Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony 35 mm f/1.4G - test obiektywu

30 października 2008

5. Aberracja chromatyczna

Na początek kilka słów wyjaśnienia i przypomnienia odnośnie tego w jaki sposób i w jakich jednostkach przedstawiamy pomiary aberracji chromatycznej. Program Imatest wykreśla profil czarno-białej, pionowej granicy z brzegu kadru dla każdej z podstawowych barw osobno. Miarą aberracji jest różnica pomiędzy przebiegami w dwóch skrajnych barwach. Określa się ją mierząc pole zawierające się pomiędzy dwiema krzywymi i wyrażając je na samym początku w pikselach. Więcej na ten temat można znaleźć na stronie programu Imatest.

Problem w tym, że pozostawienie pomiaru w pikselach nie jest najlepszym pomysłem, z tego prostego powodu, że faworyzuje lustrzanki o większych pikselach. Wyjściem z sytuacji jest przeliczenie obszaru wyrażonego w pikselach do bardziej wymiernych jednostek, na przykład milimetrów kwadratowych. Wynik będzie już bardziej obiektywny, choć wciąż nie będzie mówił nam wszystkiego, bo spowoduje zatarcie różnic pomiędzy pełną klatką, a mniejszymi matrycami. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wyrażanie aberracji poprzez skalę procentową otrzymywaną poprzez określenie wielkości aberracji w pikselach, a potem podzielenie otrzymanego wyniku przez połowę przekątnej obrazu także wyrażoną w pikselach. Dzięki tej operacji, jednocześnie, częściowo pozbywamy się wpływu wielkości pikseli oraz wielkości detektora. Jak to działa w praktyce, możemy zobaczyć na poniższym wykresie, który pokazuje aberrację chromatyczną Sony 1.4/35 zmierzoną na brzegu obrazu A100 i A900.

Sony 35 mm f/1.4G - Aberracja chromatyczna

----- R E K L A M A -----


Na pierwszy rzut oka wyniki są dziwne, bo aberracja na pełnej klatce jest mniejsza niż na małej matrycy. Gdy jednak przypomnimy sobie jakie operacje są wykonywane przy sprowadzeniu wyniku do procentów, uzmysłowimy sobie fakt, że aberracja na A900 jest dzielona przez liczbę o 1.5 raza większą niż w przypadku A100. Chcąc dokonywać porównania obu aparatów w skali 1:1, wyniki z A900 należałoby zwiększyć o owe 1.5 raza, co sprowadziłoby wynik na poziom 0.22-0.23% a więc o około 0.02-0.03% więcej niż u A100. Zgodnie z intuicją, pikselowy rozmiar aberracji jest więc większy w A900, choćby z tego powodu, że obszar do pomiaru znajduje się tam dalej od centrum kadru niż w przypadku A100.

Problem w tym, że wycinki 1:1 lub podobne nie są dobrym sposobem na ocenę poprzecznej aberracji chromatycznej, bo w praktyce wycina się je, jeśli w ogóle, to głównie w centrum kadru, a tam wada ta nie występuje. Aberrację należy więc oceniać przez pryzmat całego kadru, a w tym ujęciu będzie ona nam mniej przeszkadzać na A900 niż na A100, co jasno pokazuje nasz wykres.

Nie zmienia to faktu, że aberracja chromatyczna w Sony 1.4/35 nie należy do małych i na zdjęciach będzie widoczna. Potwierdzają to dość dobrze poniższe wycinki pochodzące z obu aparatów.

Sony 35 mm f/1.4G - Aberracja chromatyczna