Olympus E-5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Jakość i styl zdjęć ustawiamy poprzez regulację kontrastu, ostrości i nasycenia. Dostępnych jest sześć trybów obrazu (Vivid, Natural, Muted, Portrait, Monotone, Własne), które można w powyższy sposób regulować w skali ±2 ze skokiem jednostkowym. Dodatkowym efektem jaki można zastosować jest Gradacja, która odpowiada za rozjaśnianie, lub przyciemnianie obrazu. Producent zaleca używanie odpowiedniego jej ustawienia przy fotografii portretowej.
W tym samym miejscu menu, gdzie znajdują się style obrazu, odnaleźć można aż 10 filtrów
artystycznych. Można z nich korzystać bez problemu w każdym trybie fotografowania tak jakbyśmy używali danego stylu, a nawet w trakcie kręcenia filmów. Oczywiście zdjęcie poddane działaniu filtru jest zapisywane tylko jako JPEG, RAW pozostaje nietknięty.
Przykład działania filtrów artystycznych pokazujemy poniżej.
Dramatyczna tonacja | |||
Delikatna sepia | |||
Cross process | |||
Diorama | |||
Fotografia otworkowa | |||
Ziarnisty film | |||
Tonowanie światła | |||
Jasny i lekki kolor | |||
Zmiękczenie ostrości | |||
Pop art | |||
Oceniając jakość zdjęć Olympusa E-5 porównaliśmy do jego 10-megapikselowego poprzednika E-3, modelu E-30,
który ma analogiczną matrycę jak nowy E-5 oraz do 12-megapikselowego Nikona D300s,
przodującego w rankingach jakości obrazu wśród lustrzanek z matrycami APS-C/DX.
Zaznaczone na czerwono wycinki naszej scenki testowej dla zdjęć JPEG zostały zaprezentowane poniżej.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
Zdjęcia JPEG z E-5 na niskich czułościach prezentują się bardzo dobrze. Widać, że minimalne wyostrzenie w tym aparacie wcale nie jest takie znowu minimalne, choć porównywalne z E-3 i zdecydowanie większe niż w E-30 i D300s. Różnic w jakości obrazu można dopatrywać się w okolicach ISO 1600. Od tego poziomu czułości, daje się zauwazyć mniejszy szum na zdjęciach z E-5 i D300s w stosunku do E-3 i E-30. Na ISO 3200 te różnice potęgują się, a obraz pogarsza się ze względu na rosnący szum. W Olympusie E-5 jest on jednak bardziej widoczny. Nawet na jasnych obszarach zdjęcia wyraźnie widać strukturę szumu, której w Nikonie brak. Obraz z Nikona jest jednak bardziej wygładzony niż w przypadku E-5, stąd te dysproporcje. Gdyby nieco odszumić zdjęcie z E-5 zapewne poziom szumu i ilość szczegółów byłyby podobne w obu aparatach.
O wiele gorsza niż w D300s jest w Olympusie czułość ISO 6400. Oprócz wysokiego poziomu szumu, na zdjeciu z Olympusa obserwujemy utratę kolorystyki i spadek nasycenia barw. Takie zjawisko widzieliśmy ostatnio w teście Sigmy SD15.
Jak już wspominaliśmy scenka została sfotografowana na wyostrzeniu −2. Skutek zwiększenia tego parametru przy czułości ISO 100 do wartości 0 i +2 prezentujemy poniżej.
E-5, 100 ISO | |||
|
|||
|
|||
|