Panasonic Lumix DMC-FZ30 - test aparatu
5. Własności matrycy
Panasonic FZ30 posiada następujące tryby ustawień balansu bieli: auto, światło dzienne, pochmurny dzień, odkryty cień, lampa jarzeniowa, lampa błyskowa oraz dwa tryby wyboru manualnego balansu bieli. Nie jest to dużo jak na aparat tej klasy.
Przebadaliśmy także jak w aparacie sprawuje się automatyczne ustawianie balansu bieli dla światła o temperaturze 5000 K (odpowiada ono światłu w pochmurny dzień).
Pomiarów dokonaliśmy na tablicy kolorów Kodak Q-13, wykonując ekspozycje przy czułości ISO 50 i automatycznym ustawianiu balansu bieli. Następnie dla trzech podstawowych składowych R G B odczytaliśmy ich składowe a*b*. Na tej podstawie wyliczone zostały parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).
Dla temperatury światła 5000K, błąd oceny poszczególnych składowych barw (dC) oraz nasycenie (S) przedstawione są w tabelce poniżej:
Błąd barwy | Nasycenie [%] | |
R | 6.1 | 103.8% |
G | 4.1 | 91.8% |
B | 21.9 | 153.9% |
Średnia | 10.7 | 116.5% |
Błąd oceny barwy zielonej i czerwonej jest na małym poziomie. Przy tym składowa czerwona jest wyraźnie nie nasycona. Najgorszy wynik notujemy dla barwy niebieskiej, dla której błąd oceny wynosi aż dC=21.9 i na dodatek jest ona mocno przesycona, bo aż o ponad 50%.
Podsumowując wierność oddawanych kolorów jest na przeciętnym poziomie. Z drugiej strony wizualnie barwy reprezentowane przez ten aparat mogą się podobać (duże nasycenie niebieskiego prawdopodobnie jest specjalnym zabiegiem inżynierów z zakładów Matsushita).
Szumy
Poziom szumów matrycy FZ30 może zniechęcić do jego kupna każdego. Dla ISO 80 szumy są na poziomie, który inne aparaty z tej klasy uzyskują dla ISO 200 - 400! Przy ISO 100 sytuacja jest tylko nieznacznie gorsza, ale już przy czułościach ISO 200 i 400 jest tragicznie (Canon 20D zachowuje się lepiej przy ISO 3200 niż Panasonic przy ISO 200).
Badając szumy wykonywaliśmy ekspozycję o długości 0.1 sek. tarczy testowej Kodak Color Patches.
Poniższy wykres mówi sam za siebie. Odpowiedzialność za tak zły stan rzeczy ponosi miniaturyzacja matrycy, której przekątna wynosi 1/1.8". Z tego powodu pojedynczy piksel ma rozmiary rzędu 4 mikronów kwadratowych. To jest 50% mniej niż w Olympusie C-8080 i blisko 10x mniej niż w Nikonie D200 czy Canonie 20D!
Poniżej przedstawione są fragmenty planszy, na której wyraźnie widać poziom szumów dla różnych wartości ISO:
80 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO |
Dla każdej czułości ISO wykonaliśmy także zdjęcia scenki zapisując je w najlepszej, na jaki pozwala aparat, jakości JPEG-u. Obrazki poniżej są wycinkami w niezmienionej skali aby można było ocenić jakość wykonywanych zdjęć wraz ze zmianą czułości matrycy.
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO |
Zakres tonalny
Przebadaliśmy wartości zakresu tonalnego (DR) dla wszystkich wartości ISO. Maksymalna wartość DR wyniosła 5.92 f-stop dla ISO 80. Średni zakres tonalny dla SNR=10 (wysoka jakość zdjęcia) jest na poziomie 3.3 f-stop dla czułości ISO 80 i 100 oraz DR=2 dla ISO 200 i 400. Są to wyniki kiepskie i nie należy spodziewać się na zdjęciach zrobionych tym aparatem w trudnych warunkach oświetleniowych dużej ilości szczegółów.
Zależność zakresu tonalnego od czułości przedstawia poniższy wykres:
ISO | Tablica szarości |
80 | |
100 | |
200 | |
400 |