Fujifilm FinePix HS20 EXR - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Wygoda użytkowania
Ogromną zaletą nowego HS20 jest funkcjonalny korpus. Pod względem wielkości blisko mu do najtańszych lustrzanek.
Tak duże rozmiary aparatu pozwoliły na stworzenie także wygodnego, dobrze wyprofilowanego uchwytu. Spełnia on dobrze swoją rolę nawet kiedy fotografujemy z dołu, trzymając aparat na wysokości brzucha. Takie fotografowanie i filmowanie tym aparatem, możliwe dzięki odchylanemu wyświetlaczowi, jest bardzo wygodne, bo ręce nie męczą się tak jak przy trzymaniu aparatu na wysokości oczu. Główną zaletą HS20 EXR jest jednak obiektyw o imponująco szerokim zakresie ogniskowych i z ręczną regulacją zoomu jak w klasycznych zmiennogniskowych obiektywach do lustrzanek.
Obiektyw Fuji ma też pierścień ostrości ale nie jest on mechanicznie sprzężony z soczewkami, a jedynie za jego pomocą przekazywany jest sygnał cyfrowy. Tak skonstruowany obiektyw w połączeniu z elektronicznym wizjerem dają temu kompaktowi zbliżoną funkcjonalność do cyfrowych lustrzanek.
Kolejną zaletą tego aparatu jest duża liczba użytecznych przycisków na korpusie. Dzięki temu szybciej możemy nim sterować. Producent nadrabia tym samym niezbyt dobrze zaprojektowane menu, składające się z wielu opcji upakowanych jedynie w dwóch zakładkach. Na przykład, głęboko w ustawieniach aparatu schowany jest zapis RAW. Chociaż w HS20 pojawił się przycisk RAW, to jednak włącza/wyłącza taki zapis tylko na jedno zdjęcie, potem ustawienia wracają do określonych w menu.
Zauważyliśmy, że odcinek czasowy 1 EV migawki jest momentami podzielony na 4, a nie 3 części. Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia w kompakcie Fujifilm S200EXR, choć już w HS10 tej wady nie było. Wydaje się więc, że błąd ten powiela się w oprogramowaniu do matryc EXR.
Ideałem użytkowania HS20 EXR niestety nie jest, a to ze względu na szybkość działania…
Szybkość
Precyzyjnie rzecz ujmując chodzi o blokowanie się aparatu na czas zapisu zdjęcia na kartę pamięci. Owszem, zdjęcia można wykonywać jedno za drugim, aż do zapełnienia bufora, ale kiedy są one zrzucane do pamięci, zablokowane są przyciski. Nie ma więc szans, na przykład, na szybki podgląd zdjęcia i zmianę parametrów ekspozycji. Przy zapisie pojedynczego zdjęcia JPEG musimy odczekać 2–4 sekundy, aby skorzystać z przycisków, natomiast zapis RAW wydłuża ten czas około dwukrotnie.
Kasowanie czy formatowanie karty nie trwa długo. Bez irytujących opóźnień możemy też powiększać zdjęcia w trybie podglądu obrazu i przeglądać je.
Zdjęcia seryjne
Test szybkości zdjęć seryjnych wykonaliśmy z kartą SanDisk Extreme IV 4.0 GB, przy czułości ustawionej na ISO 1600 i migawce 1/1000 sekundy.
W opcjach dotyczących trybu seryjnego znajdziemy ustawienia, które regulują nam prędkość i ilość zdjęć w buforze. Aparat może wykonać w serii do 32 zdjęć JPEG lub do 6 zdjęć RAW/RAW+JPEG, a dostępne prędkości to 3, 5, 8 lub 11 kl/s. Wybierając te ustawienia jesteśmy automatycznie informowani o ewentualnej zmianie rozmiaru zdjęć JPEG. Maksymalna prędkość, jaką uzyskaliśmy przy zachowaniu pełnej rozdzielczości 16 milionów pikseli, to 6 kl/s przy zapisie JPEG i 5 kl/s przy zapisie RAW i RAW + JPEG. Przy tych ustawieniach bufor zapełniał się odpowiednio po 8 i 6 zdjęciach. Po tym czasie następuje zablokowanie aparatu na minimum 25 sekund.
Chcąc fotografować z maksymalną prędkością 11 kl/s należy pamiętać, że wtedy rozdzielczość zdjęć jest zmniejszana do 4 milionów pikseli. Takiej prędkości nie udało nam się uzyskać przy czułości ISO 1600, zapewne z powodu szumu i większych objętościowo plików. Wynik jaki otrzymaliśmy jest jednak i tak zadowalający jak na aparat kompaktowy.
Menu
Menu Fuji HS20, podobnie jak w poprzedniku, ma dwie zakładki: menu fotografowania i menu ustawień. W trybie podglądu zdjęć aktywuje się dodatkowo menu podglądu.
Menu fotografowania:
- tryb EXR,
- pozycja scen – w trybie SP,
- tryb Adv. – w trybie Adv.,
- wybór ISO,
- rozmiar zdjęcia – L, M lub S w formatach 4:3, 3:2 lub 16:9,
- jakość zdjęcia – fine, normal,
- dynamika tonalna – odzyskiwanie detali w jasnych partiach: DR100, DR200, DR400, DR800, DR1600,
- symulacja filmu – Provia/standard, Velvia, Astia, czarno-białe, sepia,
- korekcja WB,
- ustawienie nasycenia koloru,
- ustawienie tonacji,
- ustawienie ostrości,
- redukcja szumu,
- funkcja antyblur w trybie EXR,
- detekcja twarzy,
- rozpoznanie twarzy,
- AF w trybie filmowania – centralny lub ciągły,
- jakość filmu – FullHD, HD, 640×480, 640×480 (80 kl/s), 320×240 (160 kl/s), 320×112 (320 kl/s),
- bracketing AE,
- kompensacja błysku – od −2/3 do +2/3 EV ze skokiem 1/3 EV,
- włączenie zewnętrznego błysku,
- zapis ustawień własnych,
- elektroniczna poziomica.
Menu ustawień:
- data/czas,
- czas na świecie,
- język,
- tryb cichy – wyłączanie dźwięków aparatu,
- reset ustawień,
- format karty,
- długość wyświetlania obrazu,
- numeracja zdjęć,
- głośność przycisków,
- głośność migawki,
- dźwięk migawki,
- regulacja poziomu dźwięku w trybie odtwarzania,
- jasność LCD,
- włączenie czujnika przy wizjerze,
- autowyłączanie aparatu,
- szybkie uruchamianie aparatu,
- wybór stabilizacji obrazu,
- ustawienie zapisu kopii zdjęcia po usunięciu czerwonych oczu,
- włączenie diody wspomagania AF,
- ustawienie AE-Lock,
- tryb zapisu RAW,
- potwierdzenie ostrości,
- zapis oryginału zdjęcia po edycji,
- autorotacja zdjęć w trybie podglądu,
- wybór koloru tła menu,
- wyświetlanie pomocy,
- tryb TV,
- reset ustawień własnych,
- typ baterii,
- rozładowanie akumulatorów Ni-MH.
Menu podglądu zdjęć:
- fotoksiążka,
- kasowanie,
- zaznaczenie zdjęć do wysłania na Facebook lub Youtube,
- pokaz slajdów,
- usuwanie czerwonych oczu,
- ochrona zdjęcia,
- kadrowanie zdjęcia,
- zmiana rozmiaru,
- obracanie zdjęcia,
- kopiowanie pomiędzy pamięcią wewnętrzną a kartą pamięci,
- nagrywanie notatki dźwiękowej do zdjęcia,
- usuwanie rozpoznanych twarzy ze zdjęcia,
- polecenie wydruku,
- proporcje wyświetlanego obrazu.
Jakość zdjęć
Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki testowej zapisanych jako JPEG w dwóch dostępnych poziomach jakości.
fine 5.44 MB |
||
normal 3.76 MB |
Lampa błyskowa
W specyfikacji HS20 liczba przewodnia lampy jest podana przy
ISO Auto. Przy takich ustawieniach wynosi ona 0.3–7.2 m przy szerokim
kącie i 2–3.8 m w położeniu tele.
Dostępne są następujące tryby pracy lampy:
- Auto,
- błysk wymuszony,
- synchronizacja z długimi czasami,
- powyższe opcje w połączeniu z redukcją czerwonych oczu,
- błysk wyłączony.
Aparat ma także gorącą stopkę, co pozwala na podłączenie zewnętrznej lampy błyskowej lub wyzwalacza lamp studyjnych. W menu znajduje się opcja aktywująca zewnętrzny błysk.
Poniżej przedstawiamy porównanie mocy błysku w ciemnej sali, wykonane w trybie Program przy ISO 100 i Manual w tej samej czułości, czasie 1/100 s i przysłonie f/8.0.
M | P |
Fujifilm HS10 | |
HS20 | |
Wykrywanie twarzy
Fujifilm HS20 EXR ma bardzo dobrze działającą funkcję wykrywania twarzy (Intelligent Face Detection). Poza tradycyjnym systemem wykrywania, w menu znajduje się funkcja rozpoznawania twarzy. Dzięki niej w aparacie można tworzyć bazę osób (maksymalnie 8 twarzy), które na zdjęciach będą automatycznie rozpoznawane. Oprócz podpisu można określić relację jaka nas dzieli z tą osobą (rodzina, przyjaciel, partner, brak) i przypisać jej datę urodzin.
Stabilizacja obrazu
Stabilizacja obrazu w HS20 EXR może pracować w sposób ciągły lub po naciśnięciu do połowy spustu migawki. Jej skuteczność oceniamy wykonując serię kilkudziesięciu zdjęć przy zadanym czasie i porównujemy zdjęcia z włączoną i wyłączoną stabilizacją. Następnie na wykresie umieszczamy procentową ilość nieudanych zdjęć. Odległość pomiędzy liniami dopasowanymi do punktów pomiarowych jest efektywną miarą stabilizacji.
Skuteczność stabilizacji obrazu w HS20 EXR jest porównywalna z tym, co prezentował poprzednik, HS10. W naszym teście przy ogniskowej 50 mm osiągnęliśmy maksymalną wartość około 1.5 EV. Nie jest to może dużo, ale nawet taka wartość jest pomocna przy fotografowaniu w słabszych warunkach oświetleniowych i przy korzystaniu z maksymalnego tele.
Filmy
Tryb filmowania w Fujifilm HS20 EXR jest trochę uboższy od tego, co oferował jego poprzednik. Zredukowano bowiem tryb filmowania High Speed i obecnie aparat pozwala na nagrywanie filmów z maksymalną prędkością 320 kl/s przy rozdzielczości 320×112 px. Przypomnijmy, że HS10 nagrywał z prędkością aż 1000 kl/s. Tradycyjne formaty, w tym Full HD, są oczywiście dostępne. Wszystkie dostępne rozmiary filmów w HS20 są następujące:
- 1920×1080 px (Full HD) z dźwiękiem stereo,
- 1280×720 px (HD) z dźwiękiem stereo,
- 640×480 px z dźwiękiem stereo,
- 640×480 px z prędkością 80 kl/s bez dźwięku,
- 320×240 px z prędkością 160 kl/s bez dźwięku,
- 320×112 px z prędkością 320 kl/s bez dźwięku.
Filmy przykładowe
Funkcje niestandardowe
Panorama
Odziedziczona po HS10 funkcja wykonywania panoramy z ręki została w nowym Fuji rozbudowana. Obecny model oferuje maksymalny zakres panoramy aż 360
stopni. To oznacza, że na jednym zdjęciu, obracając się dookoła własnej osi, możemy zarejestrować wszystko co nas otacza. W praktyce możemy zarejestrować dużo ponad 360 stopni w zależności od czasu w jakim się obrócimy. W łatwy sposób za pomocą przycisku można określić, czy zamierzamy
rozpoczynać panoramę z lewej lub prawej strony, albo z dołu lub z góry.
Po wykonaniu panoramowania aparat potrzebuje kilka sekund na
dopracowanie jej. Oprócz panoramy 360-stopniowej możemy wybrać zakres 180 lub 120 stopni. Rozdzielczości takich panoram są następujące:
- 360 stopni: 1624×11520 px lub 11520×1080 px,
- 180 stopni: 1624×5760 px lub 5760×1080 px,
- 120 stopni: 1624×3840 px lub 3840×1080 px.
Panorama | |||
Symulacja filmu
W nawiązaniu do analogowej fotografii Fujifilm przygotowało filtry kolorystyczne odpowiadające rodzajom klisz fotgraficznych. Do wyboru mamy:
- Provia/standard,
- Velvia/vivid,
- Astia/soft,
- czarno-białe,
- sepia.
Provia/Standard | |||
Velvia | |||
Astia | |||
B-W | |||
Sepia | |||
Tryb Adv
Program Advanced na kole nastaw zawiera dwa tryby:
- Pro Focus – aparat wykonuje trzy ekspozycje i składa je w jedno zdjęcie tak, aby uzyskać efekt rozmycia tła analogiczny dla jasnych obiektywów (dostępne 3 stopnie),
- Pro Low-Light – automatyczne złożenie czterech ekspozycji w jedną celem zredukowania szumu.
Tryb Program | |||
Pro Focus 1 | |||
Pro Focus 2 | |||
Pro Focus 3 | |||
Pro Low-Light | |||