Olympus E-PM1 - test aparatu
1. Wstęp
W tym roku na rynku pojawiła się trzecia generacja bezlusterkowców Olympusa. Do tej pory producent miał w swojej ofercie dwie serie PEN-ów, oznaczone symbolami E-P oraz E-PL. Do tej pierwszej należą najbardziej zaawansowane bezlusterkowce, natomiast druga obejmuje nieco prostsze modele. W czerwcu tego roku poza modelami E-P3 oraz E-PL3 swoją premierę miał również aparat oznaczony jako E-PM1, który zapoczątkowuje, jak można przypuszczać po cyfrze 1 w nazwie, nową serię najprostszych PEN-ów.
Olympus PEN Mini – bowiem również taką nazwą określany jest testowany aparat – stanowi propozycję dla najmniej wymagających użytkowników. Główny nacisk położono w nim na prostotę obsługi oraz niewielkie rozmiary. W informacji prasowej, jaka pojawiła się w dniu premiery, producent opisuje model E-PM1 jako „aparat dla każdego” i choć zdajemy sobie sprawę, że jest to typowo marketingowy slogan, to jednak nie jest tak zupełnie pozbawiony sensu. Widać, że w dużej mierze testowany PEN nastawiony jest na przeciętnego użytkownika, który potrzebuje aparatu do fotografowania podczas rodzinnych spotkań, spacerów, wycieczek czy wakacji. Minimalna liczba przycisków, niewielkie rozmiary, tryby automatyczne, programy tematyczne, funkcja przewodnika ułatwiającego konfigurowanie aparatu, to tylko niektóre rozwiązania mające przyciągnąć uwagę przysłowiowego Kowalskiego. Z tego punktu widzenia E-PM1 spokojnie może konkurować z typowymi kompaktami i może stanowić dla nich całkiem interesującą alternatywę.
Olympus E-PM1 mimo uproszczeń, jakie w nim wprowadzono w porównaniu do jego bardziej zaawansowanych braci, ma całkiem spore możliwości, które mogą być atrakcyjne dla bardziej zaawansowanego miłośnika fotografii. Posiada bowiem pełen zakres typowo manualnych trybów, a pod względem możliwości konfiguracyjnych i liczby przeróżnych opcji nie odstaje znacząco od wyższych modeli. Porównując specyfikację trzech najnowszych PEN-ów, można z łatwością zauważyć, że posiadają one sporo identycznych rozwiązań, a oferowane przez nie możliwości w dużej mierze się pokrywają.
Nie ma oczywiście sensu wyliczać teraz elementów wspólnych nowych PEN-ów i różnic pomiędzy nimi. O części z nich na pewno opowiemy w poszczególnych rozdziałach naszego testu. Istotnym rozwiązaniem jednak, na które warto zwrócić uwagę już na tym etapie, a które jest wspólne dla nowych bezlusterkowców Olympusa, to matryca Live-MOS o rozdzielczości efektywnej 12.2 Mpix. Po testach modeli E-P3 oraz E-PL3 można się spodziewać, że pod względem rozdzielczości i jakości obrazu oraz poziomu szumu E-PM1 zachowa się podobnie. Aparat to jednak nie sama matryca. Aby się przekonać, co dokładnie oferuje najprostszy z PEN-ów zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów jego testu.
Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Serdecznie dziękujemy firmie Olympus Polska za wypożyczenie aparatu do testu.
Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-PM1 z bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | E-PM1 |
Data premiery | 2011-06-30 |
Liczba pikseli | 12.2 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4032 x 3024 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG) • 1024 x 768 (JPEG) • Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 6:6, 3:4 (w trybie RAW zapisywane w EXIF) |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.1 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) |
Procesor obrazu | TruePic VI |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Zdjęcia 3D: MPO • Filmy: AVCHD / AVI (Motion JPG) • Dźwięk: Dolby Digital (AVCHD), Wave Base Stereo PCM/16bit, 48kHz (Motion-JPEG) |
Zakres ISO | Auto (200–12800 ISO), 200–12800 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie, 60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.),
Przy włączonej stabilizacji: 2–1/4000 s |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 2x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | AVCHD:
• 1920 x 1080 pix (Full HD 16:9, zapis 60i) 20 lub 17 Mbps • 1280 x 720 pix (HD 16:9, zapis 60p) 17 lub 13 Mbps Motion-JPEG: • 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 kl./s maks. długość pliku: AVCHD 4 GB, Motion-JPEG 2 GB maks. czas nagrania: 29 min. (AVCHD), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG), Wbudowany mikrofon stereo. |
Ogniskowanie | Zaawansowany AF oparty o detekcję kontrastu z systemem FAST AF, MF
(w przypadku użycia obiektywów nie wspierających funkcji AF w trybie detekcji kontrastu aparat pracuje w trybie MF z asystą) • Strefy AF: 35 punktów, możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF grupowy obszar docelowy (9 pól) spośród 35 pól, automatyczny wybór prawie ze wszystkich pól, gdy włączona jest detekcja twarzy, swobodny wybór, gdy ustawiony jest tryb powiększonego podglądu, dostępne podświetlanie punktów AF. • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR) • Funkcja wykrywania twarzy i oka • Powiększenie w LV: x5, x7, x10, x14 |
Pomiar światła | 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru: • Digital ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony uśredniony, • punktowy (ok 1% pow. ekranu), • punktowy z jasnym tłem, • punktowy z ciemnym tłem, Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (dla 17 mm, F2.8, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, Podwodny Balans Bieli
• ustawienia własne wg wzorca (2 ustawienia), • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K), • Korekcja (+/- 7 kroków w osi A-B/G-M), • Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M). |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3, 1/2 lub 2/3 EV |
Programy | iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART), Film, Podwodny tryb szerokokątny / podwodny tryb Makro (Wybierane w menu jako funkcja przycisku Rec/Fn)
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Makro, Sport, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, tryb DIS, Makrofotografia przyrody, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter rybie oko, Konwerter szerokokątny, Konwerter makro, 3D |
Zdjęcia seryjne | Szybkość 4.1 kl./s (5,5 kl./s gdy wyłączona jest stabilizacja obrazu) |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• W zestawie zewnętrzna lampa błyskowa FL-LM1 o liczbie przewodniej 10 (ISO 200) • Tryb działania: TTL-Auto, Manualny (Pełna siła błysku, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64), • Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL, • Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne (4 kanały, 4 grupy), Przy bezprzewodowym sterowaniu błyskiem znajdująca się w komplecie lampa błyskowa pełni rolę centralnego flesza, • Synchronizacja do 1/160 s, 1/4000 s (Super FP Mode), • Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV, • Tryby pracy: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach naświetlania, Synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie błysku. |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilność z UHS-I, Eye-Fi, Do filmowania zalecane karty Class 6 |
LCD | Stały, 3 calowy, kolorowy LCD, 460.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 15 poziomach Temp. barwowa regulowana w 15 poziomach, Powłoka AF (zapobiegająca pozostawianiu odcisków palców), Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru |
Wizjer | Opcjonalnie zewnętrzne:
• VF-1, optyczny (powiększenie x0.47) montowany w złączu hot-shoe, dedykowany dla obiektywu M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake • VF-2, elektroniczny, 1.440.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, odchylany o 90 stopni, montowany w złączu hot-shoe. |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Mini HDMI typu-C, złącze akcesoriów AP2
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III • opcjonalnie modułu komunikacyjnego Bluetooth PENPAL. |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLS-5 (7.2V, pojemności 1150 mAh, wydajność ok 330 zdjęć) lub akumulator litowo-jonowy BLS-1 (7.2 V, pojemność 1150 mAh). |
Akcesoria | Akumulator BLS-5, ładowarka BCS-5, lampa błyskowa FL-LM1, kabel USB, kabel wideo typu Multi, pasek na ramię, CD-ROM OLYMPUS Viewer 2/ib, instrukcja obsługi. |
Waga | 215 g (bez akumulatora)
ok. 263 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 109.5 x 63.7 x 34.0 mm (bez elementów wystających) |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Filtry artystyczne (6). Funkcja i-Enhance. Polskie menu. Tryb wielokrotnej ekspozycji. Opcjonalny mikrofon zewnętrzny SEMA-1. Opcjonalnie zestaw oświetleniowy do makrofotografii MAL-1. Zdjęcie z dźwiękiem: 30sek. Dostępny w czarnej, białej, srebrnej, ciemnobrązowej, fioletowej oraz srebrno-różowej kolorystyce. |
Oceny użytkowników |