Canon EOS 60D - test aparatu
1. Wstęp
Canon EOS 60D miał swoją premierę pod koniec sierpnia bieżącego roku, praktycznie dwa lata po tym jak na rynku pojawił się jego poprzednik, czyli model 50D. Już na długo przed premierą w serwisach plotkarskich można było znaleźć mniej lub bardziej wiarygodne informacje na jego temat. O następcy 50D mówiło się jeszcze przed premierą modelu 7D. Pojawiające się wówczas w sieci informacje sugerowały z jednej strony, że będzie to aparat podobnej klasy jak dwucyfrowa seria EOS-ów, a z drugiej jednocyfrowe oznaczenie tego modelu wskazywało, że mamy do czynienia z zupełnie nową serią. Sprawa się wyjaśniła kiedy 7D oficjalnie ujrzał światło dzienne. Okazało się bowiem, że faktycznie zapoczątkowuje on nową linię EOS-ów, która dodatkowo plasuje się wyżej jeśli chodzi o stopień zaawansowania w stosunku do dwucyfrowej serii.
Temat następcy 50D pojawił się ponownie na plotkarskich serwisach niedługo po premierze 7D i powracał jak bumerang przez ostatnich kilka miesięcy. Ostatecznie premiera 60D wyjaśniła sprawę do końca. Można by rzec, że pojawienie się wśród EOS-ów modelu 7D (a tym samym nowej serii), nie odbyło się bez efektów ubocznych. Aby kolejny model dwucyfrowej serii nie stał się tańszą alternatywą dla siódemki, Canon zdecydował się wyraźnie rozgraniczyć te dwie linie aparatów pod względem oferowanych możliwości. Innymi słowy seria dwucyfrowa została w pewnym sensie zdegradowana do bardziej amatorskiego charakteru.
Najrozsądniej byłoby tak naprawdę traktować 60D i 7D jako pierwsze modele nowych serii EOS-ów, które powstały z rozbicia dotychczasowej serii dwucyfrowej. Przy takim podejściu zatem, nie powinno się uważać 60D za kontynuatora 50D. Przy porównywaniu tych dwóch aparatów bowiem, nowy dwucyfrowy EOS może rozczarowywać w niektórych kwestiach. Numeracja 60D jednak niejako narzuca sposób myślenia o nim, jako o następcy 50D, a dodatkowo fakt, że ten ostatni ma wciąż dobrą pozycję na rynku sprawia, że bezpośredniego porównania tych modeli nie da się uniknąć.
W Canonie 60D pojawiło się oczywiście sporo nowych rozwiązań w stosunku do 50D, jak chociażby znana z 7D 18-megapikselowa matryca, ulepszony pomiar światła, możliwość nagrywania filmów, uchylny wyświetlacz o większej rozdzielczości czy możliwość bezprzewodowego sterowania zewnętrznymi lampami Speedlite. Ograniczono jednak w stosunku do 50D funkcjonalność przycisków i zmniejszono szybkość zdjęć seryjnych, pozostawiono tylko jeden tryb ustawień własnych użytkownika (C) oraz zmieniono rodzaj obsługiwanych kart z Compact Flash na SD. Nie odnajdziemy również w nim aluminiowo-magnezowej obudowy, możliwość regulacji autofokusu dla różnych obiektywów oraz gniazda PC do współpracy z lampami zewnętrznymi. Można natomiast liczyć na taką samą wytrzymałość migawki jak w 50D, bowiem w nowym dwucyfrowym EOS-ie została ona przewidziana również na 100 tysięcy cykli.
EOS 60D jest zapewne ciekawą propozycją dla większości amatorów fotografii. Jednak ci bardziej zaawansowani i wymagający mogą nie być do końca usatysfakcjonowani jego możliwościami, a ich większą uwagę zwróci zapewne model 7D. Trzeba jednak przyznać, że jeśli chodzi o możliwości, to nowy dwucyfrowy EOS nie ma się czego wstydzić na tle konkurencji w podobnej klasie sprzętowej. Specyfikacja to jedno, a strona praktyczna to drugie. Zatem o tym, jak 60D sprawdził się w konfrontacji z naszymi procedurami testowymi możecie dowiedzieć się czytając kolejne rozdziały naszego testu. Serdecznie zapraszamy.
Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Aparat został wypożyczony do testów przez firmę Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Porównanie danych technicznych aparatu Canon 60D, jego poprzednika oraz dwóch modeli konkurencji (A580 i D7000) dostępne jest tutaj.
Producent | Canon |
---|---|
Model | EOS 60D |
Data premiery | 2010-08-26 |
Liczba pikseli | 18 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 5184 x 3456 (RAW, JPEG)
• 3456 x 2304 (JPEG) • 2592 x 1728 (JPEG) • 1920 x 1280 (JPEG) • 720 x 480 (JPEG) • 3888 x 2592 (mRAW) • 2592 x 1728 (sRAW) • 4608 x 3456 (4:3, JPEG) • 5184 x 2912 (16:9, JPEG) • 3456 x 3456 (1:1, JPEG) • Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 4:3, 16:9 i 1:1 |
Matryca | 22.3 x 14.9 mm (APS-C) CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 19.0 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków z powłoką fluorytową |
Procesor obrazu | Procesor DIGIC IV |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR2), sRAW (4.5 Mpix), mRAW (10.1 Mpix), JPEG+RAW, JPEG+sRAW, JPEG+mRAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Filmy: MOV (MPEG-4 AVC, H.264) z dźwiękiem liniowym PCM |
Zakres ISO | Auto ISO: 100-3200
ręcznie: 100 - 6400 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV, 12800 ISO (tryb rozszerzony H) |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie o przebiegu pionowym,
30s - 1/8000s w krokach co 1/2 lub 1/3 EV, Bulb żywotność: 100 tys. zdjęć dwa tryby cichych zdjęć (w LV) |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Canon EF, EF-S
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.6 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD) z szybkością 29.97, 25 lub 23.976 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD) z szybkością 59.94 lub 50 kl./s, • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 59.94 lub 50 kl./s, Maks. długość filmów do 29 min. 59 s lub 4 GB Dźwięk: wbudowany mikrofon mono lub opcjonalny zewnętrzny stereo. Regulacja siły rejestracji dźwięku, filtr głosu wiatru. |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL-CT-SIR,
9-cio punktowy AF (wszystkie czujniki krzyżowe), centralny punkt AF o zwiększonej czułości dla obiektywów o jasności f/2.8 (lub jaśniejszych), Wybór punktów AF: ręcznie wybierane, automatyczny wybór z 9 punktów AF • Tryby AF: One-Shot AF (pojedynczy), AI Servo (ciągły), AI Focus (auto pojedynczy/ciągły), Tryb Manualny (MF) • Zakres detekcji: od -0.5 do 18 EV (ISO 100) • Podgląd głębi ostrości • Asysta AF: wbudowana lub zewnętrzna lampa błyskowa • AF w trybie Live View: Tryb szybki (detekcja fazowa), Tryb czasu rzeczywistego (detekcja kontrastu), Tryb wykrywania twarzy (detekcja kontrastu), MF (możliwe powiększenie 5x/10x) • Zakres detekcji w Live View: od 0 do 20 EV (dla 50mm, F1.4, ISO 100) |
Pomiar światła | iFCL (Focus Colour Luminance) 63-strefowy, dwuwarstwowy fotoelement krzemowy (SPC) TTL,
Tryby pomiaru: • wielosegmentowy (połączony ze wszystkimi punktami AF), • centralnie ważony uśredniony, • skupiony (ok 6.5 % kadru) • punktowy (ok 2.8 % kadru) Zakres pomiaru: od 1 do 20 EV (dla 50mm, F1.4, ISO100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K ze skokiem 100 K) • Korekcja balansu bieli (w 2 skalach: niebieski/bursztynowy +/-9, purpurowy/zielony +/-9) • Bracketing balansu bieli (3 klatki) |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
• Tryb priorytetu jasnych partii obrazu • Automatyczna optymalizacja oświetlenia (4 ustawienia) • Bracketing: 3 klatki, +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Programy | Auto, Bez lampy błyskowej, Program AE (P), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Manualny (M), Bulb (B), Tryb własny użytkownika (C), Kreatywne auto (CA), Portrety, Krajobrazy, Zbliżenie, Sport, Nocny portret, Film,
• Style obrazu: standardowy, portret, krajobraz, neutralny, wierny, monochromatyczny, zdefiniowany przez użytkownika (x3) |
Zdjęcia seryjne | Szybkość 5.3 kl./s (tryb szybki), 3 kl./s (tryb wolny),
maksymalnie 16 zdjęć w formacie RAW, 58 zdjęć w formacie JPEG, 7 zdjęć w formacie RAW+JPEG |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, E-TTL II, liczba przewodnia 13 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/250s • Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV • Zakres pokrycia błyskiem: jak dla obiektywu o ogniskowej 28 mm (dla ekwiwalentu klatki 35 mm) • Czas ładowania wbudowanej lampy: ok. 3 s • Zewnętrzne lampy błyskowe E-TTL II (synchronizacja błysku w trybie HSS (FP) z krótkimi czasami migawki) • Sterowanie bezprzewodowe zewnętrznymi lampami błyskowymi (zintegrowany nadajnik zdalnego sterowania) • Obsługiwane tryby: Automatyczny, ręczny, synchronizacja błysku z drugą kurtyną, redukcja efektu czerwonych oczu, blokada ekspozycji lampy błyskowej, sterowanie zewnętrzną lampą błyskową przez ekran menu aparatu. |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 10 s |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) |
LCD | • Główny: odchylany i obrotowy, 3 calowy, kolorowy TFT Clear View, 1 040 000 punktów (proporcje 3:2), pokrycie 100%, kąt widzenia ok 160 stopni w pionie i poziomie
Jasność regulowana w 7-miu poziomach. Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, • Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.95, pokrycie: ok. 96%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 22 mm, matówka wymienna (standardowo matówka precyzyjna Ef-A) |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed / wyjście wideo (PAL/NTSC), wyjście HDMI mini typu C (zgodne z HDMI-CEC), wejście stereo mikrofonu zewnętrznego (3.5 mm typu mini-jack), wyjście opcjonalnego wężyka spustowego RS-60E3
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą pilota RC-6 • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy LP-E6 (7.2 V, pojemność 1800mAh, wydajność do 1100 zdjęć, bez lampy, 23 st.C, przy użyciu wizjera),
• opcjonalnie zasilacz sieciowy: ACK-E6 • opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) BG-E9 |
Akcesoria | Akumulator LP-E6, ładowarka LC-E6, pasek na ramie, kabel USB, kabel audio-wideo, instrukcja, sterowniki, zaślepka mocowania obiektywu, oprogramowanie:
• ZoomBrowser EX / ImageBrowser • Digital Photo Professional • PhotoStitch • EOS Utility • Picture Style Editor |
Waga | 675 g (bez akumulatora)
ok. 755 g (z akumulatorem) |
Wymiary | 144.5 x 105.8 x 78.6 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
25 wersji językowych menu w tym polskie. Funkcja redukcji szumów przy długim czasie naświetlania i wysokiej czułości ISO. Automatyczna korekcja winietowania. Filtry Creative (czarno-biały ziarnisty, rozmycie, aparat zabawkowy, miniatura). Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią klapki karty pamięci i akumulatora. Inteligentny czujnik orientacji. Materiał korpusu: aluminium i żywica poliwęglanowa z włóknem szklanym. |
Oceny użytkowników |