Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3200 - test aparatu

17 sierpnia 2012
Maciej Latałło Komentarze: 98
Komentarze czytelników (98)
  1. cruze
    cruze 17 sierpnia 2012, 20:49

    W tej cenie i z tak ładnie szumiącą matrycą zakup uważam za nieracjonalny. Nikon sam sobie podłożył nogę :) Na placu boju nadal zostanie D3100 i o niebo lepszy D5100 aż cena prezentowanego modelu spadnie co najmniej do poziomu tego pierwszego ....

  2. Arek
    Arek 17 sierpnia 2012, 20:55

    Bez przesady. Piksel w piksel może D3200 wypada gorzej od D5100, ale jak przeskalujesz tego pierwszego do 16 Mpix to sporo zyskasz na szumie i możliwościach wykorzystania takiego pliku. Aczkolwiek sytuację, w której D3200 jest droższy od D5100 też uważam za mało rozsądną.

  3. 17 sierpnia 2012, 21:02


    Niekiedy autor dobiera dziwne słowa. :-)

    Oczywiście autor-Redaktor.

  4. Flash69
    Flash69 17 sierpnia 2012, 21:10

    Właśnie czekałem na ten test i z zaległych z na które czekam z niecierpliwością zostają Fuji X-pro1 i szkieł do niego.
    Serdeczne podziękowania dla Redakcji.
    Czy dodanie tablicy z testami w trakcie nie było by miłym dla Nas czytelników dodatkiem? Wiadomo by było na przykład, ze Tamrona 17-50 VR nie ma i nie będzie....

  5. focjusz
    focjusz 17 sierpnia 2012, 21:13

    Rozumiem ( po części ) kastrowanie entry level z przycisków i pokręteł bo też na malutkim body nie wszystko się zmieści ( mniej rozumiem brak silnika w seri 5xxx - równie dobrze mogli by zmienić mocowanie obiektywów jak EOS)
    Natomiast nie rozumiem kastrowania z funkcji programowych takich jak HDR ( i panorama)
    Nie pojmuję dlaczego Nikon zaczał stosować HDR ( funkcję podobno typowo amatorską ) w nowych aparatach (pół)profesionalnych a żałuje jej w nowych ( choć nie najtańszych ) aparatach amatorskich.
    To pozwala konkurencji dosyć słusznie punktować takie braki.

    Natomiast ta matryca najwidoczniej nie wyszła Soniaczowi skoro nawet Nikon nie wycisnał z niej zbyt wiele. Ciekawe czy Pentax w nią będzie w ogóle wchodził.

  6. 17 sierpnia 2012, 21:23

    "brak HDR i automatycznie składanych panoram, "

    No bez jaj :)
    Jeszcze parę lat i wadą aparatu będzie brak wbudowanego Photoshopa.

  7. krzysztof2297
    krzysztof2297 17 sierpnia 2012, 21:26

    pomijajac plusy i minusy , ja sie juz przygotowalem , 2 tb pamieci , i2500k , 64 ssd na start photoshopa , teraz pomysle o wymianie sprzetu foto , no bo sorry , chyba o to w tym biega ... taki ped do zbednych nowosci ... i czekam na d300 w nowej odslonie ( i ... sie boje , czy to mi wystarczy ... ) ...

  8. ilDottore
    ilDottore 17 sierpnia 2012, 21:30

    Zieeeeew, aparat jak aparat. kilka razy miałem w ręku małe amatorskie Nikony i nie mam wielkich zastrzeżeń, choć w zachwytach też się nie rozpływam.
    Aparat jak aparat. Początkującemu styknie.

  9. leszek3
    leszek3 17 sierpnia 2012, 21:30

    Mnie brakuje jeszcze tego i5 - i też będę mógł uznać, że moc jest ze mną :-)

  10. Arek
    Arek 17 sierpnia 2012, 21:36

    Borat - w entry-level to jest akurat wada. Naszym zdaniem oczywiście. Twoje może być inne.

  11. poul11
    poul11 17 sierpnia 2012, 21:54

    Na grzyba tak upakowana matryca w aparacie, do którego 90% użytkowników nie zapnie lepszego szkła niż 18-55, 55-200 ewentualnie 70-300. A wtedy te całe 24mpix można sobie wsadzić...

  12. Arek
    Arek 17 sierpnia 2012, 22:07

    poul11 - nie masz racji. MTFy szkła i matrycy się mnożą, więc jeśli matryca daje lepszy MTF zawsze wynik sumaryczny będzie wyższy.

  13. yassey
    yassey 17 sierpnia 2012, 22:38

    Figurka Vault Boy'a w opisie Live View i filmowania bezcenna :).

    A w temacie aparatu, Ci do których aparat ten jest adresowany powinni być zadowoleni,sam jestem totalnym amatorem i rozważałem zakup. Mi akurat nie leży w łapsku tak miło, jak produkty C w podobnej cenie.

  14. Warciarz
    Warciarz 18 sierpnia 2012, 02:01

    W szumach wychodzi sens (a dokładniej jego brak) całego tego wyścigu na mpx, gdzie moja 3 letnia A550 zjada ten aparat przy czym jest połowę tańsza. Szkoda, że producenci poszli tą drogą.

  15. zentaurus
    zentaurus 18 sierpnia 2012, 07:52

    Warciarz@
    No niestety jest odwrotnie, to matryca w N3200 "zjada" tą w A550
    link
    Mimo dużego upakowania pikseli, jest po każdym względem lepsza, nawet w A77 gdzie przecież dochodzi półprzepuszczalne lustro.

  16. noworries
    noworries 18 sierpnia 2012, 09:03

    Jak zawsze okazało się, że nowa matryca nie jest gorsza od poprzedniej. Po co wciąż powtarzacie te brednie o megapikselach, skoro od wielu lat każda kolejna generacja matryc daje lepszą jakość obrazu? D70, D80, D90, D3100, D5100, D3200.

  17. noworries
    noworries 18 sierpnia 2012, 09:05

    zentauru, półprzepuszczalne lustro w przypadku Sony chyba nie stanowi problemu. Problem Sony jest od czasów A100 zawsze taki sam - produkują matryce, a oprogramowują je gorzej niż konkurencja - zawsze Pentax i Canon wyciągają z tych samych przetworników nieco więcej. Różnice w praktyce nie są widoczne, ale w testach jak najbardziej, coś jest na rzeczy. Nie przykładają się.

  18. zentaurus
    zentaurus 18 sierpnia 2012, 09:15

    noworries@
    Zgadzam się z Tobą. Problem chyba leży tylko po stronie psychologicznej, bowiem różnice na "papierze" są w praktyce nie widoczne w normalnym użytkowaniu.

  19. Yura
    Yura 18 sierpnia 2012, 10:06

    @zentaurus - "różnice na "papierze" są w praktyce nie widoczne w normalnym użytkowaniu. "

    Powiedz mi ilu użytkowników optyczne.pl ma dylematy typu "Kodak Endura czy Fuji Crystal Archive?" :)

  20. zentaurus
    zentaurus 18 sierpnia 2012, 10:20

    Yura@
    Myślę że gdzieś około 3-4 osoby :)

  21. kazziz
    kazziz 18 sierpnia 2012, 10:21

    Chłopaki, w 2. rozdziale macie mały błąd - aparat zasila EN-EL14 znany z P7x00/D3100/D5100.
    (ten akumulator z procesorem, który sprawia, że aparat nie przyjmuje zamienników :D)

    @noworries - dokładnie tak i nie ma przebacz :) absolutnie się zgadzam. I choć chciałbym, żeby sobie dali spokój z ciągłym coraz większym pakowaniem ilości pikseli to chyba nic nie zrobimy...

  22. kazziz
    kazziz 18 sierpnia 2012, 10:33

    @Yura, zentaurus - pięć! :)

  23. maciej.latallo
    maciej.latallo 18 sierpnia 2012, 11:12

    kazziz: dzięki, poprawione.

  24. paul80
    paul80 18 sierpnia 2012, 11:19

    zentaurus | 2012-08-18 09:15:54
    noworries@
    Zgadzam się z Tobą. Problem chyba leży tylko po stronie psychologicznej, bowiem różnice na "papierze" są w praktyce nie widoczne w normalnym użytkowaniu.

    A co to jedyny nośnik oglądalności to papier, a to może technologia druku jest za słaba, ???

  25. Szabla
    Szabla 18 sierpnia 2012, 11:36

    Konkurentem cenowym dla D3200 jest raczej A57 niż A65, pomimo innej liczby pikseli.
    A57 ustępuje D3200 jedynie liczbą pikseli, bo pozostałe parametry ma wyraźnie lepsze.

  26. oz
    oz 18 sierpnia 2012, 11:38

    Podobnie jak A65,77 wyszła kupa. Subiektywnie nie widzę ŻADNEJ różnicy na plus (a może nawet na minus) w stosunku do D3100 który kiedyś posiadałem...mydło, kiepski kontrast, ogólnie korpusy na poziomie D5100, K5, 550d nawet, dają lepszą jakość obrazu moim zdaniem.

    @borat
    No bez jaj :)
    Jeszcze parę lat i wadą aparatu będzie brak wbudowanego Photoshopa.

    Tak, ale tylko w przypadku Sony:)

  27. Szabla
    Szabla 18 sierpnia 2012, 11:41

    Zabawne, bo akurat jestem na czasie z tym porównaniem. :D
    Muszę sprawdzić, jak ustawić aparaty, aby gorsze wyszło lepiej, bo fabrycznie nijak się nie da. :)))
    Dobre, naprawdę dobre :D

  28. oz
    oz 18 sierpnia 2012, 11:41

    @Szabla
    A57 ustępuje D3200 jedynie liczbą pikseli, bo pozostałe parametry ma wyraźnie lepsze.

    Taaa, tylko ten jeden skromny parametr czyli jakość obrazu ma gorszą:) ale kto by sobie zawracał głowę detalami:))) Najwazniejsze jest HDR, Wifi i automatyczne składanie panoram...niedługo w cenie korpusu będą dodawać fotografa, coby "posiadacz lustrzanki" nie zmęczył się zbytnio...

  29. Szabla
    Szabla 18 sierpnia 2012, 11:45

    Jakość obrazu również - widzę to wyraźnie na swoich zdjęciach.
    Co prawda, nie ustawiam rozmiękczania JPEGów, ale robię na ustawieniach fabrycznych. Może dlatego? :D
    A57 to sprzęt wyższej klasy - bez wątpliwości.

  30. Szabla
    Szabla 18 sierpnia 2012, 11:49

    Jak się okazuje, nie tylko mnie tak wychodzi, bo DPR również. link
    Trzeba wybrać do porównania D3200 i wszystko jasne, zwłaszcza na wyższych czułościach.

  31. Sky_walker
    Sky_walker 18 sierpnia 2012, 12:02

    Brak przycisku ISO jak dla mnie dyskwalifikuje ten aparat. Co dalej? Wybór trybu pracy aparatu schowany w podmenu? Jak ktoś niby ma się nauczyć pracy lustrzanką jak po coś tak podstawowego jak czułość musi zaglądać do menu? Przecież to jest jakiś dowcip. Dobrze, że chociaż jeszcze AE-L jest, bo pewnie w D3300 i z tego przycisku wykastrują Nikona....
    Od D90 mamy tylko jedną, długą krzywą pochyłą w dół - i tak jak inni producenci dodają funkcje, tak Nikon coraz więcej ich wyjmuje z korpusów dla początkujących :/ Szkoda....

  32. ilDottore
    ilDottore 18 sierpnia 2012, 12:24

    Eeeeeeeee - jak masz programowalny przycisk to o sio chosi? Można ISO podeń podłączyć i gra muzyka. :)

  33. Szabla
    Szabla 18 sierpnia 2012, 13:19

    ISO jest tam ustawiony fabrycznie. :)

  34. kazziz
    kazziz 18 sierpnia 2012, 13:57

    @Sky_walker: jak się zamknie oczka na aparaty D40, D40x, D60 oraz D3000 i D3100, to faktycznie, równia pochyła.... i faktycznie, D90 jest aparatem dla tych samych amatorów co D3200...

  35. riddlerpl
    riddlerpl 18 sierpnia 2012, 14:34

    Mam cichą nadzieję, że Pentax nie zapragnie użyć matrycy 24 Mpix w swoim nowym body i zostanie przy tej co teraz. Szczególnie jak patrzę na kolejne testy korpusów z nowsza konstrukcją.

  36. oz
    oz 18 sierpnia 2012, 15:17

    @szabla
    A57 to sprzęt wyższej klasy - bez wątpliwości.

    Proszę, jak krowie na miedzy: "jakość zdjęć naszym zdaniem jest po prostu lepsza. ",[...] "nie zmienia faktu, że prosty, amatorski model Nikona zapewnia lepszą jakość obrazu niż wyżej pozycjonowany (i sporo droższy) aparat Sony i to na wszystkich czułościach. "

    Jak masz odwagę, to pooglądaj sample. A może to Optyczni są ślepi, co?:)
    Na koniec mała prośba: nie zaklinaj rzeczywistości, DPR ma swoje priorytety, co udowodniło już wiele razy, a każdy bardziej rozgarnięty użytkownik forum już się zorientował z jakim producentem jesteś związany (to samo dotyczy ***s*** i paru innych nawiedzonych)...

  37. Szabla
    Szabla 18 sierpnia 2012, 15:39

    Masz pod ręką A57 i D3200? Bo ja mam. :)
    Oczywiście, że jestem związany, ale wzrok mam nadal dobry - zwłaszcza z małych odległości. :)

  38. Szabla
    Szabla 18 sierpnia 2012, 15:55

    Co do testów na tym portalu:
    Przykładowo: nie rozumiem tabel MTF50 (rozdzielczość układu jako całości). Dla 24-megowej matrycy i obiektywu 24-70/2,8 mamy wartości w zakresie 1600-1800 lw/ph.
    Przy 24-megowej matrycy A65 i obiektywie 24-70/2,8 mamy wartości w zakresie 2400-2500 lw/ph.

    Co przeoczyłem?

  39. Szabla
    Szabla 18 sierpnia 2012, 16:11

    Jeszcze jedno: z Exifów zdjęć wykorzystywanych do analizy jakości obrazu widzę, że D3200 miał założony 24-70/2,8 podczas gdy A57 - 50/1,4.
    Jeżeli istotnie tak było, to mój ścisły umysł odrzuca taką platformę porównawczą. :)

  40. Yura
    Yura 18 sierpnia 2012, 19:04

    @paul80 - "A co to jedyny nośnik oglądalności to papier, a to może technologia druku jest za słaba, ???"

    Tak się akurat składa, że to technologia monitorów jest słaba - wręcz słabiutka, bo na monitorku zobaczysz raptem 8 bitów, a do tego na każdym jednym zobaczysz co innego - dobra odbitka wygląda zawsze tak samo, a ta z tiffa pokaże więcej niż dowolny monitor.

    Poza tym o czym my tu mówimy - percepcja obrazu, który odbija światło jest zdecydowanie przyjemniejsza od tej z obrazu "świeconego".

  41. lotofag
    lotofag 18 sierpnia 2012, 20:38

    Normalnie jakiś nalot "odbitkowych porównywaczy" na forum jak i tutaj ;>
    Yura, a ile masz możliwych kombinacji maszyn drukująych, papierów, ich profili, itp? Która kombinacja jest wyznacznikiem/wzorcem?
    Dlaczego stosuje się systemy zarządzania kolorem? Czyżby po to żeby nie zobaczyć "na każdym monitorku co innego"? Monitory też są różne, mniej lub bardziej nadające siędo grafiki.

  42. noworries
    noworries 18 sierpnia 2012, 21:51

    Zauważyłem (wśród znajomych fotografów, nie na forum), ze najwięcej do powiedzenia o zarządzaniu kolorem i kalibracji monitorów mają osoby nie mające o tym pojęcia, za to mające poważny problem ze zrobieniem dobrych zdjęć. I prezentując swoje gnioty wiecznie tłumaczą, jak to inaczej wyglądają one na ich skalibrowanych monitorach...

  43. Yura
    Yura 18 sierpnia 2012, 22:29

    @lotofag - chyba nie za bardzo rozumiesz o czym ja mówię. Gorsze jest to, że chyba za bardzo nie rozumiesz o czym sam mówisz.

    Ja mówię o tym, że np. porównując prosty wydruk z laba 300dpi do tego co widać na monitorze, to sobie możesz czarować ile chcesz, ale na monitorze to po prostu nie może lepiej wyglądać. Ja mówię, że jak masz lepsiejszą drukarkę to na odbitce zobaczysz więcej niż jpg daje, bo na monitorze sobie musisz suwakami w rawie jeździć żeby wylecieć poza zakres monitora i zobaczyć zakres przejść, o skanowanych filmach nie wspominając - na odbitce to widać bez jeżdżenia suwakami.

  44. lotofag
    lotofag 18 sierpnia 2012, 23:09

    Yura, mnie o coś posądzasz, a sam się gmatwasz ;)
    Dałbyś spokój z bajkami o filmach i odbitkach, o reszcie nie wspominając.

  45. lysholm
    lysholm 18 sierpnia 2012, 23:58

    Dużo tańsze i starsze 1100D Canona i tak lepsze pod kątem szumów :)

  46. zentaurus
    zentaurus 19 sierpnia 2012, 06:21

    lysholm@
    Nie mitologizuj, w C1100D fo dopiro mamy dramat:
    link
    Warto, zanim się napisze, podeprzeć to jakimś przykładem.

  47. noworries
    noworries 19 sierpnia 2012, 11:20

    lysholm, zastanów się zanim coś napiszesz.

  48. Bilbo
    Bilbo 19 sierpnia 2012, 11:25

    zentaurus
    nie podawaj przykładów bo ktoś tak napisał tylko popatrz i oceń samemu :)
    (nie wiem jak zapisać link - trzeba samemu wyszukać)
    link
    jest jakaś ogromna różnica ?
    Ja widzę tylko i wyłącznie większy obrazek, jeśli się go zmniejszy to i pewnie nikon da mniejszy szum.

  49. Yura
    Yura 19 sierpnia 2012, 11:30

    @lotofag - w czym się gwatwam? Możesz rozjaśnić?

  50. Yura
    Yura 19 sierpnia 2012, 11:30

    @lotofag - w czym się gwatwam? Możesz rozjaśnić?

  51. Szabla
    Szabla 19 sierpnia 2012, 12:13

    Możliwość pobierania zdjęć testowych i samodzielnej ich oceny jest niezwykle cenna. :)
    Na samplach z imaging-resource (still life 1600, 3200) widzę to, co u siebie: na wysokich czułościach A57 ma niższy poziom szumów i więcej detali.

  52. Szabla
    Szabla 19 sierpnia 2012, 12:16

    Oczywiście, różnice nie są duże, dlatego warto przyjrzeć się temu, co jeszcze aparaty oferują użytkownikowi. Tutaj tego się nie dowiemy.

  53. zentaurus
    zentaurus 19 sierpnia 2012, 13:13

    Bilbo@
    Mniej więcej te obrazki potwierdzają mój przyklad. Chodziło mi o to że matryca w Canonie 1100D nie jest lepsza niż N3200 co próbował wmówić kolega lysholm :). Ja osobiście nie przykładam zanadto wagi do takich porównań, ale są one jednak lepsze niż "rewelacje" bez żadnych pokryć.

  54. jaad75
    jaad75 19 sierpnia 2012, 13:56

    @oz "mydło, kiepski kontrast, ogólnie korpusy na poziomie D5100, K5, 550d nawet, dają lepszą jakość obrazu moim zdaniem."
    D5100, K-5 i 550D to nie są ani korpusy, ani matryce na tym samym poziomie.

    "Taaa, tylko ten jeden skromny parametr czyli jakość obrazu ma gorszą:) ale kto by sobie zawracał głowę detalami:)))"
    A57 zdecydowanie nie ma gorszej jakości, bo używa akurat 16MPix IMX071.

    @Sky_walker "Od D90 mamy tylko jedną, długą krzywą pochyłą w dół - i tak jak inni producenci dodają funkcje, tak Nikon coraz więcej ich wyjmuje z korpusów dla początkujących :/ Szkoda...."
    Od kiedy to D90, to aparat z tego segmentu? D90, to następca lini D70/D80 i zastąpił go zdecydowanie lepsz D7000. D3200, to aparat niższego EL, który powstał z rozbicia linii D50/D40/D60 na dwa segmenty (D3xxxx i D5xxxx).

    @Szabla "Jakość obrazu również - widzę to wyraźnie na swoich zdjęciach.
    Co prawda, nie ustawiam rozmiękczania JPEGów, ale robię na ustawieniach fabrycznych. Może dlatego?"
    Robisz JPG-i na fabrycznych ustawieniach z puszki? Gratulacje...:P Zwłaszcza biorąc pod uwagę jaką jakość mają JPG-i z Sony...:D
    BTW, po co w kółko opowiadasz o "rozmiękczeniu", skoro doskonale wiesz, że to nieprawda?

    @Yura "Tak się akurat składa, że to technologia monitorów jest słaba - wręcz słabiutka, bo na monitorku zobaczysz raptem 8 bitów, a do tego na każdym jednym zobaczysz co innego - dobra odbitka wygląda zawsze tak samo, a ta z tiffa pokaże więcej niż dowolny monitor."
    A skąd wziąłeś te bzdury? Po pierwsze, jeśli prawidłowo zarządasz kolorem, to odbitki są maksymalnie zbliżone do tego, co widzisz na monitorze, po drugie, to druk daje tu mniejsze możliwości, niż przyzwoity monitor, przede wszystkim ze względu na zdecydowanie mniejszy gamut i kontrast.

  55. 19 sierpnia 2012, 14:54

    Wchodzę poczytać komentarze, a tu plucie jaadem :-(

  56. Szabla
    Szabla 19 sierpnia 2012, 15:17

    @jaad75, myślę że olbrzymia większość użytkowników D3200 czy A57 będzie używać fabrycznych ustawień.
    Dlatego używanie ich do porównań wcale nie jest pozbawione sensu. :)
    Możesz mi wyjaśnić różnice w wykresach MTF?

  57. 19 sierpnia 2012, 15:59

    @Arek: dlaczego testowany D3200 dostał ocenę 1.35, a nie 0.9 jak D3100 skoro to ten sam wizjer?!

  58. Dżozef
    Dżozef 19 sierpnia 2012, 16:42

    Przy tak zabytkowych parametrach matrycy to powinni jeszcze dać jakąś obudowę w stylu Drucha czy Ami

  59. ***s***
    ***s*** 19 sierpnia 2012, 17:01

    podpis | 2012-08-19 15:59:44.... dlaczego testowany D3200 dostał ocenę 1.35, a nie 0.9 jak D3100 skoro to ten sam wizjer?!


    Proste, to inflacja jakosci

  60. skellen
    skellen 19 sierpnia 2012, 18:13

    Niektórzy tu narzekają na megapixelozę matrycy, a tymczasem u "konkurencji" test komórki jakiś czas temu był z aparatem o 1,7x większym upakowaniu takowej ;)

  61. jaad75
    jaad75 19 sierpnia 2012, 19:34

    @Szabla - różnicę między czym, a czym?
    @Dżozef, Ty zdaje się wychwalałeś matrycę z 650D - ta to ma dopiero parametry...:P

  62. MarcinF
    MarcinF 19 sierpnia 2012, 20:09

    skellen
    Wspomniana przez ciebie nokia ma upakowanie pikseli nie 1.7 razy większe ale aż 7 razy większe niż nikon d3200.

  63. 19 sierpnia 2012, 20:37

    @Maciej (Autor test): - jak czym pkt. "9. Podsumowanie" to przeszkadza bardzo brak zdecydowania w pisowni słowa "focus" v.s "fokus" - występuje 2x "autofocus" i 3x "autofokus".

  64. 19 sierpnia 2012, 20:44

    Po zapoznaniu się z artykułem "Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?" stwierdzam, że jest problem z procedurą testową optycznych, mianowicie: D3100 za autofokus został "nagrodzony" 1.78 punktami, natomiast testowany tu D3200 aż 3.7!!! Skąd taka przepaść?! Toż to ten sam układ Multi-CAM 1000?

  65. monangel
    monangel 19 sierpnia 2012, 21:57

    kiedy zacyznalem czytac optyczne dziwilem sie dlaczego na powaznych forach kreca z nich beke... teraz juz wiem...
    minusy brak panoram stabilizacji i hdr lol inne rozwiazania sa minusem ? brak wypluwani apapki w postaci pseudo hdr minus ? amatorski portal dla amatorow nic dodac nic ujac...

  66. MCR
    MCR 19 sierpnia 2012, 22:36

    monagel: ach Ci zawodowcy...

  67. skellen
    skellen 19 sierpnia 2012, 22:37

    @MarcinF
    Masz racje, nokia ma 1,7x więcej megapixeli, ale upakowanie ma 7x większe. Nie byłem dokładny i popełniłem błąd.
    @monangel
    D3200 to dolna/średnia półka lustrzanek więc w domyśle dla amatora. Panorama z ręki czy tam auto HDR nie jest przecież wynalazkiem dla ludzi zajmujących się fotografią od wielu lat, w dodatku profesjonalnie tylko dla "ludu". Nie wykluczam że i zawodowiec czy świadomy fotograf skorzysta z HDR z puszki czy tych panoram, ale generalnie świadomy człek raczej woli mieć wszystko pod kontrolą. Minus za stabilizację może być, chociażby ze względu na tych co korzystają z optyki manualnej, np. na m42. W sony i pentaxie mają stabilizacje. Więc dlaczego nikon ma nie dostać minusa za brak dawanej stabilizacji? Czytałem kiedyś jakąś wypowiedź, że dałoby się zamontować stabilizację w body i jednocześnie produkować obiektywy ze stabilizacją. Musiałoby to działać tak, że wyłączasz stabilizację w body jeżeli masz obiektyw IS, a jeżeli korzystasz ze starego manuala to włączasz w body. Jeżeli można kogoś nagrodzić za funkcje to w tej samej płaszczyźnie można kogoś zganić za ich brak.

  68. Z_photo
    Z_photo 19 sierpnia 2012, 22:42

    @ Yura: "Ja mówię o tym, że np. porównując prosty wydruk z laba 300dpi do tego co widać na monitorze, to sobie możesz czarować ile chcesz, ale na monitorze to po prostu nie może lepiej wyglądać".

    Skoro tak twierdzisz, to znaczy, że nie miałeś okazji obejrzenia fotografii na dedykowanym do obróbki obrazów monitorze, właściwie skalibrowanym.
    Zakres barw jaki jest w stanie odtworzyć typowy lab, w stosunku do spektrum barw jakie może zarejestrować aparat (a wyświetlić monitor dobrej klasy) jest skromny - delikatnie rzecz ujmując.

  69. smok_wawelski
    smok_wawelski 20 sierpnia 2012, 09:24

    O godzinie 2012-08-19 16:42:36 znany troll tego forum w jednym wpisie - mówiąc o rzekomym aparacie "Druch" - popełnił jednocześnie dwa błędy: ortograficzny i merytoryczny. O ile ten pierwszy łatwo jest obecnie korygować wykorzystując do tego mechanizm bieżącego sprawdzania pisowni zaimplementowany w większości (jak nie wszystkich) przeglądarkach internetowych, o ile ten drugi błąd kolejny raz wskazuje z kim mamy do czynienia.

  70. Ritter
    Ritter 20 sierpnia 2012, 09:52

    Wielka szkoda, że nie udało się potestować aparatu z "przyczłapką" WU-1a. Jestem bardzo ciekaw realnych możliwości sterowania aparatem przy pomocy tego ustrojstwa...

  71. adalbertus
    adalbertus 20 sierpnia 2012, 11:03

    Nie miałem w ręku D3200 .... Miałem za to A65, które Optyczne umieściły w tabelce porównawczej. Przewrotnym jest fakt, że z tabelki wynika, iż najlepszym z porównywanej czwórki jest aparat, który robi najsłabsze zdjęcia. A65 dostał mnóstwo punktów za wizjer, którego ja (moje subiektywne odczucie, może kwestia przyzwyczajenia) nie jestem w stanie zaakceptować.

  72. Szabla
    Szabla 20 sierpnia 2012, 11:19

    Bo nigdy go nie używałeś. :)

  73. krzyskra0
    krzyskra0 20 sierpnia 2012, 11:45

    Też czekam na test Fuji X-pro1...
    Szkoda, że Nikon od razu nie zamontował matrycy 48mln pikseli- komputery do wymiany, karty do wymiany, dodatkowe twardziele do kupienia, słowem biznes się kręci i wszystko napędza jak zawsze Sony... Jak ja nie lubię tej firmy...

  74. Szabla
    Szabla 20 sierpnia 2012, 11:53

    Ojojoj, dlaczego? :)

  75. adalbertus
    adalbertus 20 sierpnia 2012, 12:56

    @Szabla, a jak się używa tego wizjera? Ja przez ten wizjer w A65 patrzyłem i robiłem zdjęcia.

  76. Arek
    Arek 20 sierpnia 2012, 14:45

    Szabla, a czy Twój ścisły umysł dopuszcza do siebie fakt, że na f/8 nie ma znaczenia czy używamy 24-70 czy 50tki? Oba obiektywy ogranicza wtedy głównie dyfrakcja.

  77. Oxygenum
    Oxygenum 20 sierpnia 2012, 17:03

    Matryca w tym Nikonie jest bardzo dobra.
    Według DXO Mark jest tylko o 1 pkt. gorsza od topowej zamontowanej w Pentaxie K-5 (16 MP).

    24 MP z dobrym szkiełkiem np. Samyang 14 dla pejzażystów jest dobrym rozwiązaniem...

  78. Szabla
    Szabla 20 sierpnia 2012, 21:47

    @Arek, ale to obiektywy o różnej jakości optycznej. Z 24-70/2,8 można wyciągnąć więcej niż z 50/1,4 - to ponad 3-krotnie droższa optyka.
    Porównywanie rozdzielczości przy tak różnej optyce to dla mnie błąd metodyczny.

  79. Z_photo
    Z_photo 20 sierpnia 2012, 22:06

    > Z 24-70/2,8 można wyciągnąć więcej niż z 50/1,4 - to ponad 3-krotnie droższa optyka.

    Zapewne "Cena Czyni Cuda" :)

  80. Szabla
    Szabla 20 sierpnia 2012, 23:21

    Nie - optyka. Polecam lekturę. :)

  81. artq96
    artq96 21 sierpnia 2012, 11:32

    O, jakieś nowe zdjęcia. Nie skrzynki na listy i konika w parku:)

  82. Szabla
    Szabla 21 sierpnia 2012, 15:34

    sierpień 2006: "Czy amator potrzebuje 10 mln pikseli?"
    sierpień 2012: "Czy amator potrzebuje 24 mln pikseli?"
    sierpień 2018: "Czy amator potrzebuje xx mln pikseli?"
    sierpień 2024: "Czy amator potrzebuje xxx mln pikseli?"
    :D

  83. Arek
    Arek 21 sierpnia 2012, 15:37

    Szabla - przykro mi, ale nie wiesz o czym piszesz. Różnica w cenie nie gra roli. Na przysłonie użytej w teście z 24-70 nie da się wyciągnąć nic więcej niż z 1.4/50. Tak jak już pisałem, oba obiektywy są tam ograniczone przez dyfrakcję, czyli pracują identycznie w granicach błędów pomiarowych. Dlatego nie odsyłaj innych do lektury czegoś na temat optyki tylko sam poczytaj.

  84. Yura
    Yura 21 sierpnia 2012, 16:37

    @jaad75 - "A skąd wziąłeś te bzdury? Po pierwsze, jeśli prawidłowo zarządasz kolorem, to odbitki są maksymalnie zbliżone do tego, co widzisz na monitorze, po drugie, to druk daje tu mniejsze możliwości, niż przyzwoity monitor, przede wszystkim ze względu na zdecydowanie mniejszy gamut i kontrast"

    No tak się składa, że jest całkiem odwrotnie - wiesz, wg cyferek i wszelkich specyfikacji to nie ma żadnego teoretycznego powodu, dla którego miałby znikać szum na odbitkach, no ale jakoś go widać bardziej na monitorze...
    Jak się skupiam na uzyskaniu odbitki to chcę ja mieć z tego powodu, że lepiej wygląda niż obrazek na monitorze, a nie na odwrót - poczynając od tego, że czarny nawet na super hiper kontrastowym monitorze i niewiadomo jak skalibrowanym, nigdy nie będzie tak czarny jak na odbitce, kończąc na tym, że nie ma monitora 300ppi...

    Z_photo - "Skoro tak twierdzisz, to znaczy, że nie miałeś okazji obejrzenia fotografii na dedykowanym do obróbki obrazów monitorze, właściwie skalibrowanym.
    Zakres barw jaki jest w stanie odtworzyć typowy lab, w stosunku do spektrum barw jakie może zarejestrować aparat (a wyświetlić monitor dobrej klasy) jest skromny - delikatnie rzecz ujmując."

    Po pierwsze, nie wyrywaj moich słów z kontekstu żeby czegoś dowieść - kontekst był rozdzielczości, szczegółowości - nie ma monitora 300 dpi - koniec kropka.
    Chcesz kontekst gamutu? Zapraszam do dalszej części mojej wypowiedzi.
    Po drugie, pracuję w labie i mam "okazjonalną" przyjemność do pracy na skalibrowanym i monitorze, i labie/drukarkach, i papierach, i uwierz mi nie jeden "spec" się dziwił kiedy porównywał w tych samych fizycznych rozmiarach to co jest na odbitce i to co widać na monitorze. I co z tego, że będziesz miał niewiadomo jaki gamut i pierdyliard poziomów przejść, skoro to się dosłownie chowa między pikselami i powiedzmy sobie szczerze, "szarym" poziomem czerni?!

  85. Szabla
    Szabla 21 sierpnia 2012, 19:27

    Arek, to nie tak.
    Nie powinno się stosować odmiennych obiektywów do badań PORÓWNAWCZYCH.
    W wielu naukach byłby to jeden z podstawowych błędów metodycznych.
    Nawet stosowanie 50/1,8 do jednego modelu, a 50/1,4 do drugiego nie jest bezbłędne (np. DPR), choć o mniejszym marginesie błędu niż 24-70/2,8 vs 50/1,4.

    Ideałem byłoby stosowanie tego samego egzemplarza obiektywu do testów rozdzielczości matrycy. To nie jest problem, wystarczyłoby jakieś bardzo dobre szkło manualne i kilka adapterów.
    Dziwne, że nikt tego nie robi, bo dopiero wtedy porównanie możliwości matryc w aparatach różnych producentów miałoby dużą wartość poznawczą.
    No, ale jak mówi matka Kleopatry w reklamie TV: "Ale to jest twój problem." :)

  86. Arek
    Arek 21 sierpnia 2012, 21:38

    Szabla - nie masz racji. Porównywać można wszystko do wszystkiego, trzeba tylko wiedzieć jak i zagwarantować odpowiednie warunki i je dostatecznie dobrze sprawdzić. My to zrobiliśmy. Oba obiektywy są dokładnie przez nas przetestowane i wiemy, że na f/8.0 zapewniają obiektywne warunki do porównań. Tym bardziej, że nie ma powodów aby dobra stałka 1.4/50 była po sporym przymknięciu w jakikolwiek sposób gorsza do zooma (nawet reporterskiego).

    A przejściówki to inny temat... Wypowiadałem się nań wielokrotnie. Na razie zdania nie zmieniłem.

  87. Szabla
    Szabla 22 sierpnia 2012, 09:55

    Przy tak małych różnicach, znaczące są nawet drobiazgi...
    A co z różnymi wykresami MTF50 dla D3200 i A65?
    Różnica 1700 - 2500 LW/PH to chyba jednak nie kwestia optyki? ;)

  88. Szabla
    Szabla 22 sierpnia 2012, 09:58

    Inaczej mówiąc, różnice w sprzęcie do obrazowania zwiększają błąd wnioskowania. :)

  89. wercio
    wercio 23 sierpnia 2012, 05:00

    @Yura - ale na odbitce nie będziesz miał takich jasnych świateł. Ogólnie dobra odbitka ma do 6,5EV, dobry monitor do 7,5EV rozpiętości tonalnej.

    @Szabla twoja logika jest porażająca! Porównujesz cenę zooma z ceną stałki i to o ogniskowej, którą najtaniej wyprodukować. Zgodnie z taką logiką autobus Solaris zapewnia większy komfort podróży dla pasażera niż Rolls Royce, ponieważ autobus jest droższy. Proponuję Ci też zmianę nicka, żeby nie mylić osób rzadko tu zaglądających, dopisz sobie pracownik Sony, wtedy będzie wszytko jasne.

  90. Szabla
    Szabla 23 sierpnia 2012, 10:37

    Kolego, niewiele zrozumiałeś - tu wcale nie chodzi o cenę, ale o zachowanie tych samych warunków procedury pomiarowej. Im więcej ich się zmienia, tym bardziej "rozjeżdżają się" wyniki końcowe. Mówiąc inaczej - zwiększa się błąd pomiarowy.
    Do testów rozdzielczości można używać nawet kita 18-55, byle ze wszystkimi aparatami. Jeżeli każdy aparat będzie testowany z innym rodzajem obiektywu, to błędy pomiarowe mogą być większe niż różnice w wynikach.
    Zasadniczo - chodzi o zasadę. :)

  91. Filolog
    Filolog 23 sierpnia 2012, 10:57

    Arku i Szablo, kochani - proponuję Wam ulturalną ustawkę na najbliższych targach łódzkich. Publiczna wojna w kisielu w stringach? Mogę być sędzią...

  92. ***s***
    ***s*** 23 sierpnia 2012, 11:41

    Filolog - zostan tym filologiem bo chyba nie bardzo wiesz o czym tutaj ludzie pisza. To nie stadion. To nie jakas wojna publiczna tylko powazne sprawy sa tutaj dyskutowane. Zgadzam sie czesciowo z Arkiem ale Szabla ma duzo racji. Testowanie body z roznymi typami obiektywow jest obciazone kolosalnymi bledami. Zreszta arek tez o tym wie dlatego testuje rozne obiektywy na tym samym body i to chyba juz dosc starej.

  93. Szabla
    Szabla 23 sierpnia 2012, 11:47

    E tam. Okazja do rozmowy na pewno będzie wcześniej, a o żadnej bitce nie może być mowy. :)
    Tak sobie teoretyzujemy. :)

  94. Yura
    Yura 23 sierpnia 2012, 18:17

    super, wylogowało mnie i wcieło posta...

    @wercio - w skrócie: ja dmucham na te 1 EV czy więcej w górze i w dole, bo to zakres, który w realnej fotografii, a nie foceniu i drukowaniu tablic, nie występuje w sposób intencjonalny, nawet w niskim czy wysokim kluczu, a na pewno nie jest domniemaną przyczyną "lepszości" obrazu z monitora nad odbitką, bo to nie tu rozgrywa się batalia w percepcji obrazu.

  95. wojtello123
    wojtello123 13 października 2012, 22:22

    DO REDAKCJI:
    Nikon D3100 posiada ograniczenie LV do 30 sekund tylko w domyślnych ustawieniach, da się to zmienić w opcjach w zakładce 'czasy auto wyłączania' na czas do 5 MINUT.. wypadałoby o tym napisać...

  96. kazziz
    kazziz 10 stycznia 2013, 20:25

    niech mi ktoś wyjaśni - to jest zgodny z CLSem czy nie jest? Wyzwala lampy czy nie wyzwala? ja już nic nie rozumiem...

  97. antar
    antar 6 sierpnia 2013, 17:43

    Mam D3200 od blisko roku - nauczyłem się korzystać z tych 24 mln pix no i nie zbieram na dysk wszystkiego co pstryknę. To tak ku informacji dla tych co nie widzieli, nie mieli w łapkach ale dużo gadaja, gadają.
    Z testów wynika, że prądożerny - zgadza się, że z tymi szumami nie jest tak źle - też się zgadza, że wykonanie śrenie - no średnie, przyciski i ergonomia takie sobie - no tu stop. Jak się ktoś nauczy posługiwania manualem i wszystkim co oferuje ten aparat to może dojdzie do wniosku, że to dobry aparat. Ja tak uważam.
    Jeśli zaś ktoś marudzi, że jedno kółko (nastawcze), że mało przycisków, że korpus nie tytanowy, nie super uszczelniony, że korpus zbyt mały (!) to niech zasuwa do sklepu po D3x za 20kzł albo D800 za 9kzł (body)
    i finito. Niech się wykaże co takim sprzętem potrafi zdziałać.
    A co do korpusu, że mały - to może jednak rączki za duże lub niezdarne, co?

  98. ANKR65
    ANKR65 11 sierpnia 2016, 11:13

    Kupiłem ten aparat z kitowym obiektywem 18-105. Jestem tym sprzętem zupełnie rozczarowany. Przede wszystkim, moim zdaniem, marna jakość zdjęć. Dotychczas używałem sony R1 (aparat z 2005r.) - jakość zdjęć jpeg miałem bezwzględnie lepszą. Kupiłem ten aparat licząc na lepsze zdjęcia i chcąc mieć możliwość nagrywania filmów. Jakość zdjęć jest gorsza. A nagrywanie filmów wyłącznie po uruchomieniu LV - kto to wymyślił? Wystawię go na allegro i pozbędę się tak szybko, jak się da. Jak tylko go sprzedam, to wybiorę sobie któryś z bezlusterkowców APS-C sony, dokupię obiektyw i znowu będę zadowolony. I przy tej okazji - po co komu te lustra???? W dobie cyfrowej fotografii upór z jakim producenci aparatów trwają przy lustrzankach jest niepojęty. Po 11 latach robienia zdjęć bezkonkurencyjnym sony R1, jestem tylko sam na siebie zły, że kupiłem to coś (nikon d3200+kit 18-105). Nigdy więcej żadnej lustrzanki nie kupię. Wszystkich pozdrawiam.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział