Sony Alpha DSLR-A580 - test aparatu
1. Wstęp
Sony A560 oraz A580 to kolejne, a zarazem najnowsze wcielenia średnio zaawansowanych lustrzanek tego znanego producenta. W stosunku do swoich poprzedników można odnaleźć w nich między innymi nowe matryce o wyższej rozdzielczości, tryb filmowania czy nowy autofokus. Oba aparaty zyskały również czułość ISO 100, podczas gdy modele A550 oraz A500 takowej nie posiadały. Pod wieloma względami jednak przypominają one starsze modele i odziedziczyły po nich część sprawdzonych rozwiązań.
Główną różnicą pomiędzy A580, a modelem A560 jest rozdzielczość matrycy, która w przypadku tego pierwszego wynosi 16 Mpix, natomiast drugiego 14 Mpix. Z tych dwóch modeli wybraliśmy A580, aby przyjrzeć mu się bliżej i sprawdzić dokładnie możliwości nowej matrycy, jak i samego aparatu. Lektura materiałów promocyjnych czy specyfikacji technicznej, pozwala przypuszczać, że A580 jest ciekawą propozycją dla amatora fotografii, który poszukuje sprzętu dającego swobodę ręcznego ustawiania wielu parametrów i zapewni dużo ciekawych rozwiązań. Niewątpliwą zaletą A580 jest szybki autofokus w trybie podglądu na żywo, które to rozwiązanie znamy już doskonale z poprzednich modeli systemu Alpha. Jest ono tym, co wyróżnia A580 na tle konkurentów i może przyciągnąć tych użytkowników, którzy chętnie korzystają z trybu LV. Funkcjonalność trybu podglądu na żywo poprawia również uchylny ekran LCD.
A czym jeszcze A580 może konkurować z amatorskimi lustrzankami innych producentów? Dla większości użytkowników aparatów najistotniejszą kwestią jest oczywiście jakość obrazu. Jak można zauważyć w niedawnym teście lustrzanki A55, 16-megapikselowa matryca zastosowana w tym aparacie wypadła dobrze pod względem rozdzielczości generowanego obrazu, jednak z punktu widzenia poziomu szumu na wyższych czułościach niestety nie rzuciła nas na kolana. Czy matryca w A580 wypadnie podobnie, czy może jednak ze względu na mniej obciążające warunki pracy można się spodziewać lepszych osiągów pod względem generowanego szumu? Chętnych znalezienia odpowiedzi zarówno na to, jaki i inne pytania zapraszamy serdecznie do lektury kolejnych rozdziałów naszego testu.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych Sony A580, modelu A560 oraz lustrzanek Canon 550D i Pentax K-r dostępne jest tutaj.
Producent | Sony |
---|---|
Model | Alpha DSLR-A580 |
Data premiery | 2010-08-24 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4912x3264 (RAW, JPEG)
• 3568x2368 (JPEG) • 2448x1624 (JPEG) • 4912x2760 (JPEG, 16:9) • 3568x2000 (JPEG, 16:9) • 2448x1376 (JPEG, 16:9) • Tryby panoramy |
Matryca | 23.5 x 15.6 mm (APS-C), Exmor APS HD CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 16.7 Mpix
• mechanizm samooczyszczania matrycy (ochronna powłoka antystatyczna i elektromagnetyczny mechanizm wibracyjny) |
Procesor obrazu | BIONZ |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.2), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Fine/Standard • Filmy: MP4 / AVCHD (MPEG4 AVC / H.264) • Dźwięk: Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC |
Zakres ISO | Auto
Ręcznie 100-12800 ISO z krokiem co 1 EV Redukcja szumów z wykorzystaniem serii sześciu zdjęć połączonych w jedno. |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
30 s – 1/4000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony Alpha (Minolta A), powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i z przeplotem), AVCHD, 17Mbit/s
• 1440 x 1080 pix (HD), MP4, 12 Mbit/s, 25 kl./s • 640 x 480 pix (VGA), MP4, 3 Mbit/s, 25 kl./s Wbudowany mikrofon stereo Opcjonalnie dostępny zewnętrzny mikrofon stereo ECM-ALST1 lub ECM-CG50. |
Ogniskowanie | • W TRYBIE WIZJERA
Detekcja fazowa TTL, 15-punktowy AF (3 czujniki krzyżowe) Obszary AF: Wielopolowy (wybór automatyczny z 15 punktów AF), Punktowy (centralny), Lokalny (ręczny wybór z 15 punktów AF). • W TRYBIE LIVE VIEW AF oparty o detekcje kontrastu lub MF Funkcja rozpoznawania twarzy i wykrywania uśmiechu • Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Automatyczny AF-A, Ciągły AF-C, MF • Zakres detekcji od -1 do 18 EV (ISO 100) • Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka (wł./wył.) • Wspomaganie AF: wbudowana lampa błyskowa (zasięg do 5 m) |
Pomiar światła | • W TRYBIE WIZJERA
Pomiar TTL przy użyciu 40-segmentowej fotodiody krzemowej w układzie plastra miodu Zakres detekcji od 2 do 20 EV lub od 4 EV do 20 EV przy pomiarze punktowym (ISO 100, obiektyw f/1.4) • W TRYBIE LIVE VIEW Pomiar 1200 strefowy Zakres detekcji od 1 do 17 EV (ISO 100, obiektyw f/1.4) • Tryby pomiaru: wielosegmentowy, punktowy, centralnie ważony |
Ostrość od | zależnie od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500– 9900 K) • korekcja (w 19-stopniowej skali purpura / zieleń) i bracketing balansu bieli (3 klatki, 2 poziomy do wyboru) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 2.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 2/3 EV • Tryb Auto HDR (High Dynamic Range) |
Programy | Auto, Auto z wyłączoną lampą, Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Sweep Panorama (2D, 3D)
• Programy tematyczne (SCN): Portret, Krajobraz, Makro, Sport / Akcja, Zachód słońca, Nocny widok, Portret nocny, Hand held Twilight |
Zdjęcia seryjne | Szybkość w trybie ciągłym do 5 kl./s,
W trybie priorytetu prędkości do 7 kl./s W trybie Live View do 3 kl./s maks.22 zdjęcia w formacie RAW lub 20 w formacie RAW+JPEG lub 44 zdjęcia w formacie JPEG (L, Fine) |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, ADI/TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100)
• Synchronizacja do 1/160s (stabilizacja wył/wył) • Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV • Czas ładowania: ok 4 s • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, Synchronizacja z krótkimi czasami migawki HSS, Sterowanie bezprzewodowe (z zewnętrzną lampą błyskową) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 10s |
Karta pamięci | Podwójne gniazdo kart pamięci:
• Memory Stick Duo, PRO Duo, PRO-HG Duo, • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) |
LCD | Odchylany w 2 kierunkach, 3-calowy, kolorowy Xtra Fine LCD, rozdzielczość 921.600 punktów,
regulowana jasność Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo |
Wizjer | Lustrzany, powiększenie: x0.80, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.0, punkt oczny: 19 mm (od soczewki wizjera), matówka drobnosferyczna Acute Matte |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed (PTP, miniB), wyjście HDMI typu C, wejście zasilania sieciowego, wejście zewnętrznego mikrofonu, złącze zdalnego sterowania
• opcjonalnie zdalne sterowanie bezprzewodowe pilotem RMT-DSLR1 • opcjonalnie zdalne sterowanie wężykiem RM-S1AM • obsługa PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-FM500H (7.2 V, pojemność 1650 mAh, wydajność do 1050 zdjęć - wg CIPA)
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-PW10AM • opcjonalnie uchwyt pionowy/pojemnik na baterie (grip) VG-B50AM |
Akcesoria | Akumulator NP-FM500H, ładowarka, pasek, kabel USB, zaślepka wizjera, zaślepka obiektywu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie |
Waga | 599 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 679 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 137 x 104 x 84 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Funkcja D-Range Optimizer (DRO) Polskie menu |
Oceny użytkowników |