Panasonic Lumix DMC-GX1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M, B-A, a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.59 | 109.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.64 | 110.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.81 | 103.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.74 | 105.1 |
3000K | Auto | 16 | 118.3 |
3000K | Żarówki | 6.18 | 100.6 |
3000K | 3000K | 6.11 | 98.71 |
6400K | Auto | 5.21 | 111.8 |
6400K | 6400K | 7.27 | 112.6 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.53 | 98.86 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.08 | 99.3 |
Wyniki Panasonika GX1 w tej kategorii można uznać za prawidłowe. Błąd koloru dla automatycznego balansu bieli utrzymuje się w większości przypadków na rozsądnym poziomie. Co prawda przy świetle żarowym osiąga on wyraźnie wyższy poziom, jednak jest to w zasadzie typowe zachowanie dla niemal wszystkich testowanych przez nas aparatów. Do nasycenia koloru w GX1 też nie mamy większych zastrzeżeń, choć można zauważyć, że w niektórych przypadkach aparat ma nieznaczną tendencję do przesycania. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.