Nikon D5100 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Test zakresu tonalnego był ostatnim punktem, który pokazuje różnice między Nikonami D5100, a D7000 opartymi o tę samą 16-megapikselową matrycę. Dla najlepszej jakości obrazu w D5100 dynamika tonalna sięga poziomu 7.8 EV dla ISO 100. Jest to niemal 1 EV więcej niż u Nikona D7000 i jednocześnie w granicach błędów pomiarowych dokładnie tyle samo co u Pentaksa K-5. Różnica pomiędzy dwoma Nikonami utrzymuje się w całym zakresie czułości i wynika prawdopodobnie z dużo mniejszych szumów na zdjęciach z D5100.
Warto podkreślić także bardzo wysoką jakość dynamiki (11.5 EV) dla najniższej jakości zdjęć, co przekłada się na duży potencjał detektora w wyciąganiu informacji z ciemnych partii obrazu. Choć dla równowagi można dodać, że Pentax K-5 notował tutaj jeszcze lepsze osiągi (okolice 12 EV). Oba wymienione aparaty i tak wypadają tutaj lepiej od tego co możemy uzyskać z 18 MPix detektora CMOS stosowanego w najnowszych lustrzankach Canona.
Wynik dynamiki tonalnej dla najlepszej jakości obrazu z D5100 jest o około 1.5 EV lepszy od Canona 600D, a także o 1.7 EV większy w porównaniu D3100.
Całkowity zakres tonalny zmierzony za pomocą programu Imatest na JPEG-ach to około około 9 EV. Poniżej prezentujemy wycinki ze zdjęć JPEG z tablicy testowej. Można samodzielnie ocenić rozpiętość tonalną od bieli do głębokiej czerni, pamiętając, że różnica jasności sąsiednich pól wynosi 1/3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy
czułościach odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane
programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4
EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci
24-bitowej.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
Porównanie po skorygowaniu o +4 EV pokazuje, że najlepiej radzi sobie z tym Pentax K-5, potem Nikon D5100 i Nikon D7000. Różnice w poziomie szumu widać już wyraźnie na ISO 100, a na ISO 1600 są jeszcze wyraźniejsze. Na zdjęciach po korekcji o −4 EV nie widać już takich różnic w jakości obrazu, a ilość odzyskanych szczegółów jest podobna. Można dopatrywać się przewagi D5100, ale z drugiej strony wyjściowy obraz w jego przypadku może być minimalnie mniej naświetlony i z tego powodu odzyskanych szczegółów jest więcej.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|