Canon EOS 60D - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Pod względem budowy najistotniejszą zmianą wprowadzoną w 60D w stosunku do 50D jest rezygnacja z obudowy wzmocnionej szkieletem ze stopów magnezowych na rzecz wykonanej z tworzywa sztucznego, a dokładniej według danych producenta, z aluminium i żywicy poliwęglanowej z włóknem szklanym. Pod względem jakości wykonania nie można mieć jednak szczególnych zastrzeżeń. 60D sprawia wrażenie solidnego, a poszczególne elementy obudowy są dobrze dopasowane i konstrukcja zachowuje sztywność. Rękojeść, tylna ścianka z prawej strony oraz lewy bok aparatu zostały wyłożone gumową okleiną zapewniającą stabilny uchwyt.
Ze względu na amatorską klasę 60D nie mamy co liczyć na porządne uszczelnienie korpusu. Canon pod tym względem nie rozpieszcza swoich amatorskich miłośników. Już przy okazji testowania modelu 50D narzekaliśmy, że częściowo uszczelniony aparat w zasadzie nie jest uszczelniony i w przypadku 60D mamy podobną sytuację. Gąbczasta uszczelka znajdująca się przy klapce baterii oraz gumowa zaślepka gniazd nie stanowią dostatecznego zabezpieczenia przed ekstremalnymi warunkami zewnętrznymi.
Zasilanie i gniazda
Canon 60D jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym LP-E6 o pojemności 1800 mAh i napięciu 7.2 V. Jest to ten sam akumulator, który zasila Canona 7D i ma on wyraźnie wyższą pojemność niż zastosowany w 50D. Ładowanie akumulatora dołączoną do zestawu ładowarką LC-E6E zajmuje około 2.5 godziny. Podczas testowania aparatu, w pełni naładowany akumulator wystarczał średnio na zrobienie od 1500 do 2000 zdjęć (w zależności od częstotliwości używania trybu LV i filmowania). Canon 60D może być zasilany opcjonalnym zasilaczem sieciowym ACK-E6. Można również użyć uchwyt pionowy BG-E9, który zasilany jest dwoma akumulatorami LP-E6, albo sześcioma bateriami typu AA, popularnie nazywanymi „paluszkami”. Modele z dwucyfrowej serii EOS-ów do 50D włącznie obsługiwały karty pamięci Compact Flash. W 60D zdecydowano się na zmianę w tym zakresie i nowa lustrzanka pracuje na kartach SD/SDHC/SDXC. Kieszeń na kartę znajduje się na prawej ściance aparatu (patrząc od tyłu) i jest schowana pod niewielką plastikową klapką. Kilku zmian dokonano również w kwestii oferowanych złączy. Na lewej ściance aparatu pod gumową zaślepką, odnajdziemy:
- gniazdo zewnętrznego mikrofonu (3.5 mm mini jack stereo),
- wyjście HDMI typu C,
- uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B) / wyjście audio-wideo,
- gniazdo na wężyk spustowy RS-60E3.
Jak łatwo zauważyć, 60D w tej kategorii oferuje to samo, co jego mniej zaawansowany brat 550D. Nie odnajdziemy w nim obecnego w 50D gniazda PC, które umożliwia podłączenie lampy błyskowej wyposażonej w przewód synchronizacyjny. Z drugiej jednak strony 60D podobnie jak 7D umożliwia bezprzewodową komunikację z zewnętrznymi lampami błyskowymi (więcej na ten temat w dalszej części testu). W stosunku do 50D zmiany dotyczą również kompatybilnego wężyka spustowego, a nowością jest możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu. Ta ostatnia zmiana jest oczywiście spowodowana obecnością w 60D trybu filmowania, czego poprzedni model nie posiadał.
Warto również wspomnieć, że istnieje możliwość zdalnego sterowania aparatem za pomocą pilotów: RC-1, RC-5 lub RC-6.
Przyciski
Omawianie przycisków i elementów sterujących rozpoczniemy od górnej części aparatu. Po lewej stronie lampy błyskowej odnajdziemy pokrętło trybów pracy aparatu, na którym odnaleźć można następujące pozycje:
- C – nastawy własne,
- B – tryb Bulb,
- M – tryb ustawień manualnych,
- Av – preselekcja przysłony,
- Tv – preselekcja czasu,
- P – tryb półautomatyczny,
- tryb w pełni automatyczny,
- CA – tryb „Twórcze Auto”,
- seria trybów dedykowanych:
- Portret,
- Krajobraz,
- Makro,
- Sport,
- Portret nocny,
- Błysk wyłączony,
- nagrywanie filmów.
Po prawej stronie lampy błyskowej odnajdziemy monochromatyczny wyświetlacz (więcej informacji w dalszej części rozdziału), nad którym znajduje się rząd przycisków umożliwiających wybór: trybu autofokusu, trybu wyzwalania migawki, czułości oraz trybu pomiaru światła. Na górnej ściance znajduje się jeszcze przycisk podświetlenia monochromatycznego wyświetlacza, pokrętło sterujące i spust migawki.
Jeśli chodzi o przyciski i elementy sterujące, sporo zmian w stosunku do 50D zauważyć można na tylnej ściance aparatu. W 60D nie odnajdziemy na przykład przycisków pod wyświetlaczem LCD. Stało się to zapewne ze względu na fakt, że w 60D mamy odchylany i obracany ekran LCD. Kolejne zmiany dotyczą przycisków MENU i trybu Live View (w 60D uruchamia on również nagrywanie w trybie wideo), które „przewędrowały” z lewego górnego rogu tylnej ścianki na prawą stronę wyświetlacza. W 60D natomiast, odnajdziemy w tym miejscu przycisk usuwania zdjęć. W analogicznym miejscu jak w 50D znajdują się jednak przycisk wyboru punktu AF (powiększanie zdjęcia), blokada AE/FE (zmniejszanie zdjęcia) i przycisk autofokusu AF-ON. Po prawej stronie wyświetlacza odnaleźć można również przycisk INFO. oraz przycisk trybu odtwarzania zdjęć. Nowością natomiast w stosunku do 50D jest przycisk Q, uruchamiający na wyświetlaczu aktywny panel z nastawami aparatu oraz umieszczony na samym dole przycisk UNLOCK. Ten ostatni pozwala na tymczasowe odblokowanie działania znajdującego się nad nim pokrętła sterującego (o ile w ustawieniach aparatu aktywna jest funkcja jego automatycznego blokowania). W trybie odtwarzania zdjęć natomiast odpowiada za bezpośrednie drukowanie zdjęć z aparatu. Samo pokrętło sterujące spełnia tę samą funkcję co w 50D, lecz nie trudno zauważyć zmianę w jego konstrukcji. W 60D bowiem, wewnątrz pokrętła odnaleźć można 8-kierunkowy wybierak, który przejął funkcje jakie w 50D pełnił osobny joystick umieszczony powyżej pokrętła sterującego. W samym środku natomiast znajduje się standardowy przycisk SET.
Na przedniej części obudowy aparatu znajduje się przycisk otwierający lampę błyskową oraz przycisk blokady bagnetu. Przycisk podglądu głębi ostrości zastał przeniesiony natomiast z lewej na prawą stronę mocowania obiektywu.
Menu
Struktura menu w 60D przypomina tą znaną z innych EOS-ów. W tym przypadku podobnie jak w 7D mamy 11 zakładek pokolorowanych tak, by oddzielić od siebie typy ustawień. Cztery zakładki czerwone to Menu fotografowania (lub filmowania). Kolejne dwie (niebieskie) stanowią Menu odtwarzania. Dalej znajdują się trzy zakładki żółte zawierające Menu nastaw, a ostatnie dwie w kolorze pomarańczowym i zielonym, to odpowiednio Funkcje indywidualne aparatu i Moje menu. W Menu fotografowania odnaleźć można kolejno:
- jakość zdjęć – możliwość zapisu plików RAW, mRAW, sRAW, JPEG w dwóch stopniach kompresji i trzech rozmiarach (Large, Middle, Small) oraz jednoczesny zapis RAW+JPEG, mRAW+JPEG lub sRAW+JPEG,
- włączenie sygnału dźwiękowego,
- włączenie możliwości wykonywania zdjęć bez karty pamięci,
- sterowanie czasem kontrolnego wyświetlania zdjęć,
- włączenie korygowania jasności brzegów,
- włączenie redukcji czerwonych oczu,
- sterowanie lampą,
- korygowanie ekspozycji,
- automatyczny optymalizator jasności,
- styl obrazu: Standard, Portrety, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny, Użytkownika (1, 2, 3),
- zmiana balansu bieli,
- balans bieli według wzorca,
- korekta i bracketing balansu bieli,
- przestrzeń kolorów (sRGB, Adobe RGB),
- wykonywanie mapy kurzu na matrycy,
- określenie maksymalnej czułości przy ustawieniu AUTO,
- fotografowanie Live View,
- tryb AF (tryb Live, tryb Live z wykrywaniem twarzy, tryb szybki),
- wyświetlanie siatki w trybie LV,
- format obrazu (3:2, 4:3, 16:9, 1:1),
- symulacja ekspozycji,
- ciche zdjęcia,
- timer pomiarowy.
W menu odtwarzania odnajdziemy następujące elementy:
- ochrona obrazów przed usunięciem,
- obracanie obrazu pionowego,
- usuwanie obrazu,
- polecenie wydruku,
- filtry twórcze,
- zmiana rozmiaru,
- obróbka obrazu RAW,
- włączenie alarmu o prześwietleniu,
- włączenie wyświetlania punktów autofokusu,
- określenie rodzaju histogramu (RGB lub jasność),
- ustawienie skoku w trybie przeglądania zdjęć,
- automatyczny pokaz zdjęć,
- ocena,
- sterowanie przez HDMI.
Menu nastaw zawiera następujące opcje:
- zmiana automatycznego czasu wyłączania aparatu,
- włączenie autoobracania na wyświetlaczu i komputerze,
- formatowanie karty,
- opcje numeracji plików,
- wybór folderu,
- zmiana jasności LCD,
- ustawienie daty i czasu,
- wybór języka,
- standard TV (NTSC lub PAL),
- włączenie automatycznego czyszczenie matrycy,
- blokada tylnego pokrętła sterującego,
- dane akumulatora,
- opcje wyświetlania przycisku INFO.,
- indywidualna nastawa aparatu,
- informacje o prawach autorskich,
- kasowanie nastaw aparatu,
- wersja firmware’u.
Przedostatnią zakładką są Indywidualne nastawy. Jej wygląd jest dość charakterystyczny dla menu Canona. Opcje są oznaczone skrótem C.Fn. i podzielone na cztery grupy:
- Ekspozycja, gdzie znaleźć można zmianę skoku kompensacji ekspozycji, czułości, włączenie dodatkowych czułości, autokasowanie sekwencji BKT, kolejność zmian przy BKT, bezpieczne przesuwanie ekspozycji, blokadę czasu synchronizacji błysku 1/250 s w trybie Tv,
- Obraz – tutaj włączyć można redukcję szumów przy długich czasach wysokich ISO, uaktywnić priorytet jasnych partii obrazu,
- Autofokus/Migawka – ta opcja zawiera: włączenie szukania ostrości po utracie AF, metoda wybierania punktu AF, nakładkowe wyświetlanie, oświetlenie wspomagające AF, wstępne podniesienie lustra,
- Operowanie/Inne zawiera zdefiniowanie pracy spustu migawki, przycisku AF-ON, przycisku *, zdefiniowanie przycisku SET przy fotografowaniu, określenie kierunku obracania w Tv i AV, wybór matówki, dane identyfikacyjne oryginału.
Ostatnia, zielona zakładka w menu 60D, nazwana Moje menu, służy do gromadzenia ustawień, po które najczęściej sięgamy. Spośród wszystkich opcji w menu możemy wybrać dowolne i wstawić je w tym miejscu. Kasowanie, bądź dodawanie kolejnych opcji jest przy tym bardzo łatwe. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie, przyspieszające dostęp do często używanych funkcji rozsianych w różnych miejscach menu. Ponieważ aparat zapamiętuje ostatnią przeglądaną zakładkę, to po wciśnięciu MENU od razu mogą nam się wyświetlać nasze najczęściej używane funkcje.
Wyświetlacze
Canon 60D – podobnie jak model 550D – posiada kolorowy 3-calowy ekran TFT o rozdzielczości 1.040.000 punktów. Jest pierwszą lustrzanką w ofercie tego producenta, w której zastosowano mechanizm odchylania i obracania wyświetlacza. Działa on analogicznie do tego stosowanego do tej pory przez Canona w niektórych modelach aparatów kompaktowych. Wyświetlacz można zatem odchylać w lewą stronę o 180 stopni i obracać wokół poziomej osi w zakresie 270 stopni. Takie rozwiązanie daje podwójną korzyść. Poza tym, że ułatwia korzystanie z trybu Live View (kiedy aparat trzymamy wysoko nad głową lub nisko przy ziemi), stanowi również dodatkowe zabezpieczenie ekranu LCD przed przypadkowym uszkodzeniem. Wyświetlacz można bowiem obrócić w taki sposób, by po zamknięciu skierowany był w stronę obudowy aparatu.
Przy fotografowaniu z użyciem wizjera, za pomocą przycisku INFO. możemy wyświetlić na ekranie ustawienia dla trybu indywidualnego C, elektroniczną poziomicę, lub panel kontrolny. Ten ostatni można również wyświetlić korzystając z przycisku Q. Wówczas z jego poziomu możemy edytować najważniejsze ustawienia.
W trybie odtwarzania przyciskiem INFO. możemy zmieniać sposób wyświetlania pojedynczego zdjęcia. Do dyspozycji mamy następujące możliwości:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje,
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogram (Y lub RGB do wyboru),
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogramy (Y oraz RGB).
W 60D podobnie jak u poprzednika odnajdziemy monochromatyczny ekran LCD. W odróżnieniu od 50D jednak zmniejszono nieznacznie ilość wyświetlanych na nim informacji. Nie odnajdziemy wskaźników dotyczących użytego balansu bieli oraz informacji o rodzaju zapisywanego pliku i jakości obrazu. Schemat monochromatycznego ekranu LCD z opisem wyświetlanych informacji prezentujemy poniżej.
Live View i filmy
W Canonie 60D tryb Live View uruchamiamy dedykowanym przyciskiem. W menu fotografowania znajdują się różne opcje związane z pracą w trybie podglądu na żywo. Znajdziemy tam między innymi włączanie wyświetlania siatki oraz symulacji ekspozycji, czyli zmienianie jasności LCD wraz ze zmianą parametrów ekspozycji. Można także aktywować dwa tryby cichych zdjęć. W pierwszym z nich aparat pracuje o wiele ciszej niż w trybie normalnym i istnieje możliwość wykonywania zdjęć seryjnych. W drugim natomiast, naciśnięcie spustu spowoduje wykonanie tylko pojedynczego zdjęcia. Ustawienie czasu trwania blokady AE umożliwia opcja Timera pomiarowego. Do wyboru są także ustawienia autofokusu w trybie LV: Tryb szybki (normalny pomiar AF po opuszczeniu lustra), Tryb live (metoda pomiaru kontrastu na matrycy) i Tryb live z wykrywaniem twarzy. Ostrość ustawiana jest przyciskiem AF-ON lub spustem migawki, a dociśnięcie spustu migawki wykonuje zdjęcie. Szybkość ustawiania ostrości w Trybie szybkim jest zadowalająca, aczkolwiek trzeba mieć świadomość niedogodności spowodowanych opadaniem i podnoszeniem się lustra. Zastrzeżenia można mieć natomiast do szybkości ustawiania ostrości w trybie detekcji kontrastu. Trwa to zazwyczaj kilka sekund, i działa tym wolniej im bardziej rozogniskowany jest obiektyw lub im mniej kontrastowy jest obszar kadru na którym ustawiamy ostrość. Trzeba jednak przyznać, że tryb ten, w połączeniu z cichym wyzwalaniem migawki pozwala dyskretnie pracować w sytuacji kiedy hałas wywołany pracą lustra jest niewskazany. Ustawienie ostrości może odbywać się również ręcznie. Proces precyzyjnego ostrzenia ułatwia bardzo szybkie 5- lub 10-krotne powiększenie obrazu po naciśnięciu tego samego przycisku, który powiększa zdjęcia w trybie odtwarzania.
W trybie Live View przyciskiem INFO. możemy wyświetlać na ekranie dodatkowe informacje: podstawowe parametry fotografowania, informacje o wybranych ustawieniach aparatu, histogram oraz poziomicę.
Przycisk Q natomiast wyświetla menu funkcyjne w formie ikon z lewej strony ekranu umożliwiające dokonywanie zmian z poziomu wyświetlacza.
Canon 60D w przeciwieństwie do swojego poprzednika pozwala nagrywać filmy. Do dyspozycji mamy następujące rozdzielczości i prędkości:
- 1920×1080 pix, 30 kl/s, około 330 MB/min,
- 1920×1080 pix, 25 kl/s, około 330 MB/min,
- 1920×1080 pix, 24 kl/s, około 330 MB/min,
- 1280×720 pix, 60 kl/s, około 330 MB/min,
- 1280×720 pix, 50 kl/s, około 330 MB/min,
- 640×480 pix, 60 kl/s, około 165 MB/min,
- 640×480 pix, 50 kl/s, około 165 MB/min.
- crop 640×480 pix, 60 kl/s, około 165 MB/min,
- crop 640×480 pix, 50 kl/s, około 165 MB/min.
Filmy zapisywane są z rozszerzeniem MOV z użyciem kodeka MPEG-4AVC/H.264. Producent zaleca stosowanie kart o klasie szybkości 6 lub wyższej. Według instrukcji aparatu maksymalny czas pojedynczego pliku wideo wynosi 29 min 59 s. Innym ograniczeniem jest wielkość pliku, która nie może przekroczyć 4 GB. Praktycznie rzecz biorąc zatem, maksymalny czas filmu w rozdzielczości 1920×1080 pix lub 1280×720 pix wynosi około 12 min., a w rozdzielczości 640×480 pix około 24 min. Ograniczeniem na długość pliku wideo może być również wzrastająca temperatura elektroniki aparatu. Jeśli przekroczy ona wartość krytyczną nagrywanie zostanie automatycznie przerwane.
W trakcie nagrywania filmu mamy do dyspozycji wszystkie funkcje trybu Live View. Działa zatem autofokus na zasadzie detekcji kontrastu, choć jego szybkość, jak już wspominaliśmy przy omawianiu LV, pozostawia wiele do życzenia. Minusem jest również rejestrowanie na filmie odgłosów ustawiania ostrości. Można jednak oczywiście ustawiać ostrość ręcznie. Jeśli do aparatu podpięty mamy obiektyw wyposażony w stabilizację obrazu i jest ona włączona, również odgłosy jej pracy zarejestrują się na ścieżce dźwiękowej. Ogólne użytkowanie aparatu w trakcie nagrywania filmów należy jednak ocenić pozytywnie.
Przykładowe filmy
1920×1080 pix, 21s, 116 MB |
|
1920×1080 pix (IS ON), 19s, 107 MB |
|
1280×720 pix, 15s, 81 MB |
|
640×480 pix, 16s, 44 MB |
|
Wizjer
Podobnie jak w 50D, w jego następcy zastosowano wizjer pentapryzmatyczny. W 60D pokrywa on około 96% pola widzenia obiektywu czyli minimalnie więcej niż w 50D. Jego powiększenie wynosi 0.95x, a odległość źrenicy wyjściowej 22 mm. Dioptraż można regulować w zakresie od −3 do +1 dpt. Podobnie jak w 50D, w nowym EOS-ie istnieje możliwość wymiany matówki. Jeśli chodzi o wyświetlane w wizjerze 60D informacje warto wspomnieć, że dodano wskaźnik poziomu naładowania akumulatora. Schemat wraz z opisem prezentujemy poniżej.