Nikon D3200 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy także zdjęcia z modeli D3100 i D5100, a także Sony SLT-A65.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
16000 ISO | |||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
Oceniając aparat pod kątem szumów, model D3200 i jego poprzednik prezentują podobny poziom zakłóceń obrazu. Ze sporą utratą szczegółów w nowym aparacie mamy do czynienia dopiero przy czułości 6400 ISO. Jak podaje producent, wartość 12800 ISO jest generowana programowo i należy przyznać, że jakość obrazu pozostawia już nieco do życzenia. Ciekawie natomiast prezentuje się porównanie z Sony A65, którego wyposażono również w 24-megapikselową matrycę formatu APS-C. Poziom szumu w A65 jest niezaprzeczalnie mniejszy, podobnie niestety jak szczegółowość obrazu, która ucierpiała na skutek redukcji zakłóceń. Matryca Nikona D3200 pozwala na rejestrację większej ilości detali i mimo silniejszego zaszumienia, jakość zdjęć naszym zdaniem jest po prostu lepsza.
Oczywiście, nie sposób nie zauważyć, że A65 i D3200 charakteryzują się różnym stopniem odszumiania obrazu – w przypadku aparatu Sony nie ma możliwości całkowitego wyłączenia tego procesu. To jednak nie zmienia faktu, że prosty, amatorski model Nikona zapewnia lepszą jakość obrazu niż wyżej pozycjonowany (i sporo droższy) aparat Sony i to na wszystkich czułościach.
Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla trzech ustawień: 0, 4, 9 oraz automatycznego (w 9-stopniowej skali ze skokiem jednostkowym). Automatyczne wyostrzanie odpowiada najprawdopodobniej trzeciemu stopniowi z dostępnej skali i oferuje niezłą jakość zdjęć i optymalne wydobycie szczegółów. Naszym zdaniem zostało ono dobrze dobrane i dla osób nie planujących dalszej obróbki zdjęć efekt działania tego procesu powinien być satysfakcjonujący. Wybranie stopnia zerowego oznacza raczej miękki obraz, jednak dający większe możliwości późniejszej obróbki. Przypominamy, że proces wyostrzania jest nieodwracalny – detale tracone są bezpowrotnie. Maksymalne wyostrzenie bardzo mocno uwidacznia krawędzie, toteż radzimy ostrożnie korzystać z tak skrajnego ustawienia.
Nikon D3200, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Picture Control – profile obrazu
Jak już wspomnieliśmy na początku rozdziału, w D3200 znajdziemy kilka profili obrazu, które możemy dodatkowo edytować. Poniżej znajdują się przykładowe zdjęcia wykonane z ich wykorzystaniem.
Standardowe | |||
Neutralne | |||
Żywe | |||
Monochromatyczne | |||
Portret | |||
Pejzaż | |||
Filtry efektowe (obróbka w aparacie)
Poniżej prezentujemy efekty działania filtrów efektowych, jakie znajdziemy w menu retuszu D3200. Warto zaznaczyć, iż można je zastosować jedynie do już wykonanych zdjęć, zapisanych na karcie pamięci. Za przykład posłużyły dwa zdjęcia zrobione testowym aparatem. Większość filtrów można łączyć ze sobą, a efekt takiego działania pokazuje ostatnie zdjęcie.