Panasonic Lumix DMC-GF3 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M, B-A, a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.74 | 111.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.06 | 112.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.31 | 110.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.47 | 110.4 |
3000K | Auto | 23.7 | 126.6 |
3000K | Żarówki | 7.67 | 104.9 |
3000K | 3000K | 4.37 | 102.3 |
6400K | Auto | 6.92 | 116.6 |
6400K | 6400K | 9.17 | 114.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.04 | 105.5 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.99 | 106.8 |
Pracę automatycznego balans bieli w Panasoniku GF3 ocenić można pozytywnie. W większości przypadków błędy koloru są na rozsądnym poziomie i niejednokrotnie mniejsze niż dla ustawień dedykowanych. Problem jednak pojawia się tradycyjnie przy świetle żarowym. W tej sytuacji warto wybrać dedykowany balans bieli lub ustawić temperaturę barwową na 3000K, aby zmniejszyć wyraźnie błąd koloru. Do nasycenia kolory można mieć drobne zastrzeżenia. Wyniki GF3 w tej kategorii nie są złe, jednak w niektórych przypadkach nasycenie mogłoby być nieco mniejsze, żeby bardziej naturalnie oddawać kolory. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.