Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang 14 mm f/2.8 IF ED MC Aspherical - test obiektywu

5 października 2009

5. Aberracja chromatyczna

O ile, w przypadku rozdzielczości znaleźliśmy powody do narzekań, to wykresy uzyskane dla aberracji chromatycznej wzbudziły nasze pełne uznanie. Nie ważne, czy pracujemy na pełnej klatce, czy na mniejszej matrycy, aberracja chromatyczna jest mała, co doskonale pokazuje poniższy wykres.

Samyang 14 mm f/2.8 IF ED MC Aspherical - Aberracja chromatyczna


Wyjaśnienia wymaga jeszcze jedna rzecz. Uważnych Czytelników może zdziwić fakt, że aberracja na mniejszej matrycy D200 jest większa niż na pełnej klatce D3x. To efekt przyjętych przez nas jednostek pomiarowych. Gdyby wyrazić aberrację w pikselach, byłaby ona większa na D200. Problem z wyrażaniem aberracji w pikselach jest jednak taki, że metoda ta krzywdzi aparaty o mniejszych komórkach. Nasza metoda polega więc na podawaniu wartości procentowych, uzyskiwanych poprzez podzielenie wyniku pomiaru aberracji w pikselach przez rozmiar kadru wyrażony także w pikselach. To pozwala na uniezależnienie się od wielkości pikseli, ale powoduje także, że pomiary na pełnej klatce są dzielone przez większą liczbę, a więc w efekcie dają mniejszy wynik wyrażony w procentach, co widać na naszym wykresie.

----- R E K L A M A -----

I wcale nie jest to mało rozsądne, jakby mogło wydawać się na pierwszy rzut oka. Wynik w procentach nie tylko pozwala nam uniezależnić się od wielkości pikseli lecz także potraktować problem całościowo. Mówi on nam bowiem o tym, jak aberracja będzie nam dokuczać przy oglądaniu zdjęcia w całości, a nie przy oglądaniu wycinków 1:1. Tak więc, gdy popatrzymy na wycinki 1:1 aberracja na D3x wyda nam się większa niż ta z D200. Gdy wyświetlimy na ekranie całe zdjęcie, trudniej będzie ją dojrzeć na pełnej klatce i to właśnie pokazuje nasz wykres.

Samyang 14 mm f/2.8 IF ED MC Aspherical - Aberracja chromatyczna