Panasonic Lumix DMC-GF3 - test aparatu
1. Wstęp
Z Panasonikiem DMC-GF3 mieliśmy okazję zapoznać się nieco bliżej, przy okazji seminarium, które firma zorganizowała w dniach 6–7 czerwca br. w Rzymie, aby dziennikarzom z całej Europy zaprezentować nie tylko nowy model bezlusterkowaca, ale również nowy obiektyw LEICA DG SUMMILUX 25 mm f/1.4 ASPH. przeznaczony dla systemu Mikro Cztery Trzecie. Nasze pierwsze wrażenia z użytkowania GF3 opisaliśmy w specjalnym artykule, w którym można było również zapoznać się ze szczegółami budowy nowego modelu oraz obejrzeć pierwsze zdjęcia przykładowe.
Spoglądając na GF3 i GF1 można w pierwszej chwili odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z aparatami z dwóch różnych serii. Choć jest to dopiero trzeci model tej serii, pod wieloma względami różni się od modelu który ją rozpoczął. Panasonic GF1, którego mieliśmy okazję testować, zrobił na nas bardzo pozytywne wrażenie. Model ten bowiem oferuje z jednej strony niewielkie rozmiary korpusu, a z drugiej możliwości i rozwiązania (w tym dobrą ergonomię przycisków), którymi nie powstydziłaby się amatorska lustrzanka. Pod względem jakości zdjęć natomiast wypadł całkiem nieźle. Model ten zatem stanowi całkiem ciekawą propozycję nawet dla bardziej wymagającego amatora.
W porównaniu do GF1, Panasonic GF3 prezentuje się raczej skromnie. Już w modelu GF2 można było zauważyć wyraźną redukcję w zakresie przycisków i nieznaczne zmniejszenie korpusu. W najnowszym modelu tej serii mamy do czynienia z jeszcze większą miniaturyzacją, dodatkowym uproszczeniem obsługi i zmniejszeniem ogólnych możliwości aparatu. Pod względem przycisków w stosunku do modelu GF2 niewiele się zmieniło, a główna modyfikacja polegała na zmianie pokrętła sterującego na pierścień sterujący umieszczony wokół krzyżaka wielofunkcyjnego. Aparat został również pozbawiony gorącej stopki i złącza akcesoriów. Nie mamy zatem możliwości podłączenia do GF3 zewnętrznej lampy błyskowej, a ta wbudowana ma niestety niewielką moc. Nie odnajdziemy także w testowanym modelu trybu Bulb. Z drugiej jednak strony GF3 ma pewną przewagę nad modelem GF1, bowiem posiada dotykowy ekran LCD, który daje spore możliwości w zakresie obsługi aparatu.
Panasonic GF3 został wyposażony w matrycę o tej samej liczbie pikseli, jak w GF1. Można się zatem spodziewać, że jakość zdjęć w nowym modelu będzie porównywalna (a można mieć nadzieję, że nawet lepsza) w stosunku do tego, co oferował GF1. O tym, jak w tej oraz innych kategoriach wypadnie GF3, będzie się można przekonać czytając kolejne rozdziały naszego testu. Zapraszamy serdecznie.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości związane z procedurą testową, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Aparat wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co bardzo dziękujemy.
Porównanie danych technicznych aparatu Panasonika GF3 z jego poprzednikiem oraz konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.
Producent | Panasonic |
---|---|
Model | Lumix DMC-GF3 |
Data premiery | 2011-06-13 |
Liczba pikseli | 12 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4000 x 3000
• 4000 x 2672 (3:2) • 4000 x 2248 (16:9) • 2992 x 2992 (1:1) • 2816 x 2112 • 2048 x 1536 • 1600 x 1200 (z obiektywem 3D) • Dostępne także inne rozdzielczości dla trybów 4:3, 16:9, 3:2 i 1:1. |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.06 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | Venus Engine VII HD |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DCF),
MPO (przy użyciu obiektywy 3D systemu Micro 4/3) RAW, JPEG+RAW, JPEG+MPO Rodzaje JPEG: Fine/Standard • Filmy: QuickTime Motion JPEG / AVCHD |
Zakres ISO | Auto, Inteligentne ISO, 160 - 6400 ISO z krokiem co 1 EV |
Migawka | 60s - 1/4000s,
Funkcja wyzwolenia migawki dotykiem |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3 oraz
obiektywy systemu 4/3 poprzez przejściówkę DMW-MA1, obiektywy systemu Leica M poprzez przejściówkę DMC-MA2M, obiektywy systemu Leica R poprzez przejściówkę DMC-MA3R powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | AVCHD:
• 1920x1080 (Full HD, NTSC), 60i (FSH: 17Mbps) • 1920x1080 (Full HD, PAL), 50i (FSH: 17Mbps) • 1280 x 720 (HD, NTSC), 60p (SH:17Mbps) • 1280 x 720 (HD, PAL), 50p (SH:17Mbps) Motion JPEG: • 1280x720 (HD) z szybkością 30kl/s, • 640x480 (VGA) z szybkością 30kl/s, • 320x240 (QVGA) z szybkością 30kl/s. Wbudowany mikrofon mono z 4 poziomowa regulacją wzmocnienia. Funkcja wyciszania głosu wiatru (wył. lub 3 poziomy). |
Ogniskowanie | AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (AFS), Tryb ciągły AF (AFC), Manual Focus (MF) • Strefy AF: Wykrywanie twarzy, Śledzenie AF, 23 strefowy, 1 strefowy, punktowy wskazany dotykiem (Pinpoint) • Inne funkcje AF: Szybki AF, Ciągły AF, Wspomaganie MF w trybie dotykowym • Zakres detekcji od 0 do 18 EV (obiektyw f/3.5, ISO 100) • Asysta AF: wbudowana dioda |
Pomiar światła | System pomiaru 144 -strefowy,
Tryby pomiaru: • inteligentny matrycowy, • centralnie-ważony, • punktowy Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (dla F2.0, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa
• 2 ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10 000 K z krokiem co 100 K), • Korekcja (w 2 osiach B-A / M-G) balansu bieli • Bracketing WB (3 klatki) Predefiniowane WB dla programów tematycznych |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 lub 5klatek, w skoku co 1/3 lub 2/3 EV , w zakresie +/- 4/3 EV |
Programy | Inteligentne Auto (iA), Inteligentne Auto Plus (iA+), Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Własny (C), Filtry kreatywne
• Tryby sytuacyjne (SCN): Portret, Gładka skóra, Krajobraz, Architektura, Sport, Rozmyte tło, Kwiaty, Jedzenie, Obiekty, Nocny portret, Nocne sceny, Dzieci (1,2), Nocne światła, Zwierzęta, Przyjęcie, Zachód słońca |
Zdjęcia seryjne | • Tryb szybki: szybkość 3.8 kl./s,
• Tryb średni: szybkość 2.8 kl./s (z Live view), • Tryb wolny: szybkość 2 kl./s (z Live view), maksymalnie 7 zdjęć w formacie RAW, do zapełnienia karty w formacie JPEG |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 6.3 (ISO 160).
• Synchronizacja do 1/160s • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z pierwszą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy |
Złącze hot-shoe | Nie |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia) |
Karta pamięci | Karty pamięci: Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) |
LCD | stały, 3 calowy (proporcje 3:2), dotykowy, kolorowy TFT LCD, 460 000 punktów, 100% pokrycie kadru,
regulowana jasność, kontrast i kolorystyka (w 7 poziomach) |
Wizjer | brak |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi Speed / wyjście audio-wideo (NTSC/PAL), wyjście mini HDMI (Typu C),
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy DMW-BLE9E (7.2 V, pojemność 940 mAh, wydajność ok 320 zdjęć z obiektywem 14-42 mm),
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy. |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy DMW-BLE9E, ładowarka, pasek na ramie, kabel USB, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• PHOTOfunSTUDIO 6.2 HD Edition, • SILKYPIX® Developer Studio 3.1 SE • Super LoiloScope (wersja testowa) • sterowniki |
Waga | 225 g (bez akumulatora i obiektywu)
319 g (z akumulatorem i obiektywem 14 mm) 429 g (z akumulatorem i obiektywem 14-42 mm) |
Wymiary | 107.7 x 67.1 x 32.5 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu. Filtry kreatywne (6) Dostępny w kolorze czarnym, białym, czerwonym, brązowym i różowym. |
Oceny użytkowników | Brak |