Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Panasonic Lumix S5IIX body

Cena: 10095 zł 9199 zł

Sprawdź

Cena: 5590 zł

Sprawdź

Test aparatu

Nikon D5100 - test aparatu

15 czerwca 2011
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 93

8. Zakres tonalny

Zakres tonalny mierzymy programem Imatest na zdjęciach tablicy Stouffer 4410, które wywołane zostają przy pomocy programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów. Na wykresie pokazujemy całkowity zakres tonalny dla gamma=1 oraz dynamikę tonalną (zakres tonalny uzależniony od szumu) wyrażoną przez wartości odpowiadające wysokiej (RMS=0.1), dobrej (RMS=0.25), średniej (RMS=0.5) i niskiej (RMS=1) jakości obrazu.

Nikon D5100 - Zakres tonalny


Test zakresu tonalnego był ostatnim punktem, który pokazuje różnice między Nikonami D5100, a D7000 opartymi o tę samą 16-megapikselową matrycę. Dla najlepszej jakości obrazu w D5100 dynamika tonalna sięga poziomu 7.8 EV dla ISO 100. Jest to niemal 1 EV więcej niż u Nikona D7000 i jednocześnie w granicach błędów pomiarowych dokładnie tyle samo co u Pentaksa K-5. Różnica pomiędzy dwoma Nikonami utrzymuje się w całym zakresie czułości i wynika prawdopodobnie z dużo mniejszych szumów na zdjęciach z D5100.


----- R E K L A M A -----

Warto podkreślić także bardzo wysoką jakość dynamiki (11.5 EV) dla najniższej jakości zdjęć, co przekłada się na duży potencjał detektora w wyciąganiu informacji z ciemnych partii obrazu. Choć dla równowagi można dodać, że Pentax K-5 notował tutaj jeszcze lepsze osiągi (okolice 12 EV). Oba wymienione aparaty i tak wypadają tutaj lepiej od tego co możemy uzyskać z 18 MPix detektora CMOS stosowanego w najnowszych lustrzankach Canona.

Wynik dynamiki tonalnej dla najlepszej jakości obrazu z D5100 jest o około 1.5 EV lepszy od Canona 600D, a także o 1.7 EV większy w porównaniu D3100.

Całkowity zakres tonalny zmierzony za pomocą programu Imatest na JPEG-ach to około około 9 EV. Poniżej prezentujemy wycinki ze zdjęć JPEG z tablicy testowej. Można samodzielnie ocenić rozpiętość tonalną od bieli do głębokiej czerni, pamiętając, że różnica jasności sąsiednich pól wynosi 1/3 EV.

ISO Granica bieli
100 Nikon D5100 - Zakres tonalny
200 Nikon D5100 - Zakres tonalny
400 Nikon D5100 - Zakres tonalny
800 Nikon D5100 - Zakres tonalny
1600 Nikon D5100 - Zakres tonalny
3200 Nikon D5100 - Zakres tonalny
6400 Nikon D5100 - Zakres tonalny
12800 Nikon D5100 - Zakres tonalny
25600 Nikon D5100 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D5100 - Zakres tonalny
200 Nikon D5100 - Zakres tonalny
400 Nikon D5100 - Zakres tonalny
800 Nikon D5100 - Zakres tonalny
1600 Nikon D5100 - Zakres tonalny
3200 Nikon D5100 - Zakres tonalny
6400 Nikon D5100 - Zakres tonalny
12800 Nikon D5100 - Zakres tonalny
25600 Nikon D5100 - Zakres tonalny


Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy czułościach odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.

Nikon D5100 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
D5100
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
D7000
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
K-5
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
1600 ISO
D5100
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
D7000
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
K-5
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny


Porównanie po skorygowaniu o +4 EV pokazuje, że najlepiej radzi sobie z tym Pentax K-5, potem Nikon D5100 i Nikon D7000. Różnice w poziomie szumu widać już wyraźnie na ISO 100, a na ISO 1600 są jeszcze wyraźniejsze. Na zdjęciach po korekcji o −4 EV nie widać już takich różnic w jakości obrazu, a ilość odzyskanych szczegółów jest podobna. Można dopatrywać się przewagi D5100, ale z drugiej strony wyjściowy obraz w jego przypadku może być minimalnie mniej naświetlony i z tego powodu odzyskanych szczegółów jest więcej.

100 ISO
0 EV
–4 EV
D5100
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
D7000
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
K-5
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
1600 ISO
D5100
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
D7000
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny
K-5
Nikon D5100 - Zakres tonalny Nikon D5100 - Zakres tonalny