Olympus E-5 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Kiedy popatrzymy na pomiary szumu wykonane programem Imatest, zobaczymy jego dość szybki wzrost wraz z czułością. Wygląda to nawet gorzej niż podczas wizualnej oceny dokonanej w poprzednim rozdziale. Tłumaczyć może to drobna struktura szumu w Olympusie, która nie degraduje obrazu i nie jest denerwująca dla użytkownika. Taki szum dla oka nie jest uciążliwy, ale w pomiarach wychodzi na jaw. Pomiary na JPEG-ach pokazują także nieregularności w krzywej szumu. Na czułościach ISO 400 i 800 średni poziom szumu odstaje od krzywej, co sugeruje lekkie odszumianie JPEG-ów mimo wyłączonej redukcji szumu.
W Olympusie E-5 znajdziemy trzy stopnie odszumiania. Poniżej pokazujemy działanie tego procesu na zdjęciach JPEG wykonanych przy czułości ISO 6400.
6400 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Oceńmy teraz zdjęcia RAW. Olympus E-5 zapisuje je w postaci 12-bitowej. Porównaliśmy je,
tak jak w poprzednim rozdziale, do Olympusów E-3 i E-30 oraz Nikona D300s.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
Porównując zdjęcia na niskich czułościach, trudno dostrzec różnice w jakości obrazu
poza kolorystyką i oprócz różnicy w sile filtra AA, który powoduje, że szczegółów w E-30
jest mniej niż w E-5. Jednak przypatrując się dobrze jasnemu obszarowi, na pierwszych wycinkach z E-5, daje sie zauważyć szum już od ISO 200. Potwierdza się to na wykresach, gdzie
poziom jednego procenta przekroczony jest własnie na czułości ISO 200. Jak już wspominaliśy, szum ma strukturę drobnoziarnista, dlatego aż tak bardzo nie rzuca się w oczy
i nie degraduje szczegółów na zdjęciu.
Do czułości ISO 1600 wszystkie trzy porównywane tutaj Olympusy zachowują się podobnie. W pełni użyteczną jakość obrazu można uzyskiwać do ISO 800 włącznie. Powyżej, minimalnie lepszą jakość obrazu RAW daje chyba najnowszy E-5. Jednak przy tak dużej ilości szumu to i tak marne wyróżnienie. Wysokie czułości w E-5 tracą do Nikona D300s około 1 EV, tzn. wartość szumu na czułości ISO 3200 w Olympusie jest taka, jak na czułości ISO 6400 w Nikonie. Z kolei na najwyższej czułości ISO 6400 w Olympusie nastęuje drastyczny spadek jakości i mocny wzrost szumu. W porównaniu do Nikona różnica jest naprawdę bardzo duża.
Darki
Przedstawimy teraz wyniki oparte o 3-minutowe ekspozycje wykonane bez dopływu światła. Zdjęcia JPEG są wprost z aparatu, natomiast RAW-y wywołane zostały programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji.
Zdjęcia RAW w Olympusie E-5 mogą być zapisywane w postaci 12-bitowej. Wartość ta odpowiada maksymalnemu poziomowi równemu 4096. Na histogramach przestawiających statystyki RAW-ów oraz na zdjęciach ukazujących strukturę szumu matrycy ograniczyliśmy się do przedziału od 0 do 255. Wysokość pionowej osi histogramów pozostała stała i ma zakres zliczeń w pikselu od 0 do 100000.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |
|||
6400 (RAW) |
|||
6400 (JPEG) |
Średni poziom sygnału utrzymuje się w okolicach 60 w szerokim zakresie ISO 100–3200, szybko rośnie natomiast odchylenie standardowe, podwajające swoją wartość od ISO 200 co 1 EV.
Statystyka sygnału wygląda prawidłowo do ISO 800, jednak powyżej duża część sygnału zeruje się i krzywa Gaussa zamienia się w połówkę dzwonu. To sugeruje, że przed zapisem zdjęcia, sygnał jest redukowany. Jakby tego było mało na wyższych czułościach widać poziome pasy,
które ze wzrostem czułosci stają coraz wyraźniejsze.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 63 | 10 |
200 | 63 | 10 |
400 | 61 | 21 |
800 | 57 | 42 |
1600 | 55 | 78 |
3200 | 64 | 144 |
6400 | 95 | 199 |