Sony NEX-7 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Alfa NEX-7 ma największe rozmiary i największą wagę w całej rodzinie bezlusterkowców Sony. Nie znaczy to wcale, że jest to aparat duży ani ciężki. Pod tym względem swobodnie mieści się w klasie aparatów kompaktowych. Większy korpus pozwolił jednak na dołożenie wizjera, lampy błyskowej oraz zwiększenie ilości przycisków i pokręteł. Dzięki temu, w stosunku do pozostałych NEX-ów, wyraźnie poprawiła się wygoda i szybkość użytkowania. Dodatkowo, obudowa wykonana ze stopów magnezu jest bardzo sztywna i sprawia wrażenie bardzo solidnej. Nie mamy najmniejszych zarzutów do jakości wykonania i spasowania elementów tego aparatu. Podoba się nam również dobrej jakości guma pokrywająca uchwyt z prawej strony obudowy. Nie bez znaczenia jest gustowny wygląd aparatu, który szczególnie dobrze komponuje się ze "stałkami" takimi jak Zeiss 1.8/24.
Ekran LCD odchyla się jedynie wzdłuż jednej osi - do góry lub do dołu, ale dzięki temu mechanizm wydaje się bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne niż ekrany, które można ustawiać pod dowolnym kątem.
Prosty kształt korpusu i dość ostrymi krawędziami oraz brak ozdobników sprawiają, że stylistyka NEX-7 jest dość surowa. Większe rozmiary, chociaż ciągle niewielkie, nie kontrastują już tak bardzo ze stosunkowo dużymi obiektywami. Naszym zdaniem jest to najlepiej wyglądający model NEX ze wszystkich, jakie zostały przedstawione do tej pory.
Zasilanie i gniazda
Sony NEX-7 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym NP-FW50 o pojemności 1080 mAh i napięciu 7.2 V. Do jego ładowania służy dostarczona w komplecie ładowarka BC-VW1. Ładowanie trwa niestety bardzo długo, bo ponad 4 godziny. Warto zatem rozważyć zakup dodatkowej baterii razem z aparatem. Do zasilania można również używać zasilacza sieciowego AC-PW20, ale trzeba go oddzielnie dokupić. Według specyfikacji, w pełni naładowany akumulator powinien wystarczyć do zrobienia około 430 zdjęć. Jeżeli podczas fotografowania używany jest wizjer elektroniczny zamiast ekranu LCD, to wydajność ma spadać do około 350 zdjęć. Podczas testowania NEX-7 używaliśmy głównie ekranu LCD i byliśmy w stanie wykonać około 600 zdjęć po każdym, pełnym naładowaniu baterii. W tym miejscu wypada jeszcze wspomnieć o tym, że wydajność ogniw zależy od temperatury pracy. Tym razem bateria miała nieco ułatwione zadanie z powodu dość wysokich temperatur powietrza w czasie testów. W trakcie zimy wydajność akumulatora może być mniejsza. Dużą zaletą systemu zasilania testowanego aparatu jest precyzyjny, procentowy wskaźnik zużycia akumulatora, który pozwala z dużą dokładnością kontrolować poziom rozładowania baterii.
Zdjęcia oraz nagrania wideo zapisywane są na kartach pamięci typu Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) lub Memory Stick (PRO Duo, PRO-HG Duo). Wspólne gniazdo na oba typy kart znajduje na spodzie aparatu, pod klapką zamykającą komorę akumulatora. Pokrywa otwiera się jedynie pod kątem niewiele większym od prostego, a kartę pamięci trzeba wkładać i wyjmować w małej odległości i do tego równolegle do niej. Z tego powodu wyjmowanie karty wymaga dużej sprawności palców i może sprawiać niemałe trudności.
Na lewej ścianie korpusu Alfy NEX-7 pod osobnymi zaślepkami umieszczone zostały: gniazdo HDMI (typu C), gniazdo USB 2.0 Hi-Speed (MTP) oraz gniazdo zewnętrznego mikrofonu, który może być zasilany przez aparat. Na górnej ścianie nie znajdziemy znanego z innych modeli NEX złącza urządzeń zewnętrznych. Jest natomiast tak zwana gorąca stopka do przyłączenia standardowej, zewnętrznej lampy błyskowej. Większość aparatów wyposażonych w złącze HDMI (być może wszystkie) daje możliwość sterowania funkcjami podglądu zdjęć za pomocą pilota telewizora, do którego taki aparat podłączymy. Tak samo jest w przypadku testowanego Sony NEX-7.
Przyciski
Liczba elementów sterujących umieszczonych na obudowie Sony NEX-7 nie jest oszałamiająca. Z drugiej strony jest ich wyraźnie więcej niż w pozostałych modelach tej serii. Naszym zdaniem najbardziej wyróżniającą cechą pod tym względem jest umieszczenie obok siebie na górnej ścianie dwóch pokręteł sterujących. W oczy rzuca się też brak podpisów dla tych pokręteł i dla większości klawiszy. Projektanci systemu NEX uznali, że prawie wszystkie przyciski i pokrętła mogą mieć różne funkcje, zależne od aktualnego kontekstu.
Po prawej stronie górnej ściany umieszczone zostały: spust migawki otoczony pierścieniem służącym do włączania i wyłączania aparatu, tak zwany przycisk nawigacyjny oraz dwa pokrętła sterowania. Przycisk nawigacyjny służy do włączania swego rodzaju podręcznego menu, pozwalającego na szybki dostęp do zmiany różnych parametrów za pomocą pokręteł sterowania. Ustawienia fabryczne zawierają następujący zestaw ustawień: wyboru pola ostrości, balansu bieli, D-Range, strefy twórczej oraz ekspozycji. Użytkownik może jednak wybrać własny zestaw parametrów dostępnych w ten sposób.
W lewym górnym rogu tylnej ściany umieszczony został wizjer elektroniczny. Tuż przy, nim po prawej stronie znajduje się małe pokrętło do korekcji dioptrii. Dalej na prawo mamy przycisk otwierający wbudowaną lampę błyskową, przycisk odtwarzania oraz przycisk pozwalający na szybką zmianę pomiędzy trybami autofokusu i ogniskowania ręcznego albo na blokadę ekspozycji. Przycisk ten otoczony jest pierścieniem z przełącznikiem jego funkcji. W prawym górnym rogu znajdujemy przycisk rozpoczynający i kończący nagrywanie filmów. Po prawej stronie ekranu LCD umieszczone zostały trzy nieoznaczone klawisze. W instrukcji określone są one jako "przyciski programowalne". Ich funkcja rzeczywiście zależy od aktualnego kontekstu i zwykle jest przedstawiona na ekranie LCD na wysokości danego klawisza. Środkowy klawisz programowalny otoczony jest obrotowym pierścieniem nazwanym przez producenta "pokrętłem regulacyjnym". Pokrętło to pełni jednocześnie rolę krzyżaka wielofunkcyjnego. Funkcje przypisane do kierunków: w górę, do dołu oraz w lewo zostały oznaczone na obudowie, natomiast funkcja do kierunku w prawo przypisana może być przez samego użytkownika i nie jest trwale oznaczona. Stałe funkcje przycisków kierunkowych są następujące:
- do góry – zmiana trybu wyświetlacza,
- do doły – kompensacja ekspozycji/wyświetlanie miniaturek,
- w lewo – tryb pracy migawki (zdjęcia pojedyncze, seryjne, samowyzwalacz, pilot).
Z przodu aparatu znajduje się jedynie przycisk zwalniający blokadę bagnetu obiektywu.
Powyższy opis elementów sterujących aparatu NEX-7 zawiera wyjątkowo mało szczegółów na temat ich konkretnych funkcji. Koncepcja tego systemu jest taka, że klawisze i pokrętła stają mechanicznym odpowiednikiem ekranu dotykowego. Zwykle nie mają na stałe przypisanej, jednej roli. Takie rozwiązanie można chwalić za elastyczność i bogactwo potencjalnych możliwości. Z drugiej strony wymaga ono nieco więcej czasu dla opanowania systemu przez użytkownika niż rozwiązania tradycyjne. Dodatkowo zmienność przeznaczenia przycisków wymaga uważnego śledzenia informacji wyświetlanych na ekranie LCD. Czasami może to rozpraszać fotografa i zwykle zajmuje więcej czasu niż działanie "na pamięć".
Menu
Menu główne otwiera się po naciśnięciu górnego przycisku programowalnego. Zostało ono podzielone na sześć kategorii, które oznaczone są za pomocą sześciu ikon graficznych oraz następujących nazw:
- Tryb fotografowania,
- Aparat,
- Rozmiar obrazu,
- Jasność/kolor,
- Odtwarzanie,
- Ustawienia.
Tryb fotografowania
Pod względem funkcjonalności ta część menu zastępuje mechaniczne pokrętło zmiany trybów pracy aparatu. Fakt ten podkreślany jest przez wyświetlanie grafiki takiego koła po prawej stronie ekranu. Do wyboru mamy następujące tryby:
- Inteligentne auto (Intelligent Auto) – parametry ekspozycji dobierane są automatycznie. Aparat automatycznie rozpoznaje fotografowaną scenę.
- P/A/S/M – tryby programu, preselekcji przysłony i czasu migawki oraz tryb w pełni manualny.
- Panorama 3D – wykonywanie zdjęć panoramicznych w formacie 3D. Można je oglądać na ekranie odpowiedniego telewizora.
- Rozległa panorama (Sweep Panorama) – wykonywanie zdjęć panoramicznych. Oprogramowanie aparatu skleja je automatycznie.
- Korekcja drgań (Anti Motion Blur) – aparat wykonuje sześć ekspozycji z krótkimi czasami i przy wysokiej czułości ISO. Oprogramowanie łączy je w jedno zdjęcie o mniejszym poziomie szumu. Dostępna jest kompensacja ekspozycji, lampa błyskowa jest z definicji wyłączona.
- Wybór sceny (SCN) – wybór jednego z fabrycznie zdefiniowanych ustawień „sceny”: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Zachód, Nocny portret, Scena nocna, Z ręki o zmierzchu.
Aparat
Pod ikoną Aparat znajdują się następujące pozycje:
- tryb pracy – zdjęcia pojedyncze, seryjne, samowyzwalacz lub bracketing,
- tryb błysku,
- wybór AF/MF,
- obszar autofokusa,
- tryb autofokusa – pojedynczy lub ciągły,
- śledzenie obiektu,
- dokładny zoom cyfrowy – umożliwia wycinanie centralnego fragmentu zdjęć i powiększanie zoomem cyfrowym,
- wykrywanie twarzy,
- rejestracja twarzy – rejestracja lub zmiana priorytetowej osoby przy ustawianiu ostrości,
- zdjęcia z uśmiechem – wyzwalanie migawki po wykryciu uśmiechu,
- efekt gładkiej skóry – ustawienie poziomu wygładzania skóry na zdjęciach,
- wyśw. LCD – zmiana informacji wyświetlanych na monitorze LCD,
- wyśw. wizjera – zmiana informacji wyświetlanych w wizjerze elektronicznym,
- przycisk DISP (monitor) – wybór rodzaju informacji wyświetlanych na monitorze LCD przy naciskaniu przycisku DISP.
Rozmiar obrazu
Ta zakładka menu obejmuje następujące opcje:
- Zdjęcie:
- Rozmiar obrazu – L: 24M, M: 12M, S: 6M,
- Format obrazu – 3:2 lub 16:9,
- Jakość – RAW, RAW+JPEG, JPEG Wysoka, JPEG Standard,
- Panorama 3D:
- Rozmiar obrazu – 16:9, standardowy, szeroki,
- Kierunek panoramy – w prawo lub w lewo,
- Panorama:
- Rozmiar obrazu – standardowy, szeroki,
- Kierunek panoramy – w prawo, w lewo, w górę, w dół,
- Film:
- Format pliku – AVCHD, MP4,
- Ustawienie nagrywania – rozmiar obrazu, ilość klatek na sekundę, jakość obrazu.
Jasność/Kolor
W menu Jasność/Kolor znajdziemy następujące elementy:
- Kompensacja ekspozycji,
- ISO,
- Balans bieli,
- Tryb pomiaru światła,
- Korekcja błysku,
- DRO/Auto HDR,
- Efekt wizualny – wyłączony, aparat zabawka, pop, posteryzacja, retro, jaskrawy, kolor częściowy, czarno-biały duży kontrast, miękka ostrość, malowidło HDR, czarno-biały o bogatej gradacji, miniatura,
- Strefa twórcza – ustawienie stylu obrazu (kontrast, nasycenie, ostrość).
Odtwarzanie
W menu Odtwarzanie znajdują się poniższe pozycje:
- kasowanie zdjęć,
- pokaz zdjęć,
- tryb oglądania – wybranie typu plików wyświetlanych w indeksie,
- indeks obrazów – 6 lub 12 zdjęć na ekranie,
- obracanie zdjęcia,
- ochrona zdjęć,
- oglądanie 3D po podłączeniu do telewizora 3D,
- powiększenie,
- głośność odtwarzania filmów,
- określenie drukowania,
- wyświetlane dane – wybór ekranów dostępnych w trakcie przeglądania zdjęć.
Ustawienia
Menu Ustawienia obejmuje następujące opcje:
- Nastawienia nagrywania:
- konfiguracja przycisku AEL,
- konfiguracja przycisku AF/MF,
- blokada pokręteł,
- wspomaganie AF – automatyczne lub wyłączone,
- redukcja efektu czerwonych oczu,
- ustawienie wizjer/LCD – ustawianie sposobu przełączania pomiędzy opcjonalnym wizjerem elektronicznym a monitorem LCD,
- wyśw. podgląd na żywo – wybór, czy wartość kompensacji ekspozycji i inne parametry mają być wyświetlane na ekranie,
- automatyczny podgląd – czas przez jaki widoczne jest zdjęcie po jego wykonaniu,
- linie siatki,
- poziom zarysu – uwydatnienie określonym kolorem zarysu obszarów z ustawioną ostrością,
- kolor zarysu,
- wspomaganie MF – powiększanie obrazu przy ostrzeniu ręcznym,
- czas wspomagania MF – ustawianie czasu, przez który obraz będzie wyświetlany w powiększeniu,
- przestrzeń barw,
- SteadyShot – włączenie stabilizacji (jeżeli dostępna w obiektywie),
- wyzwalanie bez obiektywu,
- Eye-Start AF – ustawienie funkcji automatycznego autofokusa po przyłożeniu oka do wizjera,
- pierwsza kurtyna migawki – włączenie lub wyłączenie funkcji elektronicznej pierwszej kurtyny migawki,
- redukcja szumu dla długich czasów naświetlania – wł/wył,
- redukcja szumu dla wysokich ISO – automatyczna bądź słaba,
- korekcja winietowania,
- korekcja aberracji chromatycznej,
- korekcja dystorsji,
- nagrywanie dźwięku filmu,
- redukcja szumu wiatru,
- regulacja AF – regulacja autofokusa w przypadku korzystania z opcjonalnego adaptera obiektywu LA-EA2.
- Główne nastawienia:
- start menu – wybór pierwszego wyświetlonego menu z menu głównego lub ekranu ostatniego menu,
- ustawienia funkcji jednoczesnej regulacji parametrów,
- ustawienia programowalnych przycisków,
- brzęczyk – włączenie lub wyłączenie dźwięków podczas obsługi aparatu,
- język,
- ustawienie daty i czasu,
- nastawa regionu,
- ekran pomocy,
- oszczędzanie energii – po jakim czasie aparat wyłącza się samoistnie,
- jasność LCD,
- jasność wizjera,
- kolor wyświetlacza – menu z tłem białym lub czarnym,
- szeroki obraz – wybór metody wyświetlania szerokich obrazów,
- wyświetlanie zdjęć w pionie,
- rozdzielczość HDMI,
- sterowanie przez HDMI,
- połączenie USB,
- czyszczenie,
- wersja oprogramowania,
- tryb demonstracyjny,
- ustawienia fabryczne.
- Karta pamięci – narzędzia:
- formatowanie,
- sposób numerowania pliku,
- nazwa katalogu,
- wybór katalogu na zdjęcia,
- utworzenie nowego katalogu,
- odzyskiwanie bazy danych obrazów,
- wyświetlenie wolnego miejsca na karcie.
- Ustawienia Eye-Fi:
- ustawienie przesyłania danych przy użyciu karty Eye-Fi.
Wyświetlacze
Sony NEX-7 wyposażony jest w odchylany 3-calowy ekran TruBlack LCD o rozdzielczości 921.600 punktów (640×480 pikseli). Można go odchylić o 90 stopni do góry lub 45 stopni do dołu. Jakość obrazu nie budzi naszych zastrzeżeń. Pochwalić możemy zarówno wysoką rozdzielczość, dobrą kolorystykę, jak i dobry kontrast. Przy okazji musimy przeprosić za stosunkowo niską jakość animacji, jakie pokazujemy w tym rozdziale. Ze względu na przyjęty format - animowany GIF, nie są one w stanie oddać ani rozdzielczości ani kolorystyki oryginalnych obrazów na ekranie aparatu.
W trakcie wykonywania zdjęć do dyspozycji mamy pięć trybów wyświetlania informacji, między którymi przełączamy się za pomocą przycisku DISP:
- wyświetl. graf. – kadr + podstawowe informacje i graficzne przedstawienie wartości migawki i przysłony,
- wyśw. wszystk. inf. – kadr + szczegółowe informacje o ustawieniach aparatu,
- wyśw. duże litery – kadr + podstawowe informacje wyświetlanie dużą czcionką,
- brak informacji – kadr + tylko parametry ekspozycji,
- priorytet Live View,
- elektroniczna poziomnica,
- histogram – kadr + parametry ekspozycji oraz histogram,
- wizjer – wyłącznie tablica kontrolna z informacjami o ustawieniu aparatu (przydatny podczas korzystania z opcjonalnego wizjera).
W menu „Aparat” użytkownik może wybrać tylko część z wyżej wymienionych trybów, które będą kolejno włączane. Dla wygodniejszego kadrowania mamy możliwość włączenia jednej z trzech dostępnych siatek pomocniczych.
W trybie odtwarzania zdjęcie można wyświetlać na trzy sposoby. Poza widokiem samego zdjęcia do dyspozycji mamy również wersję z podstawowymi informacjami oraz tryb z miniaturką połączoną ze skróconym EXIF-em i histogramami YRGB. Zdjęcia można też powiększać lub oglądać z postaci miniaturek. W menu aparatu można wybrać liczbę jednocześnie wyświetlanych miniaturek: 6 albo 12, czyli wielkiego wyboru w tym względzie nie mamy.
Wizjer
Sony NEX-7 ma wbudowany wizjer elektroniczny XGA OLED Tru-Finder o rozdzielczości aż 2 359 296 punktów. Daje on pełne pokrycie pola widzenia. Osoby z lekką wadą wzroku mogą dokonać korekty dioptrii w zakresie od -4 do +1. Przy wizjerze umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który automatyczne przełącza podgląd z wyświetlacza na wizjer po przyłożeniu do niego oka.
Wspominaliśmy w teście Olympusa OM-D E-M5 o wrażeniach z bezpośredniego porównania wizjerów obydwu aparatów. Naszym zdaniem obraz w wizjerze NEX-7 jest za bardzo kontrastowy, przez co znikają na nim szczegóły ciemnych partii obrazu. Regulacja jasności obrazu nie wystarczała do uzyskania zadowolenia w tym względzie, a regulacji kontrastu nie udało nam się znaleźć. W sumie obraz wygląda nienaturalnie i tracimy radość z jego wysokiej rozdzielczości.
Pomimo opisanych powyżej, drobnych zastrzeżeń wizjer bardzo przydaje się, zwłaszcza podczas kadrowania przy słonecznej pogodzie.
Tryb wideo
Użytkownicy Sony NEX-7 mogą nagrywać sekwencje wideo w następujących formatach:
- format AVCHD Full HD (1920×1080 pix):
- 50i, 24 Mb/s (FX),
- 50i, 17 Mb/s (FH),
- 50p, 28 Mb/s (PS),
- 25p, 24 Mb/s (FX),
- 25p, 17 Mb/s (FH),
- format MP4:
- HD (1440×1080 pix), 12 Mb/s, 25 kl/s,
- VGA (640×480 pix), 2 Mb/s, 25 kl/s.
Nagrywanie filmu rozpoczyna i kończy się przez naciśnięcie dedykowanego przycisku, umieszczonego w prawym, górnym rogu tylnej ściany. Klawisz ten znajduje się w zasięgu kciuka, ale jego naciskanie mogłoby być trochę wygodniejsze. W czasie filmowania można zmieniać parametry ekspozycji, a także czułość ISO.
Nasze procedury testowe na razie nie zakładają przeprowadzania pomiarów konkretnych parametrów mówiących o jakości nagrywanego materiału wideo. Subiektywna ocena zarówno pod względem obrazu, jak i dźwięku w filmach nagrywanych za pomocą NEX-7 jest bardzo wysoka.
Przykładowe filmy
Poniżej prezentujemy filmy nagrane podczas testowania aparatu. Zostały nagrane w trybie P przy użyciu obiektywu Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS.
film 1 | AVCHD | 1920x1080 50i | FX 24 Mb/s | 43 MB |
film 2 | AVCHD | 1920x1080 50i | FH 17 Mb/s | 33 MB |
film 3 | AVCHD | 1920x1080 50p | PS 28 Mb/s | 50 MB |
film 4 | AVCHD | 1920x1080 25p | FX 24 Mb/s | 39 MB |
film 5 | AVCHD | 1920x1080 25p | FH 17 Mb/s | 30 MB |
film 6 | MP4 | 1440x1080 25pi | HD 12 Mb/s | 22 MB |
film 7 | MP4 | 640x480 25pi | VGA 2 Mb/s | 5.6 MB |