Sony NEX-5N - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Zachmurzenie,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe (cztery rodzaje),
- Błysk lampy błyskowej,
- Skala temperaturowa/filtr,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.12 | 112.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.97 | 111.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.68 | 109.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.98 | 112.2 |
3000K | Auto | 24.6 | 140.6 |
3000K | Żarówki | 8.51 | 112.9 |
3000K | 3000K | 6.45 | 109.6 |
6400K | Auto | 6.36 | 118.3 |
6400K | 6400K | 8.36 | 119.7 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.02 | 101.1 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.93 | 101.4 |
W typowych warunkach oświetleniowych NEX-5N radzi sobie całkiem dobrze z odwzorowaniem kolorów. W przypadku automatycznego balansu bieli błędy koloru są stosunkowo nieduże w większości sytuacji, choć wyniki osiągnięte przez testowany aparat do wybitnych nie należą. Problem pojawia się tradycyjnie przy świetle żarowym, w przypadku którego zdecydowanie lepiej jest zastosować ustawienie dedykowane, a najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Warto zauważyć, że NEX-5N ma pewną tendencję do przesycania koloru. Choć sytuacja nie jest zła pod tym względem, to jednak w większości przypadków parametr ten osiąga dość wyraźny poziom. Jedynie dla światła lampy błyskowej odchyłka od 100% jest minimalna. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.