Panasonic Lumix DMC-GX1 - test aparatu
8. Zakres tonalny
W tej kategorii wyniki GX1 nie zachwycają. Dla najlepszej jakości obrazu osiągnął on maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie niecałych 5.5 EV. Z jednej strony, to minimalnie lepszy wynik niż w G3, ale wciąż słaby. Olympus E-P3 przy ISO 200 osiągnął 5.7 EV, a OM-D E-M5 niemal 6.6 EV. Panasonic GX1 nie jest też w stanie pobić w tej kategorii NEX-5N, który dla ISO 100 zanotował wynik na poziomie 6.7 EV i nawet przy ISO 200 jest wciąż lepszy od testowanego bezlusterkowca.
Zmniejszając wymagania dotyczące jakości obrazu dostajemy oczywiście wyższe wyniki. Mimo to jednak GX1 wypada w tej kategorii podobnie jak jego starszy brat G3, czyli raczej przeciętnie. Dla przykładu, przy stosunku sygnału do szumu na poziomie jeden, testowany aparat osiąga zaledwie 9.2 EV. Na tle Olympusa OM-D E-M5 (10.8 EV), czy Sony NEX-5N (11.6 EV) wynik ten jest wręcz słaby.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
160 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
160 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 160 i 1600, przysłonie odpowiednio f/20 i f/16 oraz czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołaliśmy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV. Wynik zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.
160 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Podczas rozjaśniania ciemnych partii obrazu GX1 zachowuje się podobnie jak jego starszy brat G3. Co prawda na oryginalnych zdjęcia szum w nowszym modelu wydaje się być niższy, ale jest on wciąż na tyle wysoki, że zarówno przy ISO 160, jaki 1600 praktycznie nie daje się odzyskać żadnych szczegółów.
Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu również wygląda podobnie w przypadku obu aparatów. Pewną różnicę można zauważyć przy ISO 160, jednak może ona po części wynikać z nieco różnej jasności oryginalnych zdjęć.
160 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|