Pentax K-01 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Na ISO 100 dla najlepszej jakości obrazu Pentax K-01 notuje maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie 7.5 EV. Trzeba przyznać, że jest to naprawdę dobry wynik i niemal dorównujący temu jaki osiągnął Pentakx K-5. Warto jednak przypomnieć, że lustrzanka Pentaksa zanotowała nawet 8 EV przy ISO 80. Testowany aparat pokonuje w tej kategorii bezlusterkowce innych producentów. Ma 0.8 EV przewagi nad Sony NEX-5N i 0.9 EV nad Olympusem OM-D E-M5. W przypadku tego ostatniego jednak problemem jest brak ISO 100, a wynik 6.6 EV osiągnął przy ISO 200. Gdyby chcieć go porównać z tym co na tej czułości pokazał K-01 okazuje się, że testowany Pentax wypada jednak słabiej.
Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu, wynikom testowanego Pentaksa trudno coś szczególnego zarzucić. Z drugiej jednak strony, w porównaniu na przykład do Sony NEX-5N, przewagi już nie obserwujemy. Co więcej, bezlusterkowiec Sony notuje minimalną przewagę dla stosunków sygnału do szumu na poziomie 2 i 1. Co prawda jeśli weźmiemy pod uwagę wartości dla ISO 100, K-01 ma niewielką przewagę nad E-M5, jednak porównując jedynie wyniki dla ISO 200 wówczas przewaga ta znika.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Przy ISO 100 rozjaśnianie ciemnych partii obrazu daje wyraźnie lepszy efekt w przypadku testowanego Pentaksa. Choć w K-01 uwydatnił się szum po rozjaśnieniu, to jednak nie jest on tak intensywny jak w 50D i efektywnie widocznych szczegółów obrazu jest więcej. Przy ISO 1600 sytuacja jest równie zła w przypadku obu aparatów. Szum po rozjaśnieniu jest tak intensywny, że niemal zupełnie ukrywa wszelkie szczegóły. Mimo to jednak wydaje się, że w K-01 łatwiej jest dostrzec zarysy samego obrazu, niż w 50D.
Przyciemnianie jasnych partii obrazu wygląda podobnie w obu aparatach zarówno przy ISO 100, jak i 1600. Widoczne różnice natomiast wynikają najprawdopodobniej z różnej jasności oryginalnego obrazu, bowiem widać, że zdjęcia z Pentaksa są jednak nieznacznie jaśniejsze niż te z 50D.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|