Canon PowerShot S100 - test aparatu
5. Własności matrycy
Balans bieli
W Canonie S100 mamy do dyspozycji następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Słoneczny dzień,
- Pochmurny dzień,
- Żarówki,
- Świetlówki,
- Świetlówki H,
- Lampa błyskowa,
- Pod wodą,
- Według wzorca.
Balans bieli Świetlówki dotyczy świetlówek o barwie chłodnej lub ciepłej bieli, natomiast Świetlówki H odnosi się do świetlówek fluorescencyjnych o barwie światła dziennego. Dla każdego ustawienia balansu bieli istnieje możliwość dodatkowej regulacji, dającej taki sam efekt jak zastosowanie filtru konwersji temperatury lub kompensacyjnego filtru barwnego.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.03 | 115.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.73 | 115.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 8.72 | 117.0 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.67 | 116.6 |
Żarówki | Auto | 22.7 | 131.8 |
Żarówki | Żarówki | 4.67 | 116.6 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.48 | 90.7 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.48 | 90.1 |
Lampa 6400K | Auto | 4.73 | 112.4 |
Canona S100 wypada pochwalić za bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Przy ustawieniach fabrycznych zdjęcia są nieco przesycone. Pod tym względem nie odbiegają jednak od zdjęć z większości aparatów cyfrowych. Warto zwrócić uwagę na bardzo małe odchylenia kolorów w przestrzeni L*a*b*. Widać przy tym, że ustawienia automatyczne prawie zawsze są tak samo dobre jak dedykowane. Jedynym przypadkiem odbiegającym od tej reguły jest światło żarowe. Przy ustawieniach automatycznych błąd odwzorowania barw jest duży, za to ustawienie dedykowane daje chyba najniższy błąd jaki przy tym oświetleniu zdarzył się w naszych testach aparatów kompaktowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów przedstawiamy poniżej.
Szumy
Pomiary poziomu szumów wykonujemy za pomocą programu z pakietu Imatest. W tym celu robimy zestaw zdjęć tablicy Kodak Q-13. W przypadku Canona S100 wykonaliśmy oddzielne serie zdjęć zapisywanych w formacie JPEG oraz zdjęć surowych.
Na wykresie poniżej prezentujemy wyniki uzyskane dla JPEG-ów.
Wyniki dla zdjęć surowych przekonwertowanych za pomocą programu dcraw do formatu TIFF z głębią kolorów 24-bitów oraz 48-bitów na piksel pokazane są na kolejnych wykresach.
Przebieg zależności poziomu szumu od czułości dla zdjęć surowych świadczy o prawdopodobnym braku ingerencji oprogramowania w ich przypadku. Pomimo wzrostu liczby pikseli w stosunku do modelu S90 poziom szumu w Canonie S100 jest bardzo do poprzednika zbliżony. Przy wysokich czułościach punkty na wykresie wspinają się bardzo wysoko. Dla tych, którzy przeżywali poziom szumów dla ISO 3200 w S90 mamy niespodziankę w postaci jeszcze większego szumu dla ISO 6400 w S100.
Porównanie w sumie ciekawego wykresu dla JPEG-ów z wykresem dla RAW-ów pokazuje, że poziom szumu na tych pierwszych zależy głównie od fantazji autorów oprogramowania systemowego aparatu.
Dla pełnego obrazu szumów w Canonie S100, prezentujemy tabelki z fragmentami zdjęć tablicy Kodak Q-13 (w skali 1:1) dla pól nr 2 oraz nr 11. Pierwsza tabelka zawiera zdjęcia w formacie JPEG, druga natomiast w formacie RAW.
JPEG | |||||||
ISO 80 | ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | ISO 6400 |
RAW | |||||||
ISO 80 | ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | ISO 6400 |
Poniżej prezentujemy w skali 1:1 standardowe wycinki zdjęć naszej scenki testowej zrobionych dla różnych czułości i zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania pokazujemy również wycinki dla Fuji X10, Olympusa XZ-1 i Panasonika LX5.
JPEG | |||
ISO 80 | |||
S100 | |||
LX5 | |||
ISO 100 | |||
S100 | |||
X10 | |||
XZ-1 | |||
LX5 | |||
ISO 200 | |||
S100 | |||
|
|||
XZ-1 | |||
LX5 | |||
ISO 400 | |||
S100 | |||
|
|||
XZ-1 | |||
LX5 | |||
ISO 800 | |||
S100 | |||
|
|||
|
|||
LX5 | |||
ISO 1600 | |||
S100 | |||
|
|||
XZ-1 | |||
LX5 | |||
ISO 3200 | |||
S100 | |||
|
|||
XZ-1 | |||
LX5 | |||
ISO 6400 | |||
S100 | |||
|
|||
XZ-1 | |||
LX5 | |||
ISO 12800 | |||
|
|||
LX5 |
Porównanie fragmentów zdjęć scenki zapisywanych w formacie JPEG wypada dla S100 dość dobrze. Przy niskich czułościach nie odstaje od konkurentów, a przy najwyższych czułościach ma nad nimi wyraźną przewagę. Na razie należą się pochwały dla programistów. Popatrzmy teraz na zdjęcia zapisane w formacie RAW.
RAW | |||
ISO 80 | |||
S100 | |||
LX5 | |||
ISO 100 | |||
S100 | |||
XZ-1 | |||
LX5 | |||
ISO 200 | |||
S100 | |||
XZ-1 | |||
LX5 | |||
ISO 400 | |||
S100 | |||
XZ-1 | |||
LX5 | |||
ISO 800 | |||
S100 | |||
|
|||
LX5 | |||
ISO 1600 | |||
S100 | |||
|
|||
LX5 | |||
ISO 3200 | |||
S100 | |||
|
|||
LX5 | |||
ISO 6400 | |||
S100 | |||
|
Pod względem ilości szumu na surowych zdjęciach Canon wydaje się lekko ustępować Olympusowi i Panasonikowi. Ogólnie gorsza jakość obrazu zdaje się mieć przyczyny również w niższej jakości obiektywu S100.
Zakres tonalny
Pomiary zakresu tonalnego wykonujemy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10:1, 4:1, 2:1 i 1:1. W tym przypadku podczas konwersji współczynnik gamma wynosił 2.222. Wyniki otrzymane dla Canona S100 prezentujemy na poniższym wykresie.
Zwiększenie liczby pikseli matrycy z 10 milionów w Canonie S90 do 12 milionów w S100 nie wpłynęło na wyraźny wzrost poziomu szumów. Zakres tonalny uległ jednak wyraźnemu obniżeniu.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer 4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli |
80 | |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 | |
3200 | |
6400 | |
ISO | Granica czerni |
80 | |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 | |
3200 | |
6400 |
Wyostrzanie
Ustawienia dotyczące wyostrzania plików JPEG w kompaktach Canona odnajdziemy w menu funkcyjnym, w kategorii Moje kolory. Pod pozycją Własne kolory umieszczony jest odpowiedni suwak, który umożliwia kontrolę stopnia wyostrzania JPEG-ów w 5-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zrobionych przy czułości ISO 100, z wyostrzaniem na minimalnym, standardowym i maksymalnym poziomie.
Canon S100 | ||
wyostrzanie minimalne | ||
wyostrzanie standardowe | ||
wyostrzanie maksymalne |
Jak widać na powyższych obrazkach zakres stopnia wyostrzania nie jest bardzo duży. Plasuje się on w środku zakresów spotykanych w aparatach cyfrowych różnych producentów.