Panasonic Lumix DMC-GX1 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Seria Lumixów GFx dość wyraźnie zmieniała się pod względem rozmiarów i wyglądu korpusu, przez co model GF3 w zasadzie w żadnym stopniu nie przypomina GF1. W przypadku Panasonika GX1 można przypuszczać, że jego konstruktorzy postanowili sięgnąć do źródła. Wyglądem bowiem przypomina on najbardziej właśnie pierwszy model serii GFx. Co prawda porównując specyfikację obu aparatów można zauważyć, że GX1 jest nieco węższy i niższy, ale za to jego maksymalna grubość jest nieznacznie większa. Jest to spowodowane tym, że nowy model bezlusterkowca Panasonika został wyposażony w wyraźnie większy uchwyt niż model GF1. Ten ostatni właściwie uchwytu nie posiadał, bowiem niewielkie zgrubienie na przedniej ściance należy raczej traktować jak swego rodzaju namiastkę rękojeści. Naszym zdaniem GX1 prezentuje się dobrze. Prostota kształtu, brak zbędnych ozdobników oraz czarny kolor korpusu powodują, że aparat jest przyjemny dla oka i nie drażni jakimiś udziwnieniami.
W kategorii kompaktowych bezlusterkowców bez wizjera, GX1 jest jednym z większych aparatów. Z najnowszych modeli w tej klasie, rozmiarami przewyższają go jedynie Olympus E-P3 (pod względem szerokości i wysokości) oraz Pentax K-01. Trzeba jednak pamiętać, że mówimy jedynie o wielkości samego korpusu, a w praktyce nie bez znaczenia są rozmiary podpiętego obiektywu, który dość diametralnie potrafi zmienić sytuację. Panasonic GX1 jest również jednym z cięższych aparatów wśród kompaktowych bezlusterkowców. Naszym zadaniem, biorąc pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z aparatem przeznaczonym dla bardziej wymagającego odbiorcy, nie należy tego traktować jako wadę. Sugeruje to bowiem, że korpus aparatu został wykonany z jakościowo dobrych materiałów.
Jak zatem prezentuje się GX1, jeżeli chodzi o jakość wykonania? Trzeba przyznać, że pod tym względem trudno mu coś zarzucić. Korpus jest niemal w całości wykonany z metalu. Jedynie drobne elementy, między innymi lampa błyskowa, klapka zamykająca komorę akumulatora czy zaślepka złączy zostały zrobione z tworzywa sztucznego. Poszczególne elementy obudowy dobrze do siebie przylegają, nie zauważyliśmy jakichś niepokojących szczelin lub szpar, a cała konstrukcja zachowuje należytą sztywność i wygląda solidnie.
Zasilanie i gniazda
Panasonic GX1 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym DMW-BLD10 o pojemności 1010 mAh i napięciu 7.2 V. Według instrukcji aparatu jego wydajność wynosi ok 300 zdjęć, więc jest ona mniejsza niż w przypadku akumulatora zastosowanego w modelu GF3, mimo że pojemność jest nieznacznie większa. Podczas testowania aparatu jednak byliśmy w stanie wykonać około 430 zdjęć na w pełni naładowanym akumulatorze. W zestawie z aparatem otrzymujemy ładowarkę BTC7, za pomocą której ładowanie trwa około 120 minut. Opcjonalnie aparat można zasilać zasilaczem sieciowym DCC9 przez adapter AC8.
Podobnie jak ostatnie bezlusterkowce Panasonika, GX1 współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC. Kieszeń na kartę pamięci znajduje się na spodzie aparatu obok komory akumulatora.
Z prawej strony aparatu, pod gumową zaślepką odnajdziemy trzy gniazda:
- złącze mini jack ø2.5 mm wężyka zdalnego sterowania,
- wyjście mini-HDMI typu C,
- wielofunkcyjne złącze USB.
W testowanym aparacie odnajdziemy również gniazdo dedykowane, które znajduje się na tylnej ściance aparatu tuż pod gorącą stopką. Służy ono do podłączania opcjonalnego zewnętrznego wizjera DMW-LVF2.
Przyciski
Pod względem liczby przycisków i pokręteł, Panasonic GX1 przypomina model GF1. Już na pierwszy rzut oka widać, że jest ona całkiem spora, zatem można się spodziewać, że dostępne przyciski zapewnią funkcjonalność na odpowiednio wysokim poziomie. Przyjrzyjmy się zatem dokładnie elementom sterującym, rozpoczynając od górnej części korpusu.
Poza spustem migawki na górnej ściance aparatu odnajdziemy włącznik, przycisk uruchamiający nagrywanie filmów oraz przycisk iA, służący do przełączania aparatu w tryb Inteligent Auto. Podobnie jak w modelu GF1 do dyspozycji mamy także pokrętło trybów (zabrakło go w GF2 i GF3), na którym znajdują się następujące pozycje:
- P – automatyka programowa,
- A – preselekcja przysłony,
- S – preselekcja migawki,
- M – tryb ręczny,
- C1, C2 – ustawienia własne,
- SCN – tryb scen: portret, gładka skóra, krajobraz, architektura, sport, rozmycie tła, kwiat, żywność, obiekty, portret nocny, krajobraz nocny, iluminacja, dziecko 1, dziecko 2, zwierzęta, impreza, zachód słońca,
- tryb „Kreatywne sterowanie” – automatyczne fotografowanie w różnych wersjach kolorystycznych: ekspresyjny, retro, wysoka tonacja, niska tonacja, sepia, wysoka dynamika, efekt zabawki, efekt miniatury.
Podobnie jak w GF1, po lewej stronie nad wyświetlaczem LCD odnajdziemy przycisk otwierający lampę błyskową. Przechodząc na prawą stronę natrafiamy na przycisk uruchamiający tryb odtwarzania, w bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się przycisk AF/AE LOCK, który jest dodatkowo oznaczony jako Fn 2, czyli można go zaprogramować w ramach dostępnych opcji. Trzeba przyznać, że wybór w tym zakresie jest naprawdę spory i obejmuje następujące funkcje:
- jednoprzyciskowy AE,
- podgląd głębi ostrości,
- wskaźnik poziomu,
- ustawianie obszaru ostrości,
- styl zdjęcia,
- format obrazu,
- rozmiar obrazu,
- jakość zdjęcia,
- tryb pomiaru światła,
- tryb lampy błyskowej,
- kompensacja lampy błyskowej,
- inteligentna rozdzielczość,
- inteligentna dynamika,
- telekonwerter,
- cyfrowy zoom,
- stabilizator obrazu,
- ustawienia filmu,
- tryb obrazu,
- histogram,
- siatka kadrowania,
- obszar nagrywania,
- czułość,
- balans bieli,
- tryb ustawiania ostrości,
- tryb wyzwalania migawki,
- krok zoomu,
- szybkość zoomu.
- górny – czułość ISO,
- prawy – balans bieli,
- lewy – tryb obszaru ustawiania ostrości,
- dolny – tryb wyzwalania migawki.
Menu
Menu w GX1 jest zorganizowane podobnie jak w ostatnich bezlusterkowcach Panasonika. Zostało ono zatem podzielone na 5 głównych kategorii: menu fotografowania, filmowania, ustawień własnych, konfiguracji oraz menu odtwarzania. Zrezygnowano jedynie z głównego ekranu, graficznie przedstawiającego kategorie poszczególnych ustawień, który pojawił się w modelach G3 oraz GF3. Wciskając zatem przycisk menu przechodzimy bezpośrednio do ostatnio używanego elementu menu. Warto również dodać, że jeśli liczba elementów w danej kategorii jest duża, dzieli się ono wówczas na odpowiednią liczbę podstron. W trybie SCN, kreatywnego sterowania oraz C2 pojawia się dodatkowa kategoria z ustawieniami charakterystycznymi dla danego trybu. Poniżej przedstawiamy wszystkie pozycje zawarte w pięciu głównych kategoriach.
Menu fotografowania
- Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
- Format obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
- Rozmiar obrazu: L, M lub S,
- Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
- Rozpoznawanie twarzy z możliwością regulacji czułości rejestracji i pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
- Szybki AF (ON/OFF),
- Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
- Opcje lampy błyskowej,
- Redukcja efektu czerwonych oczu,
- Synchronizacja lampy (z pierwszą lub drugą kurtyną migawki),
- Kompensacja błysku,
- Automatyczne ustawianie ostrości zdjęcia (inteligentna rozdzielczość),
- Automatyczne ustawianie kontrastu i jasności zdjęcia (inteligentna dynamika),
- Ustawienie górnej granicy ISO,
- Skok ISO (1EV lub 1/3 EV)
- Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
- Korekcja winietowania,
- Telekonwerter – funkcja sztucznego zoomu optycznego pozwalająca na maksymalnie 2-krotne powiększenie obrazu (jeśli wybrany został mały rozmiar zdjęcia w proporcji 4:3),
- Zoom cyfrowy: 2x lub 4x,
- Szybkość trybu seryjnego,
- Auto bracketing,
- Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
- Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
- Stabilizator obrazu (Tryb 1 – ciągła stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w momencie wciśnięcia spustu, Tryb 3 – stabilizacja w kierunku pionowym) – opcja ta jest aktywna tylko wtedy gdy do aparatu podłączony jest obiektyw z mechanizmem optycznej stabilizacji obrazu.
Menu filmowania:
- Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
- Tryb filmowania (AVCHD lub Motion JPEG),
- Jakość obrazu (AVCHD: FSH (1080i), SH (720p); Motion JPEG: HD, VGA, QVGA),
- Tryb obrazu,
- Ciągły AF,
- Tryb pomiaru światła,
- Inteligentna rozdzielczość,
- Inteligentna dynamika,
- Telekonwerter,
- Zoom cyfrowy,
- Wyciszanie odgłosu wiatru (OFF, LOW, STANDARD, HIGH),
- Wyświetlanie poziomu mikrofonu,
- Regulacja poziomu mikrofonu,
- Redukcja migotania.
Menu ustawień własnych:
- Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2-1, C2-2, C2-3,
- Funkcja przycisku AF/AE LOCK/Fn2,
- Ustawienia przycisków Fn,
- Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
- Wyświetlanie linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
- Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
- Wyświetlanie skali ekspozycji (ON/OFF),
- Blokada: AF, AE, lub AF/AE,
- Utrzymywanie blokady AF/AE – po wybraniu opcji OFF blokada AF/AE będzie aktywna tak długo jak przycisk AF/AE LOCK pozostaje wciśnięty; przy opcji ON blokadę AF/AE włącza się i wyłącza pojedynczym wciśnięciem przycisku AF/AE LOCK,
- Bezpośrednie ustawianie obszaru AF (ON/OFF) – możliwość szybkiej kontroli położenia obszaru AF za pomocą przycisków kierunkowych,
- Priorytet ostrości (ON/OFF) – przy opcji ON zdjęcie zostanie wykonane dopiero w momencie potwierdzenia ustawienia ostrości,
- AF z migawką (ON/OFF) – ustawianie ostrości po wciśnięciu spustu migawki do połowy,
- Czas precyzyjnego ustawiania AF,
- Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
- AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
- Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
- Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
- Ustawienia obiektywu Power Zoom,
- Styl widoku wizjera,
- Styl widoku wyświetlacza,
- Wybór sposobu działania przycisku iA (pojedyncze wciśnięcie, przytrzymanie),
- Przycisk nagrywania filmów (ON/OFF),
- Rozmiar widocznego obszaru nagrywania (obszar charakterystyczny dla zdjęć lub pliku wideo),
- Wyświetlanie pozostałej liczby zdjęć lub długości filmu,
- Wyświetlanie zdjęć na głównym ekranie LCD (ON/OFF),
- Ustawienia ekranu dotykowego,
- Ustawienia szybkości przewijania zdjęć za pomocą obsługi dotykowej (Duża, Mała),
- Wyświetlanie informacji o funkcji pokrętła sterującego po wybraniu jednego z trybów M, P, S lub A (ON/OFF),
- Wyświetlanie ostatnio używanej pozycji w menu po wciśnięciu przycisku MENU/SET (ON/OFF),
- Odświeżanie pikseli – aparat sprawdza czy obraz zarejestrowany na czujniku oraz po obróbce są do siebie zbliżone; eliminuje on w ten sposób błędy matrycy,
- Czyszczenie matrycy,
- Zdjęcie bez obiektywu (ON/OFF).
Menu konfiguracji:
- Ustawienia daty i czasu,
- Czas światowy – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
- Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
- Ustawienia sygnałów dźwiękowych,
- Ustawienia głośności,
- Regulacja wyświetlacza/wizjera – ustawienia jasności kontrastu i koloru obrazu,
- Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność LCD), Mode2 (standardowa), Mode3 (zmniejszona),
- Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
- Automatyczny podgląd – ustawienie czasu automatycznego podglądu (OFF, 1 s, 3 s, 5 s, stale),
- Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
- Wyjście wideo (NTSC lub PAL),
- Format TV (16:9 lub 4:3),
- Tryb HDMI (Auto, 1080i, 720p, 576p [PAL]/480p [NTSC]),
- Funkcja „VIERA Link”,
- Konfiguracja sposobu odtwarzania zdjęć 3D,
- Automatyczne wyświetlanie dedykowanego menu po przełączeniu aparatu w tryb SCN,
- Język,
- Wersja oprogramowania,
- Zerowanie numeracji plików,
- Resetowanie ustawień aparatu,
- Formatowanie karty.
Menu odtwarzania:
- Ustawienia wyświetlania 2D/3D (w przypadku podłączenia aparatu do odpowiedniego telewizora),
- Pokaz slajdów,
- Tryb odtwarzania (normalny, zdjęcia, AVCHD, Motion JPEG, 3D, kategorie, ulubione),
- Edycja tytułu – dodawanie i edycja tytułów zdjęć,
- Dodawanie tekstu – dodawanie opisu do zdjęć (data wykonania, wiek, data podróży, tytuł),
- Dzielenie filmów wideo na dwie części,
- Zmiana rozmiaru zdjęć,
- Kadrowanie,
- Zmiana formatu,
- Obracanie zdjęć (ręczne),
- Obracanie zdjęć (automatyczne),
- Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
- Ustawienia wydruku,
- Zabezpieczanie zdjęć,
- Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy.
W GX1 mamy również do dyspozycji menu funkcyjne, uruchamiane przyciskiem Q.MENU. Umożliwia ono szybką zmianę sporej liczby ustawień i parametrów. Mamy również możliwość konfiguracji elementów wyświetlanych w menu funkcyjnym. Elementy które można wyświetlać w menu funkcyjnym są następujące.
- Styl zdjęcia,
- Rozmiar zdjęcia / proporcje obrazu,
- Format / jakość zdjęcia,
- Tryb pomiaru światła,
- Tryb lampy błyskowej,
- Kompensacja błysku,
- Inteligentna dynamika,
- Inteligentna rozdzielczość,
- Telekonwerter,
- Cyfrowy zoom,
- Tryb stabilizacji obrazu,
- Format / jakość pliku wideo,
- Tryb obrazu,
- Histogram,
- Opcje siatki kadrowania,
- Obszar nagrywania,
- Czułość ISO,
- Balans bieli,
- Tryb obszaru AF,
- Tryb wyzwalania migawki,
- Krok zoomu,
- Szybkość zoomu.
Wyświetlacz
W Panasoniku GX1 znajduje się stały wyświetlacz LCD o takich samych parametrach, jak w ostatnich bezlusterkowcach Panasonica. Ma on przekątną o długości 3 cali i rozdzielczość wynoszącą 460.000 punktów. W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające na regulację kontrastu, nasycenia, jasności oraz zabarwienia wyświetlanego na ekranie obrazu. Kontrast i nasycenie ustawiamy za pomocą pojedynczej, 7-stopniowej skali. Druga 7-stopniowa skala dotyczy regulacji jasności. Zabarwienie obrazu można regulować za pomocą dwóch skal: żółty-niebieski, zielony-czerwony, z których każda ma 11 stopni.
Panasonic umożliwia również wybór trybu intensywności podświetlenia wyświetlacza, a odpowiednie opcje odnaleźć można w menu konfiguracji. Jeśli zdecydujemy się na wariant „AUTO” wówczas aparat automatycznie będzie dostosowywał jasność wyświetlacza do panujących warunków oświetleniowych. Do wyboru mamy również 3 tryby w których jasność ustawiana jest na konkretnym poziomie (zwiększona, standardowa, zmniejszona).
Wyświetlany obraz jest czytelny i ma odpowiedni kontrast. Dzięki automatycznemu dostosowywaniu jasności pozostaje on wyraźny nawet przy pracy w silnym świetle. Dodatkowo ekran w GX1, podobnie jak w modelach G3 i GF3 umożliwia dotykową obsługę aparatu. Korzystając z przycisku DISPLAY można przełączać się pomiędzy kolejnymi widokami kadru, które przedstawiają się następująco.
- sam kadr,
- kadr + dodatkowe informacje o ustawieniach,
- kadr + dodatkowe informacje o ustawieniach + elektroniczna poziomica,
- kadr + elektroniczna poziomica.
Schematy wyglądu wyświetlacza LCD z opisem widocznych elementów prezentujemy poniżej.
1 – tryb pracy aparatu, 2 – styl zdjęcia, 3 – tryb lampy błyskowej, 4 – tryb wideo (REC), 5 – rozdzielczość zdjęcia, 6 – jakość zdjęcia, 7 – wskaźnik stabilizacji obrazu, 8 – tryb migawki: zdjęcie pojedyncze, tryb seryjny, bracketing, samowyzwalacz, 9 – wskaźnik akumulatora, 10 – wskaźnik nagrywania filmu/potwierdzenia ostrości, 11 – panel obsługi dotykowej, 12 – dotykowa obsługa zoomu, 13 – ikona dotykowego wyzwalania migawki, 14 – dotykowy przycisk Fn 3, 14 – dotykowy przycisk Fn 4, 16 – liczba zdjęć do nagrania, 17 – wskazówki dotyczące obsługi pokrętła, 18 – ISO, 19 – kompensacja ekspozycji, 20 – szybkość migawki, 21 – przysłona, 22 – pomiar światła, 23 – tryb obszaru AF, 24 – tryb ustawiania ostrości, 25 – skale przysłony i szybkości migawki / długość ogniskowej / krok zoomu, 26 – obszar AF, 27 – wskaźnik aktywności karty pamięci / czas nagrywania filmu, 28 – ustawienia własne, 29 – wskaźnik ustawień kreatywnego sterowania, 30 – ustawienia lampy błyskowej, 31 – synchronizacja na drugą kurtynę migawki, 32 – aktywna funkcja telekonwertera (podczas nagrywania filmów), 33 – aktywna funkcja telekonwertera (podczas fotografowania), 34 – zoom cyfrowy, 35 – histogram, 36 – wskaźnik punktowego pomiaru światła, 37 – dotykowa funkcja rozmycie tła, 38 – ikona pracującego samowyzwalacza, 39 – bracketing balansu bieli, 40 – pozostały czas nagrania wideo, 41 – korekta balansu bili, 42 – tryb balansu bieli, 43 – aktualny czas i data / ustawienia celu podróży (informacje wyświetlane przez 5 sekund po włączeniu aparatu, dokonaniu ustawień zegara, przełączeniu z trybu odtwarzania do fotografowania, 44 – przesunięcie ekspozycji w trybie P, 45 – blokada AE, 46 – rozpoznawanie twarzy, 47 – blokada AF, 48 – poziom mikrofonu / wiek (wyświetlane na 5 sekund po przełączeniu w trybie dziecko1/2 lub zwierzęta) / miejsce, 49 – funkcja usuwania szumu wiatru / nazwa / liczba dni, które upłynęły od rozpoczęcia podróży, 50 – wskaźnik nagrywania filmu, 51 – tryb obrazu, 52 – inteligentna rozdzielczość, 53 – inteligentna dynamika.
W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje (w dolnej i górnej części ekranu),
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
- miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
- zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).
Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 zdjęć) i z poziomu kalendarza.
Lumix GX1 jest już siódmym bezlusterkowcem Panasonica wyposażonym w dotykowy ekran. Takie rozwiązanie podnosi funkcjonalność aparatu i daje dodatkowe możliwości z punktu widzenia obsługi aparatu. W porównaniu do ostatnich modeli G3 i GF3 można jednak zauważyć pewne zmiany w dotykowej obsłudze aparatu. W trybie fotografowania przyciski dotykowe przeniesiono do specjalnego panelu (zakładki), który można wyświetlić na ekranie dotykając po prostu jego prawego brzegu. Na panelu tym widoczne są cztery elementy: dotykowy zoom, dotykowa migawka, kontrola rozmycia tła (tylko w trybie "Kreatywnego sterowania") oraz dwa dotykowe przyciski funkcyjne Fn3 i Fn4. Dwa ostatnie elementy umożliwiają przypisanie im funkcji tak samo jak w przypadku tradycyjnych przycisków funkcyjnych.
Widać zatem, że korzystając z obiektywu typu Power Zoom możemy zmieniać ogniskową na ekranie aparatu. Standardowo można również dotykowo wyzwalać migawkę, co łączy się z jednoczesnym ustawianiem ostrości w miejscu wskazanym na ekranie. Jeśli chcemy wskazać jedynie miejsce ustawienie ostrości bez wyzwolenia migawki jest to możliwe po uruchomieniu w menu funkcji dotykowego autofokusa. Poza możliwością przesuwania pola AF po całym obszarze kadru, można wówczas również dotykowo ustawić jego wielkość. Dodatkowe funkcje dotykowe obejmują także bezpośrednią obsługę menu funkcyjnego (Q.MENU) na ekranie, choć jego wyświetlanie odbywa się w tradycyjny sposób. Konfigurowanie menu funkcyjnego również można dokonywać bezpośrednio na wyświetlaczu LCD. Parametry oraz opcje do których mamy bezpośredni dostęp z poziomu tradycyjnych przycisków także możemy regulować dotykowo. W trybie odtwarzania zdjęć w sposób dotykowy można powiększać i przesuwać wybrane zdjęcie oraz przeglądać fotografie przesuwając palec/rysik po ekranie z prawa na lewo lub odwrotnie. Dotykowy ekran można również wykorzystać przy odtwarzaniu filmów lub na poziomie miniaturek i kalendarza.
Tryb Wideo
W Panasoniku GX1 nie odnajdziemy odrębnego trybu wideo. Nagrywanie można rozpocząć w każdej chwili, dzięki osobnemu przyciskowi. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej kategorii głównego menu. Jeżeli chodzi o formaty i jakość nagrywanych filmów do dyspozycji mamy następujące możliwości:
- format AVCHD
- jakość FSH – 1920×1080 pikseli, 50i, około 17 Mb/s
- jakość SH – 1280×720 pikseli, 50p, około 17 Mb/s
- format MP4, 25 kl/s
- Full HD – 1920×1080 pikseli, około 20 Mb/s
- HD – 1280×720 pikseli, około 10 Mb/s
- VGA – 640×480 pikseli, około 4 Mb/s
Testowany Panasonic podobnie jak model G3 daje możliwość nagrywania dźwięku stereo, a wbudowany mikrofon został umieszczony przed stopką lampy błyskowej. W najnowszym modelu również nie ma możliwości podłączenia zewnętrznego mikrofonu stereo. Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać tak jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu można włączyć także ciągły autofokus. Dostępna jest także funkcja cyfrowego zoomu o wartości 2x lub 4x oraz optycznego zoomu polegająca na wycinaniu ze środka matrycy obrazu o określonej rozdzielczości, co daje efekt przybliżenia (dostępne tylko dla rozdzielczości obrazu mniejszej niż 1920×1080 pikseli). Z dodatkowych opcji w menu odnaleźć można jeszcze trzystopniową redukcję szumu wiatru, redukcję migotania oraz regulację mikrofonu.
Niestety, ale podobnie jak model G3 również GX1 nie daje nam możliwości ręcznej kontroli ani wartości przysłony ani szybkości migawki podczas nagrywania. Czułość również jest ustawiana automatycznie. Ustawić można jedynie kompensację ekspozycji jeśli zajdzie taka potrzeba.
Przykładowe filmy nagrane podczas testu aparatu prezentujemy poniżej.
- film 1 – AVCHD 1920×1080 pix, 61.9 MB,
- film 2 – AVCHD 1920×1080 pix, 61.5 MB,
- film 3 – AVCHD 1280×720 pix, 67.4 MB,
- film 4 – AVCHD 1280×720 pix, 55.7 MB,
- film 5 – MP4 1920×1080 pix, 71.9 MB,
- film 6 – MP4 1920×1080 pix, 86.4 MB,
- film 7 – MP4 1280×720 pix, 36.8 MB,
- film 8 – MP4 1280×720 pix, 36.2 MB,
- film 9 – AVCHD 1920×1080 pix, 61.0 MB (film nagrany po zmroku,
- film 10 – MP4 1920×1080 pix, 63.6 MB (film nagrany po zmroku,
- film 11 – AVCHD 1920×1080 pix, 28.4 MB (filtr ekspresyjny),
- film 12 – AVCHD 1920×1080 pix, 29.2 MB (filtr retro),
- film 13 – AVCHD 1920×1080 pix, 28.9 MB (filtr wysoki klucz),
- film 14 – AVCHD 1920×1080 pix, 29.2 MB (filtr niski klucz),
- film 15 – AVCHD 1920×1080 pix, 29.0 MB (filtr sepia),
- film 16 – AVCHD 1920×1080 pix, 29.4 MB (filtr wysoka dynamika),
- film 17 – AVCHD 1920×1080 pix, 29.6 MB (filtr efekt zabawki).
- film 18 – AVCHD 1920×1080 pix, 13.0 MB (filtr efekt miniatury).
Wizjer
Panasonic GX1 nie posiada wbudowanego wizjera, natomiast wśród opcjonalnych akcesoriów przeznaczonych dla GX1 możemy znaleźć między innymi zewnętrzny, kolorowy wizjer elektroniczny DMW-LVF2. Wizjer ten posiada rozdzielczość 1 440 000 punktów, zapewnia pole widzenia 100% i powiększenie x 1.4. Możemy także regulować jego kąt podniesienia w zakresie do 90 stopni.