Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-01 - test aparatu

9 lipca 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 81

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla K-01 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Pentax K-01 - Zakres tonalny

Na ISO 100 dla najlepszej jakości obrazu Pentax K-01 notuje maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie 7.5 EV. Trzeba przyznać, że jest to naprawdę dobry wynik i niemal dorównujący temu jaki osiągnął Pentakx K-5. Warto jednak przypomnieć, że lustrzanka Pentaksa zanotowała nawet 8 EV przy ISO 80. Testowany aparat pokonuje w tej kategorii bezlusterkowce innych producentów. Ma 0.8 EV przewagi nad Sony NEX-5N i 0.9 EV nad Olympusem OM-D E-M5. W przypadku tego ostatniego jednak problemem jest brak ISO 100, a wynik 6.6 EV osiągnął przy ISO 200. Gdyby chcieć go porównać z tym co na tej czułości pokazał K-01 okazuje się, że testowany Pentax wypada jednak słabiej.


----- R E K L A M A -----

Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu, wynikom testowanego Pentaksa trudno coś szczególnego zarzucić. Z drugiej jednak strony, w porównaniu na przykład do Sony NEX-5N, przewagi już nie obserwujemy. Co więcej, bezlusterkowiec Sony notuje minimalną przewagę dla stosunków sygnału do szumu na poziomie 2 i 1. Co prawda jeśli weźmiemy pod uwagę wartości dla ISO 100, K-01 ma niewielką przewagę nad E-M5, jednak porównując jedynie wyniki dla ISO 200 wówczas przewaga ta znika.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Pentax K-01 - Zakres tonalny
200 Pentax K-01 - Zakres tonalny
400 Pentax K-01 - Zakres tonalny
800 Pentax K-01 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-01 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-01 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-01 - Zakres tonalny
12800 Pentax K-01 - Zakres tonalny
25600 Pentax K-01 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Pentax K-01 - Zakres tonalny
200 Pentax K-01 - Zakres tonalny
400 Pentax K-01 - Zakres tonalny
800 Pentax K-01 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-01 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-01 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-01 - Zakres tonalny
12800 Pentax K-01 - Zakres tonalny
25600 Pentax K-01 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Pentax K-01 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
K-01
Pentax K-01 - Zakres tonalny Pentax K-01 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-01 - Zakres tonalny Pentax K-01 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-01
Pentax K-01 - Zakres tonalny Pentax K-01 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-01 - Zakres tonalny Pentax K-01 - Zakres tonalny

Przy ISO 100 rozjaśnianie ciemnych partii obrazu daje wyraźnie lepszy efekt w przypadku testowanego Pentaksa. Choć w K-01 uwydatnił się szum po rozjaśnieniu, to jednak nie jest on tak intensywny jak w 50D i efektywnie widocznych szczegółów obrazu jest więcej. Przy ISO 1600 sytuacja jest równie zła w przypadku obu aparatów. Szum po rozjaśnieniu jest tak intensywny, że niemal zupełnie ukrywa wszelkie szczegóły. Mimo to jednak wydaje się, że w K-01 łatwiej jest dostrzec zarysy samego obrazu, niż w 50D.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu wygląda podobnie w obu aparatach zarówno przy ISO 100, jak i 1600. Widoczne różnice natomiast wynikają najprawdopodobniej z różnej jasności oryginalnego obrazu, bowiem widać, że zdjęcia z Pentaksa są jednak nieznacznie jaśniejsze niż te z 50D.

100 ISO
0 EV
−4 EV
K-01
Pentax K-01 - Zakres tonalny Pentax K-01 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-01 - Zakres tonalny Pentax K-01 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-01
Pentax K-01 - Zakres tonalny Pentax K-01 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-01 - Zakres tonalny Pentax K-01 - Zakres tonalny