Nikon 1 V1 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Dynamika tonalna przy SNR=10 sięga 6 EV. Na tle konkurencji nie jest to wcale wynik zły. Nawet duże grono lustrzanek, również tych z górnej półki, odnotowywało w naszych testach podobne wyniki. Ograniczenia tej małej matrycy widać jednak przy niższych stosunkach szumu do sygnału. Dla niskiej jakości obrazu dynamika ociera się tylko o 10 EV.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy czułościach odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.
ISO 100 | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
ISO 1600 | |||
|
|||
|
W tej części testu porównaliśmy Nikona V1 do Samsunga NX200, który ma 20-megapikselową matrycę rozmiaru APS-C. Posługując się dużym przybliżeniem, możemy powiedzieć, że oba te aparaty mają podobną gęstość upakowania pikseli.
Przy odzyskiwaniu szczegółów z cienia na ISO 100, zdecydowanie lepiej wypada Samsung. Jednak na ISO 1600 różnic między nimi już nie ma i w obu przypadkach z niedoświetlonych obszarów niewiele możemy odzyskać. Z kolei korygowanie ekspozycji w dół na niskich czułościach, znowu wygląda nieciekawie u Nikona. Na ISO 1600 różnic trudniej jest się dopatrzeć, ale wydaje się, że Samsung radzi sobie lepiej.
ISO 100 | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
ISO 1600 | |||
|
|||
|