Canon EOS 600D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Widać, że podobnie jak w 550D brakuje tutaj temperaturowej skali WB. Przez amatorów nie jest ona może często używana, ale czasami może być użyteczna. W amatorskich modelach konkurencji można ją odnaleźć, więc dlaczego nie wymagać tego od Canona? Wybór konkretnego balansu bieli odbywa się za pomocą górnego przycisku kierunkowego. Ustawienia balansu bieli można dokonywać z poziomu menu fotografowania (druga zakładka). Istnieje również możliwość korygowania balansu bieli za pomocą funkcji, działającej w podobny sposób jak filtry konwersji temperatury barwowej lub filtry kompensacji barwowej. Odbywa się to poprzez tablicę kolorów o standardowych kierunkach G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber). W każdym z wymienionych kolorów mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym miejscu można określić bracketing WB z wartościami: ±1, ±2 lub ±3 od zerowego położenia.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.19 | 106.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.33 | 106.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.12 | 108.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.58 | 110 |
3000K | Auto | 19.6 | 130.3 |
3000K | Żarówki | 7.71 | 103.4 |
6400K | Auto | 4.47 | 114.2 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.45 | 102 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.3 | 102.2 |
Automatyczny balans bieli w Canonie 600D radzi sobie dobrze w większości przypadków. Najlepiej wypada w typowych sytuacjach czyli w słoneczny lub pochmurny dzień, jak również przy korzystaniu z lampy błyskowej. Również dedykowane ustawienia pracują prawidłowo w tych warunkach oświetleniowych. Zanotowane błędy w tych przypadkach są najniższe. Widać, że standardowo nie można polegać na automatycznym balansie bieli w świetle żarowym. Zdecydowanie lepiej użyć w takiej sytuacji dedykowanego ustawienia. W świetle o temperaturze 6400K, testowany aparat radzi sobie całkiem dobrze, aczkolwiek nasycenie koloru jest stosunkowo wysokie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.