres tonalny


Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. RAW-y zostały wywołane oprogramowaniem producenta a w Lightroomie rozjaśniamy je o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV.

Sigma SD15 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
SD15
Sigma SD15 - Zakres tonalny Sigma SD15 - Zakres tonalny
1600 ISO
SD15
Sigma SD15 - Zakres tonalny Sigma SD15 - Zakres tonalny


Z wyciąganiem szczegółów na zdjęciach wykonanych na niskich czułościach nie ma większych problemów. Duża dynamika tonalna na małych ISO gwarantuje elastyczność przy korygowaniu ekspozycji.

Gorzej jest natomiast jeśli spojrzymy na ISO 1600. Jak już wcześniej pokazaliśmy, wysokie czułości w Sigmie SD15 pozostawiają wiele do życzenia. W tej kategorii testowej również te problemy się uwidaczniają. Wysoki poziom szumu na czułości ISO 1600 mocno ogranicza podejmowanie prób związanych z odzyskiwaniem szczegółów z ciemnych obszarów. Z jasnymi obszarami jest znacznie lepiej, bo przy przyciemnianiu zdjęcia nie „grzebiemy się” w szumie.

100 ISO
0 EV
-4 EV
SD15
Sigma SD15 - Zakres tonalny Sigma SD15 - Zakres tonalny
1600 ISO
SD15
Sigma SD15 - Zakres tonalny Sigma SD15 - Zakres tonalny