Canon EOS 60D - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W Canonie 60D mamy do dyspozycji standardową dla najnowszych EOS-ów czterostopniową skalę redukcji szumów: redukcja wyłączona, poziom standard, słaby lub mocny. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie najwyższej natywnej czułości ISO 6400.
6400 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z 60D wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 7D i 50D
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
Wizualna ocena jakości obrazu na surowych plikach wydaje się potwierdzać nasze wcześniejsze spostrzeżenia przy okazji oceny jakości plików JPEG. Z powyższego porównania widać, że praktycznie dla wszystkich czułości poziom szumu na zdjęciach z 60D i 7D jest porównywalny. Ewentualne różnice są na tyle małe, że trudno je wyłapać przy wizualnej ocenie fragmentów zdjęć. Warto jednak spojrzeć jeszcze na wycinki zdjęć z 50D. Choć na pierwszy rzut oka wydają się one podobnie zaszumione, to jednak przyglądając się dokładniej można zauważyć niewielką przewagę 50D zarówno nad 60D i 7D.
Sprawdźmy teraz konkretne liczby i przeanalizujmy wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-13, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów. Odpowiedni wykres przedstawiamy poniżej.
Porównując powyższy wykres z analogicznym z testu EOS-a 7D widać, że w przypadku obu aparatów szum jest na podobnym poziomie. Daje się jednak zauważyć, że wartości zmierzone dla 60D są nieznacznie niższe, a różnica jest wyraźniejsza na wyższych czułościach. Zachowanie poszczególnych składowych szumu jest podobne i w obu przypadkach dominuje składowa niebieska. Niewielką różnicę w poziomie szumu pomiędzy 60D a 7D widać również w pomiarach dokonanych na 48-bitowych TIFF-ach. Odpowiedni wykres dla testowanego EOS-a prezentujemy poniżej.
Jak już wspominaliśmy, EOS 60D umożliwia zapis surowych plików w mniejszej rozdzielczości czyli tak zwanych mRAW-ów. Podobnie jak w teście 7D, również w tym przypadku postanowiliśmy przetestować możliwości tego formatu pod względem jakości obrazu. Spójrzmy zatem na poniższe wycinki.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
Na początku musimy wspomnieć, że mRAW-y zarówno z 60D jak i 7D wywołane zostały programem dcraw, natomiast wycinki sRAW-ów z 50D zostały przekopiowane z jego testu, podczas którego korzystaliśmy z oryginalnego oprogramowania Canona.
Z powyższego porównania widać, że jakość zdjęć mRAW z 60D i 7D jest porównywalna a dodatkowo lepsza niż sRAW-ów z 50D. Szum zaczyna być wyraźnie dostrzegalny dopiero na czułości ISO 1600–3200. Z powodzeniem można swobodnie korzystać z ISO 6400, a ISO 12800 prezentuje całkiem dobry poziom. Jedyne zastrzeżenia, jakie można mieć do mRAW-ów z 60D (podobnie z resztą jak z 7D), to niska rozdzielczość zdjęć, o której pisaliśmy w rozdziale czwartym.
Darki
Canon EOS 60D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Średni poziom sygnału jest jednak wyższy niż w 50D i oscyluje w okolicach 2048. Z tego też powodu w poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 1535–2559, czyli o szerokości 1024. Pliki zostały wcześniej wywołane programem dcraw (bez interpolacji), zapisane jako 48-bitowe TIFF-y i dopiero ograniczone do wyżej wymienionego przedziału, aby lepiej zobrazować strukturę szumu matrycy. Oś pozioma histogramów odpowiada temu samemu przedziałowi (1535:2559) a pionowa, pokazująca ilość zliczeń w pikselu, ma zakres od 0 do 100.000.
Białe piksele na zdjęciach odpowiadają wartościom większym niż 2559 i dlatego obraz jest taki jasny. W tym przypadku nie należy sugerować się jasnością tych zdjęć, a jedynie patrzeć na względną zmianę obrazu wraz ze wzrostem ISO. Dzięki temu widzimy, że na darkach nie występują niejednorodności, które mogły by świadczyć o obecności obszarów mniej lub bardziej zaszumionych. Jedynie dla czułości 12800 można dostrzec strukturę pasów. Należy jednak pamiętać, że jest to czułość sztucznie generowana, więc nie opisuje w pełni możliwości matrycy.
Darki zapisane w formacie JPEG prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat, a przedstawione dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |
|||
6400 (RAW) |
|||
6400 (JPEG) |
|||
12800 (RAW) |
|||
12800 (JPEG) |
Canon przyzwyczaił nas do tego, że darki z jego lustrzanek wyglądają prawidłowo. W wyglądzie zaprezentowanych histogramów nie dostrzegamy niczego niepokojącego. Mają one kształt dzwonu, co świadczy o tym, że nie mamy do czynienia ze sztuczną redukcją sygnału.
Brak manipulacji potwierdzają również wartości średniego poziomu sygnału i odchylenia standardowego prezentowane w poniższej tabelce. Warto porównać ją z analogiczną tabelą z testu EOS-a 50D. Szczególną uwagę należy zwrócić na ochylenie standardowe, które mówi nam o zaszumieniu obrazu. Widać, że wartości dla czułości od ISO 400 w górę są dla 50D zauważalnie niższe niż dla 60D.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 2048 | 8 |
200 | 2048 | 11 |
400 | 2048 | 21 |
800 | 2049 | 42 |
1600 | 2056 | 74 |
3200 | 2067 | 125 |
6400 | 2080 | 228 |
12800 | 2142 | 549 |