Nikon D7000 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Szumy
Pomiary szumów na zdjęciach JPEG wykonane programem Imatest potwierdzają nasze wizualne oceny z poprzedniego rozdziału. Średnie wartości szumu w Nikonie D7000 na wysokich czułościach są znacznie wyższe niż w lustrzance Sony A580, ale w przeciwieństwie do niej, na wykresie D7000 nie widać automatycznie włączających się procesów odszumiajacych. Wzrost szumu wraz ze wzrostem czułości jest więc naturalny i nic go w sposób sztuczny nie zakłóca.
Pomiary potwierdziły także, że wartości szumu na zdjęciach JPEG z Nikona D7000 są nieco mniejsze niż w przypadku lustrzanki Nikon D3100. Różnice nie są duże, ale widoczne na najwyższych czułościach.
W menu Nikona D7000 znajduje się opcja redukcji szumów na wysokich czułościach. Jest ona trzystopniowa z możliwością całkowitego jej wyłączenia. Działa tylko na zdjęciach JPEG, a efekt jej działania przedstawiamy na poniższych wycinkach zdjęć wykonanych na czułości ISO 12800.
Nawet włączenie opcji najsilniejszej nie powoduje silnego rozmycia obrazu, a tym samym degradacji szczegółów. Do poniższych wycinków wystarczy porównać wycinki JPEG z Sony A580 z tej samej czułości, aby przekonać się o wyraźnie lepszej jakości zdjęć z Nikona.
12800 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz jakości surowych zdjęć z D7000. RAW-y zapisywane są w tym aparacie w postaci 12- lub 14-bitowej. Przypomnijmy jeszcze, że natywny zakres czułości w testowanym Nikonie wynosi od ISO 100 do 6400. Pozostałe wartości w zakresie ISO 12800–25600 są czułościami programowymi – generowanymi w aparacie przez oprogramowanie.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
O ile jakość zdjęć JPEG z Nikona D7000 była wyraźnie lepsza od Sony A580, to z RAW-ami jest już inaczej. W całym, szerokim zakresie czułości oba aparaty prezentują ten sam dość wyrównany poziom. Potwierdzają to pomiary, jak również wizualna ocena poziomu szumów.
Niestety w obu przypadkach szum zaczyna być dostrzegalny już na ISO 400, jednak jego struktura, a jednocześnie ilość pikseli na matrycy, sprawiają, że szczegóły na zdjęciach zachowują się nawet na wyższych czułościach.
Nieciekawie wyglądają jednak czułości od ISO 6400 w górę, szczególnie w porównaniu do Nikona D3100. Na jego 14-megapikselowych zdjęciach poziom szumu jest wyraźnie mniejszy niż
u Nikona D7000 i Sony. Czyżby to zasługa mniejszej gęstości pikseli? Wszystko wskazywało by na to, że właśnie w tym tkwi przyczyna słabszych wyników u Nikona D7000. Swoje znaczenie
może mieć także struktura szumu. W przypadku D7000, gdy porównujemy jego zachowanie
do Sony A580 czy innych Nikonów, widać że szum jest troszkę bardziej "plackowaty", tak jakby
RAW-y były już same w sobie poddane jakimś procesom odszumiającym.
Darki
Nikon D7000 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej, co odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 16384. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Sygnał w 48-bitowych plikach ograniczyliśmy jednak do zakresu od 0 do 1023 tak, aby pokazać to, co najważniejsze. Biel na tych zdjęciach odpowiada wartościom wyższym niż 1023. Oś pionowa histogramów dla zdjęć RAW ma zakres od 0 do 100.000 zliczeń.
Darki zapisane w aparacie w formacie JPEG nie zostały przez nas poddane żadnym obróbkom. Odpowiednie dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej, ponieważ taka skala pozwala na lepsze zobrazowanie sygnału bliskiego zeru.
Tradycyjnie, analiza darków z lustrzanki Nikon wskazuje na programową ingerencję w RAW-y. Histogramy mają kształt połówki dzwonu, a ich maksimum jest praktycznie w zerze. Jest to zachowanie niefizyczne i sugeruje, że przed zapisem zdjęcia sygnał jest redukowany.
Taka zaburzona statystyka nie daje nam miarodajnych wartości średniej sygnału ani odchylenia od tej wartości. Prezentujemy te dane jednak dla porządku poniżej.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 1 | 3 |
200 | 2 | 5 |
400 | 5 | 11 |
800 | 9 | 20 |
1600 | 18 | 36 |
3200 | 36 | 66 |
6400 | 63 | 110 |
12800 | 123 | 200 |
25600 | 248 | 381 |