Fujifilm FinePix HS20 EXR - test aparatu
6. Podsumowanie
Funkcjonalność
Fujifilm HS20 EXR ma dobrze wykonaną obudowę i prawidłowo wyprofilowany uchwyt. Główna zaleta tego aparatu to obiektyw z manualnym pierścieniem do zmiany powiększenia. Dzięki niemu oraz elektronicznemu wizjerowi można fotografować tym kompaktem jak lustrzanką. Aparatem steruje się łatwo i wygodnie, dzięki dużej ilości ergonomicznych przycisków. Przy fotografowaniu z dołu lub z góry z pomocą przychodzi odchylany, 3-calowy wyświetlacz. Szkoda jednak, że producent nie wysilił się, aby zainstalować ekran o rozdzielczości VGA.
Menu w HS20 EXR jest obszerne ale przydało by się, aby było lepiej zorganizowane. Obecne dwie zakładki, przy tak dużej ilość funkcji, to niewątpliwie za mało. Aparat ma bogaty zbiór trybów automatycznych wykorzystujących możliwości technologii EXR oraz pozwala na wykonywanie panoram z ręki o kącie aż 360 stopni.
Tak jak u poprzednika, w HS20 irytuje wolna praca aparatu przy zapisie RAW. Kiedy aparat zapisuje tylko JPEG-i, także występuje chwilowa blokada przycisków, ale RAW-y zapisują się stanowczo zbyt długo. Bufor jest pojemny na tyle by móc wykonywać zdjęcia cały czas w spokojnym tempie. Obejrzenie efektu jest jednak niemożliwe do czasu, aż zdjęcia nie zgrają się na kartę.
HS20 EXR nie ma tak rozbudowanego trybu filmowania High Speed jak HS10, ale można nagrywać filmy z prędkością aż 320 kl/s. Oprócz szybkiego filmowania dostępne są oczywiście standardowe formaty, w tym Full HD z dźwiękiem stereofonicznym. Aparat ma bogaty i szybki tryb seryjny oraz użyteczną stabilizację obrazu.
Ocena w tej kategorii: 4+.
Optyka
HS20 EXR tak jak poprzednik ma imponujący obiektyw o ponad 30-krotnym powiększeniu. Dzięki mechanicznemu pierścieniowi można szybkim ruchem przejść z szerokiego kąta odpowiadającego ogniskowej 24 mm, do ekstremalnej ogniskowej 720 mm. Przy tak szerokim zakresie ogniskowych obiektyw charakteryzuje się bardzo dobrą światłosiłą od f/2.8 do f/5.6. Trudno jednak oczekiwać, aby tak uniwersalny obiektyw był bez wad. Jego bolączką jest duża dystorsja praktycznie w całym zakresie ogniskowych, winietowanie i aberracja chromatyczna na szerokim kącie. Przy fotografowaniu ostrych źródeł światła mogą doskwierać odblaski, a przy szerokim kącie astygmatyzm i spadek jakości obrazu na brzegu kadru.
Na zdjęciach JPEG trudno te wszystkie wady dostrzec. Oprogramowanie wzorowo je redukuje, ale pamiętajmy, że odbywa się to kosztem pola widzenia i ogólnym spadkiem jakości obrazu. Warto zaznaczyć, że obiektyw ma bardzo dobrą funkcję Makro i szybko działa w nim autofokus. Ocena: 4.
Matryca
Zdjęciom z HS20 EXR daleko do tego, co oferują najtańsze lustrzanki, czy najnowsze bezlusterkowce. Jakość obrazu jest utrzymana na poziomie tego, co oferował poprzednik, model HS10 i jest na poziomie prezentowanym przez obecne typowe aparaty kompaktowe. W aparacie w miarę swobodnie można używać czułości w zakresie ISO 100–400. Na czułości ISO 800 wyraźnie odznacza się już szum i następuje spadek kolorystyki, a na ISO 1600 zanikają szczegóły. Osoby, które lubią pracować ze zdjęciami na komputerze mogą korzystać z zapisu RAW. Zyskają przez to nieco lepszą jakość zdjęć niż korzystając z zapisu JPEG.
Zaleta matrycy EXR objawia się wysokim zakresem i dynamiką tonalną. Korzystanie z firmowego oprogramowania do wywoływania RAW-ów pozwala na uzyskanie wysokiej dynamiki tonalnej na ISO 100, w stopniu dorównującym lustrzankom.
Ocena za własności matrycy: 4+.
Końcowa ocena aparatu wynosi 4+.
Fujifilm HS20 EXR ma bardzo dużo do zaoferowania użytkownikowi. Dużą zaletą jest ergonomiczny korpus z wieloma przyciskami, wizjerem i uchylnym wyświetlaczem. Bogaty zestaw trybów automatycznych pozwoli na wygodne fotografowanie początkującym fotoamatorom, ale jednocześnie jest w stanie zainteresować zaawansowanych fotografów, którzy takie funkcje jak DR, EXR czy Advanced wykorzystają z głową. W aparacie dostępna jest także funkcja panoramy z ręki o kącie 360 stopni, a także tryby filmowania Full HD, HD, czy filmy szybkie z prędkością 320 kl/s.
Atrybutem tej serii kompaktów jest obiektyw o szerokim zakresie ogniskowych. Ma on sporo wad, ale wynikają one z jednego: uniwersalności. Do dyspozycji jest bowiem szeroki kąt, dalekie tele i i tryb makro.
Bezwzględnie aparat powinien być szybszy w obsłudze przy korzystaniu z formatu RAW. Jest to chyba najpoważniejsza wada HS20 EXR. Inne wady, dużo mniej lub w ogóle nie odczuwalne, wynikają z próby stworzenia uniwersalnego kompaktu z dużym zoomem i zaawansowaną matrycą. A jak wiadomo, stworzenie czegoś idealnie uniwersalnego jest niemożliwe. Kupując HS20 EXR trzeba być tego świadomym.
Na zakończenie wyliczamy główne zalety i wady Fujifilm HS20 EXR.
Zalety
- bardzo szeroki i niezwykle użyteczny zakres ogniskowych 24–720 mm,
- stosunkowo dobra rozdzielczość w całym zakresie ogniskowych,
- dobre odwzorowanie kolorów,
- korygowanie komy na dobrym poziomie,
- możliwość zapisywania zdjęć w formacie RAW,
- duża ilość użytecznych przycisków na korpusie,
- odchylany wyświetlacz,
- celny i szybki autofokus,
- stopka zewnętrznej lampy błyskowej,
- wygodny uchwyt,
- manualny pierścień zmiany powiększenia,
- niskie szumy w zakresie czułości ISO 100–400,
- wysoka dynamika tonalna,
- użyteczna funkcja panoramy 360 stopni,
- duża ilość trybów automatycznego fotografowania,
- tryb filmowania Full HD,
- tryb filmów szybkich do 320 kl/s,
- użyteczna funkcja SuperMakro,
- dobrze działająca funkcja wykrywania i rozpoznawania twarzy,
- szybki tryb seryjny.
Wady
- brak klawisza bezpośredniego sterowania systemem stabilizacji,
- skuteczność stabilizacji mogła by być lepsza,
- mało przejrzyste menu,
- jakość i rozdzielczość wyświetlacza mogłaby być lepsza,
- wolna praca przy zapisie RAW,
- bardzo duża dystorsja obiektywu,
- wyraźna aberracja chromatyczna na szerokim kącie,
- duże szumy od ISO 800 w górę,
- duże winietowanie w całym zakresie ogniskowych.
Przykładowe zdjęcia
Więcej zdjęć przykładowych można obejrzeć tutaj.