Sony NEX-7 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy kolejnych stopni szarości Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Program Imatest pozwala wyznaczyć wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiadają im kolejne stosunki sygnału do szumu 10:1, 4:1, 2:1 i 1:1. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Sony NEX-7 prezentujemy na poniższym wykresie.
Zakres tonalny dla najlepszej jakości obrazu (stosunek sygnału do szumu 10:1) przy czułości ISO 100 osiąga 6.5 EV. Taki wynik jest typowy dla matryc formatu APS-C. W przypadku matrycy o tak dużej liczbie pikseli jest to jednak spore osiągnięcie. Wraz z rosnącą czułością zakres tonalny systematycznie spada. Przy czułości ISO 6400 pozostaje on na poziomie około 0.5 EV. Przy wyższych czułościach nie uda się już wykonać zdjęć o wysokiej jakości obrazu.
Dobra jakość obrazu (stosunek sygnału do szumu 4:1) pozwala na osiągnięcie zakresu tonalnego na poziomie 8.8 EV przy czułości ISO 100. Nie jest wynik tak wysoki jak w NEX-5N, ale ciągle nie ma powodów do narzekań. Nawet przy czułości ISO 16000 dobra jakość obrazu zachowuje jeszcze dynamikę na poziomie około 1 EV. Jeżeli wystarczy nam średnia jakość obrazu, to przy najwyższej czułości możemy liczyć na zakres tonalny na poziomie 5 EV.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
16000 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
16000 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
ISO 100 | |||
0 EV | +4 EV | ||
NEX-7 | |||
50D | |||
ISO 1600 | |||
NEX-7 | |||
50D |
Przy czułości ISO 100 rozjaśnianie cieni wydaje się skuteczniejsze w przypadku Sony NEX-7. Poziom szumów jest wyraźnie niższy, przez co obraz jest bogatszy w szczegóły. Przy ISO 1600 różnica pomiędzy aparatami wydaje się znacznie mniejsza, Poziom szumów jest wprawdzie trochę niższy na zdjęciu z Sony, ale zdjęcie z Canona zdaje się zachowywać podobną ilość szczegółów obrazu.
Efekty przyciemniania jasnych partii obrazu widać w tabeli poniżej. W tej kategorii obydwa aparaty wypadają równie dobrze.
ISO 100 | |||
0 EV | −4 EV | ||
NEX-7 | |||
50D | |||
ISO 1600 | |||
NEX-7 | |||
50D |