Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-5 - test aparatu

16 grudnia 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 161

8. Zakres tonalny

Zobaczmy teraz jak przedstawiają się wyniki zakresu i dynamiki tonalnej nowego Olympusa E-5. Lustrzanki E-Systemu, ze względu na duże upakowanie pikseli, przyzwyczaiły nas do stosunkowo słabych osiągów w tej kategorii i nawet poprzednik Olympus E-3 nie wyróżniał się pod tym względem.

Zakres tonalny mierzymy programem Imatest na zdjęciach tablicy Stouffer 4410, które przekonwertowane zostają przy pomocy programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów. Na wykresie pokazujemy całkowity zakres tonalny oraz dynamikę tonalną (zakres tonalny uzależniony od szumu) wyrażoną przez wartości odpowiadające wysokiej (RMS=0.1) i dobrej jakości obrazu (RMS=0.25).

Olympus E-5 - Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny sięgnął poziomu 8 EV, co jest bardzo częstym wynikiem wśród lustrzanek. Z kolei dynamika tonalna, która pozwala porównywać wyniki różnych aparatów, w nowym Olympusie ociera się o maksymalną wartość 6 EV. Jest to w granicy błędu tyle samo jak w przypadku Olympusa E-3, czy E-30 mającego matrycę analogiczną do E-5. Nie jest to jednak wynik jakiego oczekiwalibyśmy po lustrzance tej klasy, choć porównywalny z  Pentaxem K-7 i Canonem 7D. Jedynie w porównaniu do Nikona D300s, dynamika E-5 jest około 1 EV mniejsza. Niestety fizyki wynikającej z małych rozmiarów matrycy Systemu 4/3, a co za tym idzie, dużej gęstości pikseli, nie można obejść, dlatego też bariera dynamiki tonalnej wydaje się być dla Olympusa nie do przeskoczenia. O ile w przeszłości, Olympus wyróżniał się w tej kategorii na niekorzyść, w ostatnim czasie inni producenci do niego dorównali. Canon 7D mając 18 Mpix na matrycy formatu APS-C ma taką samą gęstość pikseli jak E-5, a przez to, w granicach błędów, podobny zakres tonalny.

Tradycyjnie wycinki JPEG z pomiarowej tablicy szarości przedstawiamy poniżej. Przypominamy, że sąsiednie pola różnią się o 1/3 EV.


----- R E K L A M A -----

ISO Granica bieli
100 Olympus E-5 - Zakres tonalny
200 Olympus E-5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-5 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Olympus E-5 - Zakres tonalny
200 Olympus E-5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-5 - Zakres tonalny


Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy najniższych czułościach ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.

Olympus E-5 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
E-5
Olympus E-5 - Zakres tonalny Olympus E-5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-5
Olympus E-5 - Zakres tonalny Olympus E-5 - Zakres tonalny


Po skorygowaniu o +4 EV standardowo na zdjęciu pojawia się znaczna ilość szumu. W przypadku E-5 na ISO 100 wyłaniają się z niego jeszcze szczegóły, ale na ISO 1600 widać już tylko kolorowe piksele szumu. Nie lepiej jest z odzyskiwaniem informacji z przepaleń. Po skorygowaniu niewiele daje się odzyskać, a w miejscu przepaleń pojawia się kolorowe plamy.

100 ISO
0 EV
–4 EV
E-5
Olympus E-5 - Zakres tonalny Olympus E-5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-5
Olympus E-5 - Zakres tonalny Olympus E-5 - Zakres tonalny