Canon EOS 60D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (7000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3200 K),
- Światło jarzeniowe (4000 K),
- Światło lampy błyskowej (6000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000 K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.
Mamy zatem identyczny zbiór nastaw jaki widzieliśmy w Canonie 50D czy 7D. Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu (druga zakładka), poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB w zakresie od −3 do +3 w stosunku do położenia zerowego, z krokiem jednostkowym.
Zarówno w 50D jak i w 7D odnaleźć można dedykowany przycisk umożliwiający szybką zmianę balansu bieli. Co prawda wspominaliśmy już o tym w rozdziale trzecim, jednak tutaj przypomnimy, że w 60D takiego przycisku nie odnajdziemy. Dziwne, że w zaawansowanej amatorskiej lustrzance zabrakło dedykowanego przycisku dla ustawień balansu bieli. Potencjalnym użytkownikom 60D pozostaje jedynie pogodzić się z tym faktem. Na pocieszenie można dodać jednak, że znajdującemu się wewnątrz tylnego pokrętła przyciskowi SET można przypisać funkcję wyboru balansu bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.33 | 112.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.43 | 113.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.13 | 109.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.37 | 105.7 |
3000K | Auto | 19 | 130.2 |
3000K | Żarówki | 7.87 | 106.5 |
3000K | 3000K | 7.87 | 102.8 |
6400K | Auto | 4.91 | 116.3 |
6400K | 6400K | 6.97 | 119.6 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.22 | 101.1 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.54 | 102 |
Automatyczny balans bieli w 60D radzi sobie dobrze w większości przypadków. Najlepiej wypadł w typowych sytuacjach czyli w słoneczny lub pochmurny dzień, jak również przy korzystaniu z lampy błyskowej. Również dedykowane ustawienia pracują prawidłowo w tych warunkach oświetleniowych. Zanotowane błędy w tych przypadkach są najniższe. Dla światła słonecznego można by oczekiwać nieco mniejszego nasycenia kolorów, ale z drugiej strony nie jest źle. Widać również, że standardowo nie można polegać na automatycznym balansie bieli w przypadku światła żarowego. Zdecydowanie lepiej użyć w takiej sytuacji dedykowanego ustawienia lub dobrać odpowiednią temperaturę barwową. W świetle o temperaturze 6400K, 60D radzi sobie całkiem dobrze, aczkolwiek można zwrócić uwagę na nieco wysokie nasycenie koloru. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.