Nikon 1 V1 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Redukcja szumów automatycznie włączana na czułości ISO 800 tylko w minimalnym stopniu wpływa na obraz. W menu możemy jednak oficjalnie włączyć proces silniejszy, którego efekt działania na czułości ISO 6400 widać poniżej. Nie polecamy jednak jej stosowania, bo jak widać z poniższego przykładu ze zdjęcia robi nam się raczej plackowaty kolaż.
ISO 6400 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z Pentaksa Q, Olympusa E-P3, Panasonika GF3 oraz Sony NEX-5N.
ISO 100 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 125 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 160 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 200 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 400 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 800 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 1600 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 3200 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 6400 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 12800 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
ISO 25600 | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Wygląda na to, że obawy, jakoby mała matryca w bezlusterkowcach Nikona miała się słabo spisywać, okazały się przesadzone. Na zdjęciach RAW z tego aparatu szum pojawia się już od ISO 200–400, ale na szczęście rośnie wolno i ma on drobnoziarnistą strukturę, dzięki czemu na najwyższych czułościach obraz nie traci nadmiernie szczegółów.

W porównaniu do Pentaksa Q, Nikon V1 wypada od niego dużo lepiej. Natomiast do ISO 800–1600 poziom szumu na zdjęciach z V1 jest zbliżony do wyników Olympusa, Panasonika i Sony. Z pomiarów wynika, że na czułościach ISO 3200 i 6400 jest on w Nikonie nawet mniejszy niż u konkurencji. Różnice te są jednak małe i wizualnie trudno dostrzegalne przy ogólnie wysokim poziomie szumu na tych czułościach.

Nikonowi należy się więc tutaj pochwała za dobre zachowanie i za umiar w ilości pikseli. W czasach gdy w malutkich matrycach kompaktów producenci pakują 16 milionów pikseli, zastosowanie 10 milionów w matrycy formatu CX należy uznać za bardzo rozsądny ruch.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Niestety czas Bulb w Nikonie V1 ograniczony jest do 2 minut. Po tym czasie ekspozycja jest przerywana i zdjęcie zostaje zapisane na kartę. To ograniczenie nie pozwala nam na miarodajne porównanie z innymi aparatami, ale dla porządku przedstawiamy standardową analizę dla 2-minutowych zdjęć.
Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast, wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku V1 zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą milion zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 |
![]() |
![]() |
![]() |
200 |
![]() |
![]() |
![]() |
400 |
![]() |
![]() |
![]() |
800 |
![]() |
![]() |
![]() |
1600 |
![]() |
![]() |
![]() |
3200 |
![]() |
![]() |
![]() |
6400 |
![]() |
![]() |
![]() |
Podobnie jak w przypadku lustrzanek tego producenta, tak i tutaj analiza darków Nikona V1 wskazuje na programową ingerencję w RAW-y poprzez odejmowanie stałego sygnału (tzw. biasa). Histogramy mają kształt połówki dzwonu, a ich maksimum jest praktycznie w zerze. Jest to zachowanie które sugeruje, że przed zapisem zdjęcia sygnał jest redukowany. Ponadto, po skończeniu ekspozycji, na ekranie LCD przez chwilę wyświetla się komunikat mówiący o przetwarzaniu obrazu. Istnieje więc prawdopodobieństwo, że mimo wyłączonej redukcji przy długich ekspozycjach, Nikon V1 i tak odszumia. Ten ewentualny proces w żaden sposób nie zakłóca jednak ciągłości pracy aparatu i od razu po zakończeniu ekspozycji, można dalej robić zdjęcia.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 3 | 8 |
200 | 5 | 16 |
400 | 8 | 28 |
800 | 1 | 38 |
1600 | 19 | 65 |
3200 | 42 | 129 |
6400 | 91 | 278 |
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 |
![]() |
![]() |
|
200 |
![]() |
![]() |
|
400 |
![]() |
![]() |
|
800 |
![]() |
![]() |
|
1600 |
![]() |
![]() |
|
3200 |
![]() |
![]() |
|
6400 |
![]() |
![]() |