Pentax K-01 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Główne ustawienia wyglądu zdjęć JPEG znajdują się w menu pod nazwą „Zdjęcie niestandardowe”. Są to klasyczne ustawienia nasycenia, odcienia, tonów (ciemne/jasne), kontrastu i ostrości, wszystkie w zakresie od −4 do +4. W przypadku ostrości mamy dodatkową opcję do wyboru określaną jako „precyzyjna ostrość”. Większość wymienionych parametrów można regulować w poszczególnych trybach kolorystycznych: jasne, naturalne, portret, pejzaż, żywe, nasycone, blady, pomijanie wybielania, film odwracalny, monochromatyczny. W przypadku trybów: blady, pomijanie wybielania i monochromatyczny zamiast regulacji odcienia mamy opcję tonowania, która obejmuje następujące ustawienia: wyłączony, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, fioletowy, błękitny, niebieski. Poza tym, w trybie monochromatycznym zamiast nasycenia można regulować efekt filtru: brak, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, podczerwony. W trybie film odwracalny natomiast, możemy ustawiać jedynie ostrość zdjęcia. Nieco odmienny jest tryb krosowania, w którym nie odnajdziemy żadnego z parametrów wspomnianych wcześniej. W tym przypadku możemy jedynie kontrolować parametr krosowania wybierając jedną z opcji: losowo, ustawienie 1–3, ulubione 1–3. Dla opcji ulubione 1–3 należy wcześniej zapisać ustawienia krosowanego zdjęcia jako ulubione, korzystając z palety trybów odtwarzania. Poniżej prezentujemy zdjęcia wykonane w poszczególnych trybach kolorystycznych (przy domyślnych ustawieniach parametrów obrazu).
Jasne |
|
Naturalne |
|
Portret |
|
Pejzaż |
|
Żywe |
|
Nasycone |
|
Blady |
|
Pomijanie wybielania |
|
Film odwracalny |
|
Monochromatyczny |
|
Krosowanie (losowy) |
|
|
Dodatkowo w menu znajdziemy dużo innych funkcji, które mogą uatrakcyjnić nasze zdjęcia. Opiszmy je zatem pokrótce.
Filtr cyfrowy
Filtry cyfrowe dostępne w Pentaksie K-01 znane są już z niektórych wcześniejszych aparatów tego producenta. Wybór dostępny w testowanym bezlusterkowcu jest nieco mniejszy niż w Pentaksie Q (aczkolwiek pojawił się jeden nowy filtr) i obejmuje następujące możliwości:
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres koloru do ekstrakcji w 5-stopniowej skali,
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni i rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
- wysoki kontrast – pięciostopniowa regulacja kontrastu,
- cieniowanie – wybór jednego spośród 4 typów cienia oraz regulacja jego intensywności w skali od −3 do +3,
- odwróć kolor – tworzy negatyw obrazu,
- kolor – tworzy obraz o zabarwieniu w wybranym kolorze: czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, zielony, żółty; umożliwia również 3-stopniową kontrolę intensywności zabarwienia,
Tryb HDR
Zdjęcie HDR w Pentaksie K-01 można wykonywać w oddzielnym trybie, który znajdziemy na kole nastaw. Pokrętłem sterującym wybieramy wówczas różnicę ekspozycji, a możliwości w tym zakresie obejmują: ±1 EV, ±2 EV, ±3 EV. Po wciśnięciu spustu migawki aparat automatycznie wykonuje trzy ekspozycje, po czym łączy je w obraz wynikowy. W trybie tym wartość przysłony oraz migawka ustawiane są automatycznie. Mamy jednak kontrolę nad czułością oraz kompensacją ekspozycji. Dodatkowe opcje związane ze zdjęciami HDR odnajdziemy w menu fotografowania. Pierwsza z nich dotyczy sposobu obróbki, a do wyboru mamy cztery możliwości: HDR AUTO, HDR 1, i HDR 2 oraz HDR 3. Dodatkowo mamy opcję automatycznego wyrównywania zdjęć, która przyda się jeżeli zdjęcia będziemy wykonywać z ręki i pomiędzy kolejnymi ujęciami pojawią się przesunięcia.
HDR OFF |
|
HDR AUTO ±1 EV |
|
HDR AUTO ±2 EV |
|
HDR AUTO ±3 EV |
|
HDR 1 ±1 EV |
|
HDR 1 ±2 EV |
|
HDR 1 ±3 EV |
|
HDR 2 ±3 EV |
|
HDR 3 ±3 EV |
|
Zdjęcia HDR można również wykonywać na przykład w trybach ręcznych (M, Av, Tv, P). Wystarczy jedynie w menu fotografowania aktywować jeden ze sposobów obróbki (opisane przed chwilą). Różnica w stosunku do trybu HDR jest taka, że nie mamy możliwości zmiany parametru różnicy ekspozycji i jest on ustawiony na stałe na ±3 EV. Zaletą natomiast jest to, że mamy pełną kontrolę nad parametrami ekspozycji.
HDR OFF |
|
HDR AUTO |
|
HDR 1 |
|
HDR 2 |
|
HDR 3 |
|
Ustawienie zakresu dynamicznego
Ta funkcja automatycznie koryguje nam prześwietlenia i cienie na zdjęciu. W menu (lub za pośrednictwem panelu sterowania) można osobno włączyć kompensację prześwietlenia i kompensację cienia. W pierwszym przypadku do wyboru mamy dwie opcje: ON oraz AUTO. W przypadku cieni możemy wybierać pomiędzy kompensacją niską, średnią, wysoką, lub automatyczną. Efekt działania tej funkcji ilustrują poniższe zdjęcia.
Wielokrotna ekspozycja
Wielokrotna ekspozycja w Pentaksie K-01 to złożenie jednego zdjęcia z maksymalnie 9 ujęć. Dostępna jest także opcja automatycznego dostosowania ekspozycji. Efekt połączenia trzech zdjęć prezentujemy poniżej.
Automatyczne dostosowywanie ekspozycji wyłączone |
|
Automatyczne dostosowywanie ekspozycji włączone |
|
Przejdźmy teraz do standardowego porównania jakości obrazu w JPEG-ach. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki wykonanych przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Pentaksa K-5, Olympusa OM-D E-M5 oraz Sony NEX-5N.
80 ISO | |||
|
|
||
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 25600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
51200 ISO | |||
|
|
W przypadku K-01 zdecydowaliśmy się na nietypowe porównanie do K-5, bowiem lustrzankowy kuzyn testowanego tu Pentaksa posiada bardzo podobną matrycę. Co więcej, K-5 bardzo miło nas zaskoczył pod względem jakości obrazu i niskiego poziomu szumu, dlatego postanowiliśmy bezpośrednio porównać, czy bezlusterkowiec tego producenta wypadnie równie dobrze. Na powyższych wycinkach widać, że poziom szumu w zaprezentowanych aparatach jest na porównywalnym poziomie, w bardzo szerokim zakresie czułości. W zasadzie aż do ISO 3200 trudno się dopatrzyć wyraźniejszych różnic, pod tym względem, między aparatami. Ogólnie, szum we wszystkich zaprezentowanych aparatach jest stosunkowo niski na wysokich czułościach. I choć teoretycznie w K-01 oraz E-M5 odszumianie było wyłączone, to na podstawie samych zdjęć można przypuszczać, że jednak jakieś procesy redukcji szumu mają miejsce. Przy ISO 6400 i 12800 różnice w poziomie szumu pomiędzy aparatami są wciąż niewielkie i objawiają się raczej w sposobie jego redukcji. Przy ISO 25600 widać jednak, że pogorszenie jakości obrazu jest wyraźne, a ilość szczegółów obrazu istotnie spada.
Ogólnie jednak, można stwierdzić, że JPEG-i z Pentaksa K-01 wyglądają naprawdę rozsądnie w szerokim zakresie czułości. Co więcej, wydaje się że wypadają one nawet lepiej niż w przypadku lustrzanki K-5. Na ile jednak, jest to rezultat lepszych osiągów samej matrycy, a na ile oprogramowania aparatu, będzie można dopiero ocenić po analizie surowych zdjęć, której dokonamy w następnym rozdziale.
Wyostrzanie
W Pentaksie K-01 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępna jest opcja „precyzyjna ostrość” (oznaczona literą „F” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”.
Pentax K-01, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Z powyższego porównania widać, że przy ustawieniu wyostrzania na poziomie neutralnym, JPEG-i wyglądają całkiem rozsądnie. Z jednej strony prezentują się lepiej niż te z najniższym stopniem wyostrzania, a z drugiej strony nie widać śladów przeostrzenia obrazu, które przy ustawieniu +4 można już zauważyć.