Panasonic Lumix DMC-GX1 - test aparatu
1. Wstęp
Lumix DMC-GX1 jest czwartym kompaktowym bezlusterkowcem w ofercie Panasonika. Nie stanowi on jednak kontynuacji serii GFx, na co wskazuje chociażby inne oznaczenie tego modelu. Panasonika GX1 należy traktować jako pierwszy model nowej linii aparatów, która jednak ma swoje korzenie w serii GFx. Przypomnijmy, że Panasonic DMC-GF1, który we wrześniu 2009 roku zapoczątkował ową serię charakteryzował się z jednej strony stosunkowo niewielkimi rozmiarami, a z drugiej funkcjonalnością na wysokim poziomie. Od tamtej pory na rynku pojawiły się dwa kolejne modele: GF2 i GF3, a każdy z nich był coraz mniejszy i lżejszy w stosunku do poprzednika. Również ich funkcjonalność była coraz bardziej ograniczana. Taki rozwój tej serii nie szczególnie przypadł do gustu bardziej zaawansowanym i wymagającym miłośnikom tej marki i dla wielu z nich model GF1 pozostał wciąż numerem jeden.
Na ile stworzenie przez Panasonika nowej linii kompaktowych bezlusterkowców było zaplanowaną strategią, a na ile ruchem podyktowanym opiniami użytkowników, trudno oczywiście powiedzieć. Można jednak stwierdzić, że GX1 jest krokiem w dobrym kierunku. W zasadzie od czasu modelu GF1 brakowało w ofercie Panasonika typowo kompaktowego bezlusterkowca oferującego szerokie możliwości i wysoką funkcjonalność. Nowy Lumix wypełnił zatem tę lukę.
Panasonika GX1 mogliśmy poznać już nieco bliżej przy okazji jego premiery, bowiem w nasze ręce trafił wówczas przedprodukcyjny egzemplarz, a my mogliśmy opublikować pierwsze wrażenia z nim związane. Już wtedy aparat zrobił na nas dobre wrażenie chociażby pod względem jakości wykonania, czy liczby przycisków. Aby jednak w pełni ocenić możliwości GX1 musieliśmy poczekać na produkcyjny model tego aparatu i możliwość przeprowadzenia pełnego testu. O tym, jak poradził sobie nowy Lumix w starciu z naszą procedurą testową dowiecie się z kolejnych rozdziałów.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości związane z procedurą testową, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Aparat wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Porównanie danych technicznych aparatu Panasonika GX1 z konkurencyjnymi bezlusterkowcami dostępne jest tutaj.
Producent | Panasonic |
---|---|
Model | Lumix DMC-GX1 |
Data premiery | 2011-11-07 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4592 x 3448
• 4576 x 3056 (3:2) • 4576 x 2576 (16:9) • 3424 x 3424 (1:1) • 3232 x 2424 • 2272 x 1704 • 1824 x 1368 • Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 3:2, 16:9 i 1:1 |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 16.68 Mpix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | Venus Engine |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DCF),
MPO (przy użyciu obiektywy 3D systemu Micro 4/3) RAW, JPEG+RAW, MPO+JPEG Rodzaje JPEG: Fine/Standard • Filmy: MP4 / AVCHD • Dźwięk: Dolby Digital Stereo w AVCHD, AAC Stereo w MP4, Dolby Digital Stereo Creator |
Zakres ISO | Auto, 160 - 12800 ISO z krokiem co 1/3 EV, Inteligentne ISO |
Migawka | 60 s - 1/4000 s, Bulb (do 2 min.)
• Funkcja wyzwalania migawki dotykiem |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3 oraz
obiektywy systemu 4/3 poprzez przejściówkę DMW-MA1, obiektywy systemu Leica M poprzez przejściówkę DMC-MA2M, obiektywy systemu Leica R poprzez przejściówkę DMC-MA3R powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.00 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 4x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | AVCHD:
• 1920x1080 (Full HD, NTSC), 60i (FSH: 17 Mbit/s) • 1920x1080 (Full HD, PAL), 50i (FSH: 17 Mbit/s) • 1280 x 720 (HD, NTSC), 60p (SH:17 Mbit/s) • 1280 x 720 (HD, PAL), 50p (SH:17 Mbit/s) MP4: • 1920x1080 (Full HD), z szybkością 30kl./s NTSC lub 25 kl./s PAL, (20 Mbit/s), • 1280x720 (HD) z szybkością 30kl./s NTSC lub 25 kl./s PAL, (10 Mbit/s), • 640x480 (VGA) z szybkością 30kl./s NTSC lub 25 kl./s PAL, (4 Mbit/s), W Europie czas zapisu ograniczony do 29 min. 59 s. Wbudowany mikrofon stereo. Funkcja wyciszania głosu wiatru. |
Ogniskowanie | AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (AFS), Tryb ciągły AF (AFC), Tryb elastyczny (AFF), Ręczne ustawienie ostrości (MF) • Strefy AF: Wykrywanie twarzy, Śledzenie AF, 23 strefowy, 1 strefowy, punktowy wskazany dotykiem (Pinpoint) • Wskazanie punktu lub strefy AF dotykiem • Inne funkcje AF: Szybki AF, Ciągły AF (w trybie rejestracji filmów), AF+MF, Wspomaganie MF w trybie dotykowym • Zakres detekcji od 0 do 18 EV (ISO 100) • Asysta AF: wbudowana dioda |
Pomiar światła | System pomiaru 144 -strefowy,
Tryby pomiaru: • inteligentny matrycowy, • centralnie-ważony, • punktowy Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (dla F2.0, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa
• 2 ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10 000 K z krokiem co 100K), • Korekcja (w 2 osiach B-A / M-G) balansu bieli • Bracketing WB (3 klatki) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 lub 5 lub 7 klatek, w skoku co 1/3 lub 2/3 lub 1 EV, w zakresie +/- 3 EV |
Programy | Inteligentne Auto (iA), Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Tryby własne (C1, C2), Tryb Kreatywne sterowanie,
• Tryby sytuacyjne (SCN): Portret, Gładka skóra, Krajobraz, Architektura, Sport, Rozmyte tło, Kwiaty, Jedzenie, Obiekty, Nocny portret, Nocne sceny, Dzieci (1,2), Nocne światła, Zwierzęta, Przyjęcie, Zachód słońca • Tryby "Kreatywnego sterowania": Niski klucz (ang. Low key), Aparat zabawka, Ekspresyjny, Retro, Wysoki klucz (High key), Sepia, Wysoka dynamika i Efekt miniatury. • Style obrazu: Standardowy, Żywe barwy, Naturalne, Monochromatyczne, Krajobraz, Portret, Własny. |
Zdjęcia seryjne | • Tryb super szybki (SH): szybkość 20 kl./s, rozdzielczość ograniczona do 4 Mpix.
• Tryb szybki (H): szybkość 4.2 kl./s, • Tryb średni (M): szybkość 3 kl./s z LV, • Tryb wolny (L): szybkość 2 kl./s z LV. maksymalnie 9 zdjęć w formacie RAW, do zapełnienia karty w formacie JPEG |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 7.6 (ISO 160).
• Synchronizacja do 1/160s • Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy • Opcjonalnie zewnętrzne lampy błyskowe FL220 / FL360 / FL500 w trybie TTL Auto |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia) |
Karta pamięci | Karty pamięci: Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) w tym UHS-1 |
LCD | stały, dotykowy, 3 calowy, kolorowy TFT LCD, 460 000 punktów, proporcje 3:2, 100% pokrycie kadru, regulacja jasności, kontrastu i kolorystyki w 7 poziomach |
Wizjer | Opcjonalnie zewnętrzny, elektroniczny DMW-LVF2.
kolorowy, 1 440 000 punktów, pole widzenia: 100%, powiększenie: x 1.4, regulowany kąt podniesienia do 90 stopni |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL), wyjście Mini HDMI (Typu C) , złącze mini jack ø2.5 mm wężyka zdalnego sterowania, złącze zewnętrznego wizjera elektronicznego
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka DMW-RSL1. • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy DMW-BLD10 (7.2 V, pojemność 1010 mAh, wydajność ok 310 zdjęć z obiektywem H-PS14042)
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy DMW-AC8 poprzez adapter DMW-DCC9 |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy DMW-BLD10, ładowarka BTC7, pasek na ramie, kabel USB, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• PHOTOfunSTUDIO 7.0 HD Edition, • SILKYPIX Developer Studio 3.1 SE, • LoiLoScope. |
Waga | 272 g (bez akumulatora)
318 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 116.3 x 67.8 x 39.4 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Funkcja poziomicy. Polskie menu. Dostępny w kolorze czarnym i srebrnym. Metalowy korpus. |
Oceny użytkowników |