Canon EOS 600D - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w trzech podstawowych rozmiarach: Large (5184×3456 pix), Middle (3456×2304 pix) i Small 1 (2592×1728 pix). Odpowiada to obrazom 18-, 8- i 4.5-megapikselowym, a każdy rozmiar zdjęcia może być poddany dwustopniowej kompresji. Podobnie jak w modelu 60D, dodatkowo znalazły się dwa małe formaty: Small 2 (1920×1280 pix) i Small 3 (720×480 pix), które zapisywane są jedynie w jakości FINE. Jak podpowiada instrukcja obsługi, pierwszy z nich jest odpowiedni do odtwarzania zdjęć w cyfrowych ramkach fotograficznych, a drugi do bezpośredniego umieszczenia na stronach www lub przesłania mailem.
Parametry dotyczące zdjęć JPEG są umieszczone pod nazwą „Style obrazów”, czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy ustawienia: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Własny 1, 2, 3. Każdy z nich może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem: ostrości, kontrastu, nasycenia i tonacji.
Podczas fotografowania z wykorzystaniem trybu Live View istnieje możliwość wyboru proporcji obrazu zapisywanych zdjęć JPEG. Do wyboru mamy cztery ustawienia: 3:2, 4:3, 16:9, oraz 1:1. Warto zwrócić uwagę, że opcja ta nie jest dostępna podczas fotografowania z wykorzystaniem wizjera, podczas której JPEG-i zapisywane są zawsze z proporcją obrazu 3:2.
Przy okazji omawiania JPEG-ów warto wspomnieć kilka słów o funkcji „filtry twórcze”. Służy ona do modyfikacji wyglądu wcześniej wykonanych zdjęć i może być stosowane na plikach RAW lub JPEG. Przetworzone zdjęcia są zapisywane w formacie JPEG jako oddzielne pliki. Do dyspozycji mamy 5 filtrów:
- Ziarnisty Cz/B – zmienia zdjęcie na czarno-białe dodając jednocześnie efekt ziarna,
- Miękka ostrość – stosuje dodatkowe zmiękczenie przy czym można kontrolować stopień rozmycia,
- Efekt rybiego oka – zniekształca zdjęcie w taki sposób, jakby było wykonane obiektywem typu „rybie oko”,
- Efekt aparatu zabawki – nadaje zdjęciu kolorystykę typową dla aparatów zabawkowych z jednoczesnym przyciemnieniem narożników obrazu,
- Efekt miniatury – tworzy efekt miniatury na zdjęciu z możliwością kontroli obszaru w którym obraz ma być ostry.
W 600D czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 6400 z możliwością rozszerzenia o wartość 12800, a krok zmiany ISO wynosi 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla modelu 550D oraz Pentaksa K-r oraz Sony A580.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
Spójrzmy na początek na wycinki dla aktualnie testowanego EOS-a i jego poprzednika. W obu przypadkach jakość obrazu na plikach JPEG jest porównywalna. Spoglądając na wyższe czułości i porównując poziom szumu, w zasadzie trudno dopatrzyć się jakiś różnic między tymi aparatami. I tego tak naprawdę należało się spodziewać, skoro w obu tych modelach mamy zasadniczo te same matryce.
Całkiem nieźle w powyższym zestawieniu broni się Pentax K-r. Co prawda, z powodu matrycy o wyraźnie niższej rozdzielczości ilość szczegółów na zdjęciach w jego przypadku jest mniejsza w porównaniu do EOS-ów, jednak na wyższych czułościach poziom szumu jest u niego niższy. Trzeba jednak przypomnieć, że JPEG-i w K-r począwszy od ISO 3200 są dodatkowo odszumiane, mimo teoretycznie wyłączonej w menu redukcji szumów, zatem może być to główny powód jego przewagi w tym zakresie. Ze wszystkich zaprezentowanych powyżej aparatów, najsłabiej na wysokich czułościach wypada A580. Automatyczne odszumianie JPEG-ów, z jakim mamy do czynienia w przypadku lustrzanki Sony, jest na tak wysokim poziomie, że skutecznie zaciera wszystkie drobne szczegóły na zdjęciach.
Wyostrzanie
W Canonie 600D zdjęcia zapisywane jako JPEG-i możemy poddać procesowi wyostrzania. Do dyspozycji mamy 8-stopniową skalę (od 0 do 7), w której możemy kontrolować intensywność tego procesu. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższym stopniem wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Canon EOS 600D, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|