Sony NEX-7 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Przy zapisie zdjęć w formacie JPEG Sony NEX-7 pozwala używać dwóch stopni kompresji odpowiadających jakości FINE lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2 oraz 16:9, i dla każdej z nich mamy do wyboru trzy rozdzielczości:
- L – 6000×4000 (3:2) oraz 6000×3376 (16:9),
- M – 4240×2832 (3:2) oraz 4240×2400 (16:9),
- S – 3008×2000 (3:2) oraz 3008×1688 (16:9).
Użytkownicy testowanego NEX-a mają do dyspozycji następujące ustawienia dotyczące sposobu obróbki zdjęć przed zapisaniem w formacie JPEG: standard, intensywny, neutralny, czysty, głęboki, pastelowy, portret, krajobraz, zachód Słońca, scena nocna, jesienne liście, czerń i biel oraz sepia. Można je znaleźć w menu w zakładce Jasność/Kolor, w pozycji Strefa twórcza. W każdym z trybów mamy możliwość regulacji kontrastu, nasycenia i ostrości w skali od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
W tabeli poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki zapisanych w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu NEX-5N, Panasonika G3 i Olympusa OM-D E-M5.
ISO 100 | |||
NEX-7 | |||
NEX-5N | |||
ISO 160 | |||
|
|
||
ISO 200 | |||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
NEX-7 | |||
NEX-5N |
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 16000 | |||
NEX-7 | |||
ISO 25600 | |||
|
|
||
|
|
Naszym zdaniem JPEG-i z NEX-7 prezentują się najlepiej ze wszystkich użytych do porównania. Zwiększenie liczby pikseli matrycy wpłynęło na lepszą dostrzegalność szczegółów przy oglądaniu w skali 1:1. Poziom szumów nie jest gorszy niż na zdjęciach z NEX-5N. Zakres czułości na zdjęciach z Panasonika G3 kończy się na poziomie ISO 6400. W tym miejscu wszystkie aparaty wybrane do porównania zachowują się dość podobnie. Ewentualne różnice nie są dramatyczne. Powyżej tej czułości na zdjęciach z Olympusa E-M5 zaczynają być widoczne skutki agresywnego odszumiania. Przy czułości powyżej ISO 128000 Ilość szczegółów bardzo wyraźnie spada w porównaniu do zdjęć z aparatów Sony. W tym zakresie na polu bitwy z tarczą pozostają tylko one.
Ogólnie możemy stwierdzić, że nawet zdjęcia wykonane na najwyższej dostępnej w NEX-7 czułości (ISO 16000) mogą być czasami użyteczne. Efekty redukcji szumów nie rozmywają jeszcze zbyt intensywnie szczegółów, a do tego nie widać silnej utraty kolorystyki na zdjęciach. To naprawdę spory komplement, bo często w nawet bardzo zaawansowanych aparatach konkurencji najwyższe czułości są tylko i wyłącznie zabiegiem marketingowym nie mającym żadnego praktycznego zastosowania.
Na zakończenie tego rozdziału pokazujemy wygląd wycinków zdjęć scenki w zależności od stopnia wyostrzania.
Sony NEX-7, ISO 100 | |||
wyostrzenie −3 | |||
wyostrzenie 0 | |||
wyostrzenie +3 |
Warto zwrócić uwagę, że przy ustawieniu tego parametru na minimalnym poziomie wyostrzanie obrazu jest bardzo małe albo wręcz zerowe. Maksymalne wyostrzenie jest z kolei bardzo duże. Widać więc, że użytkownicy mają do dyspozycji całkiem spory zakres stopni tego parametru, który nikogo nie powinien ograniczać. To znów zaleta warta podkreślenia, bo wielu producentów nawet na najniższym dostępnym stopniu wyostrzania zauważalnie wyostrza obraz, nie dając wyboru tym osobom, które wyostrzania nawet na JPEG-ach nie tolerują.
Wybrane funkcje specjalne
Jedną z zalet systemu Alpha NEX jest dostęp do dobrze zaprogramowanych funkcji specjalnych. Spośród nich ciekawe wydają nam się funkcje związane z rozszerzaniem zakresu tonalnego zdjęć, tworzeniem panoram oraz filtry artystyczne.
Rozszerzanie zakresu tonalnego
Zakres tonalny dostępny dla naszego wzroku na JPEG-ach można zwiększyć na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na względnym rozjaśnieniu ciemnych partii obrazu. W NEX-7 nosi on angielską nazwę Dynamic Range Optimizer (w skrócie DRO). Skutkiem ubocznym takiej operacji jest wzmocnienie szumu występującego na zdjęciach.
Drugi sposób polega na wykonaniu po sobie trzech zdjęć różniących się ekspozycją. Oprogramowanie aparatu składa je dając zdjęcie o podwyższonej dynamice i znacznie zmniejszonym poziomie szumów. W NEX-7 funkcja ta po angielsku nazywa się High Dynamic Range (w skrócie HDR).
Sfotografowaliśmy scenę, na której występowały duże kontrasty między jasnymi i ciemnymi partiami obrazu. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć dla przykładowych ustawień HDR wraz z wycinkami ilustrującymi poziom szumów w światłach i cieniach.
HDR off |
HDR 1.0EV |
HDR 3.0EV |
HDR 6.0EV |
HDR AUTO |
Sony NEX-7, ISO 400 | |||
HDR off |
|||
HDR 1.0EV |
|||
HDR 3.0EV |
|||
HDR 6.0EV |
|||
HDR AUTO |
System HDR w NEX-7 pozwala uzyskać wyraźnie lepszą rozpiętość tonalną zdjęć przy zachowaniu wysokiej rozdzielczości. Jego działanie oceniamy wysoko. Jedyną rzeczą jakiej nam brakuje jest możliwość zapisywania zdjęć składowych w formacie RAW.
Panoramy
Kolejną ciekawą funkcją dostępną w NEX-7 jest rejestrowanie panoram, w tym panoram trójwymiarowych. Aparaty Sony wyróżniają się wśród konkurencji zarówno pod względem łatwości wykonywania, jak też jakości otrzymywanych wprost z aparatu zdjęć panoramicznych. Wystarczy tylko wcisnąć spust migawki i jednostajnie przesuwać aparat w pionie lub poziomie. Migawka w trakcie wykonywania panoramy jest cyklicznie wyzwalana, a po zakończeniu całej operacji aparat przetwarza wykonane zdjęcia i tworzy obraz w formacie panoramicznym. Zarówno dwu jak i trójwymiarowe panoramy wykonuje się w ten sam sposób. Różnica występuje dopiero w sposobie przetwarzania zarejestrowanych zdjęć. Panoramy 3D zapisywane są w formacie MPO. Można je oglądać np. na ekranach telewizorów 3D.
Wykonując zwykłe panoramy możemy wybrać kierunek jej wykonywania oraz orientację (lewo-prawo, góra-dół). W przypadku panoram 3D mamy jedynie możliwość wyboru lewo-prawo. Dodatkowo możemy wybrać szerokość panoramy. W efekcie do dyspozycji mamy następujące rozmiary obrazów wynikowych:
- rozmiar standardowy:
- 2160×3872 pix (w pionie),
- 8192×1856 pix (w poziomie),
- rozmiar szeroki:
- 2160×5536 pix (w pionie),
- 12416×1856 pix (w poziomie),
- 3D rozmiar 16:9:
- 1920×1080 pix,
- 3D rozmiar standardowy:
- 4912×1080 pix,
- 3D rozmiar szeroki:
- 7152×1080 pix.
Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.
2D |
3D |
Efekty wizualne
W zakładce Jasność/Kolor menu głównego odnajdujemy pozycję Efekt wizualny. W tym miejscu można wybrać z filtrów artystycznych modyfikujących wygląd zdjęcia:
- Aparat zabawka (kolorystyka normalna, zimna, ciepła, zielona, purpurowa),
- Kolor pop,
- Posteryzacja - bardzo mocny kontrast i nasycenie (kolor lub czarno-białe),
- Zdjęcie retro,
- High-key (jaskrawy, przezroczysty, eteryczny, delikatny, miękki),
- Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
- Czarno-białe z dużym kontrastem,
- Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
- Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Efekt miniatury.
Porównanie wyglądu zdjęć poddanych działaniu poszczególnych filtrów przedstawiamy w tabeli poniżej.