Panasonic Lumix DMC-GF3 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- format obrazu 4:3
- L – 4000×3000 pikseli
- M – 2816×2112 pikseli
- S – 2048×1536 pikseli
- format obrazu 3:2
- L – 4000×2672 pikseli
- M – 2816×1880 pikseli
- S – 2048×1360 pikseli
- format obrazu 16:9
- L – 4000×2248 pikseli
- M – 2816×1584 pikseli
- S – 1920×1080 pikseli
- format obrazu 1:1
- L – 2992×2992 pikseli
- M – 2112×2112 pikseli
- S – 1504×1504 pikseli.
Regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Podobnie jak w Panasoniku G3 dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret.
Wśród trybów pracy GF3 znajduje się pozycja „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem jednego z 6 efektów kolorystycznych. Do wyboru mamy następujące opcje:
- Ekspresyjny – zdjęcia w stylu popart z uwydatnionym kolorem,
- Retro – efekt starego zdjęcia z wyblakłymi kolorami,
- Wysoki klucz – efekt nadający jasnej tonacji zdjęciu,
- Sepia – efekt monochromatycznego zdjęcia w odcieniach sepii,
- Wysoka dynamika – przyciemnianie jasnych i rozjaśnianie ciemnych partii obrazy z dodatkowym wzmocnieniem koloru,
- Efekt miniatury – rozmywanie odpowiednich obszarów kadru w celu stworzenia efektu dioramy.
Tryb ten jest niemal w pełni automatyczny. Zarówno parametry ekspozycji, jak i czułość dobierane są przez aparat, a fotografujący ma jedynie możliwość ustawienia kompensacji ekspozycji. Efekt działania poszczególnych schematów kolorystycznych przedstawiamy poniżej.
Ekspresyjny | |||
|
|
||
Retro | |||
|
|
||
Wysoki klucz | |||
|
|
||
Sepia | |||
|
|
||
Wysoka dynamika | |||
|
|
||
Efekt miniatury | |||
|
|
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu GF1, testowanego niedawno Olympusa E-P3 oraz Samsunga NX100
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 160 | |||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
Z powyższego porównania widać, że na najniższych czułościach jakość JPEG-ów z GF3 jest podobna do pozostałych dwóch aparatów systemu Mikro Cztery Trzecie. W miarę wzrostu ISO zaczynają się pojawiać różnice, w szczególności już przy czułości ISO 400 dość wyraźnie widać, że GF1 ma największy szum na JPEG-ach. Można również zauważyć, że w pojedynku między tymi trzema aparatami na prowadzenie wysuwa się GF3. Warto w tym momencie zwrócić uwagę na to, że w testowanym Panasoniku nie można wyłączyć odszumiania JPEG-ów, a jedynie ustawić ten parametr na minimalnym poziomie. Można zatem stwierdzić, że odszumianie w nowym modelu jest wyższe niż miało to miejsce w GF1. Warto także dodać, że przewaga GF3 nad E-P3 w tej kategorii wynika z tego, że w bezlusterkowcu Olympusa odszumianie było zupełnie wyłączone.
Chociaż odszumiania JPEG-ów w GF3 nie da się zupełnie wyłączyć, to trzeba przyznać, że na minimalnym poziomie działa ono całkiem rozsądnie. Szum jest dość wyraźnie zredukowany, a jednocześnie nie obserwujemy bardzo dużej degradacji obrazu pod względem szczegółowości. Przykładem na to jak nie powinno się odszumiać JPEG-ów jest NX100. Co prawda w jego przypadku nie bez znaczenia jest zupełny brak wyostrzania JPEG-ów przy minimalnym poziomie tego parametru, jednak na wyższych czułościach odszumianie jest tak intensywne, że powoduje bardzo wyraźną utratę szczegółów na zdjęciach.
Wyostrzanie
Na zakończenie tego rozdziału prezentujemy jeszcze wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w GF3. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −2, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych przy wyostrzaniu na poziomie pośrednim, czyli 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +2.
Panasonic GF3, ISO 160 | |||
|
|||
|
|||
|
Mimo iż wyostrzanie w GF3 przy minimalnym ustawieniu tego parametru jest mniejsze niż w przypadku modelu GF1, to jednak widać z powyższego porównania, że jest dość wyraźne. Naszym zdanie używanie wyostrzania na poziomie większym niż 0 jest nie wskazane, bowiem zdjęcia zaczynają wyglądać wówczas nienaturalnie.