Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 ED - test obiektywu

28 stycznia 2010

6. Dystorsja


----- R E K L A M A -----

Rzut okiem na poniższe zdjęcia wystarczy, by stwierdzić, iż w tej kategorii sytuacja nie jest ciekawa. Pomiary całkowicie to potwierdzają. Na najkrótszej ogniskowej notujemy bardzo dużą dystorsję beczkową o wartości sięgającej aż −5.48%. Wraz ze wzrostem ogniskowej, wada ta szybko zmienia znak i dla 28 mm jest już całkiem wyraźną „poduszką” o wartości 1.29%. Jakby tego było mało, w dalszej części zakresu ogniskowych cały czas ona rośnie i dla 42 mm osiąga aż 2.86%.

No cóż... Olympus widocznie założył, że fakt programowego korygowania dystorsji w E-P1 czy w E-P2, zwalnia go z projektowania optyki wolnej od tej wady. Naszym zdaniem, to nie jest dobra polityka, bo przecież korygowanie dużych dystorsji beczkowych wiąże się z ograniczaniem pola widzenia instrumentu, jeśli chcemy mieć „normalny” obraz. Program korygujący dystorsję nie wyczaruje bowiem informacji o obrazie „wypchniętym” poza kadr przez tą wadę.


Olympus M.Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 ED - Dystorsja

Olympus M.Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 ED - Dystorsja

Olympus M.Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 ED - Dystorsja