Canon EOS 650D - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w trzech podstawowych rozmiarach: Large (5184×3456 pix), Middle (3456×2304 pix) i Small 1 (2592×1728 pix). Odpowiada to obrazom 18-, 8- i 4.5-megapikselowym, a każdy rozmiar zdjęcia może być poddany dwustopniowej kompresji. Dodatkowo znalazły się dwa małe formaty: Small 2 (1920×1280 pix) i Small 3 (720×480 pix), które zapisywane są jedynie w jakości FINE. Jak podpowiada instrukcja obsługi, pierwszy z nich jest odpowiedni do odtwarzania zdjęć w cyfrowych ramkach fotograficznych, a drugi do bezpośredniego umieszczenia na stronach www lub przesłania mailem.
Podczas fotografowania z wykorzystaniem trybu Live View istnieje możliwość wyboru proporcji obrazu zapisywanych zdjęć JPEG. Do wyboru mamy cztery ustawienia: 3:2, 4:3, 16:9, oraz 1:1. Warto zwrócić uwagę, że opcja ta nie jest dostępna podczas fotografowania z wykorzystaniem wizjera, podczas której JPEG-i zapisywane są zawsze z proporcją obrazu 3:2.
W 650D czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość 25600, a krok zmiany ISO wynosi 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla modelu 600D, Pentaksa K-30 oraz Nikona D5100.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
Rozróżnienie zdjęć wykonanych za pomocą EOS-ów 600D i 650D to nie lada wyczyn. Można wręcz stwierdzić, że są niemalże identyczne. Spośród zestawionych aparatów, Pentax K-30 charakteryzuje się najniższym poziomem zaszumienia, a jego przewagę da się zauważyć już przy czułości 1600 ISO. W przypadku wycinków zdjęć z obu Canonów wykonanych na najwyższych czułościach jest odwrotnie – zakłócenia obrazu są najsilniejsze w porównywanej stawce, ale jednocześnie zachowanych jest więcej szczegółów niż w K-30. Podobnie wygląda sytuacja z D5100 – zaszumienie jest podobnie wysokie jak w EOS-ach, natomiast poziom odtworzenia detali jest nawet odrobinę lepszy od 650D i 600D. Poza tym, struktura szumu w Nikonie jest inna, jest on bardziej drobnoziarnisty.
Oczywiście, nie sposób nie zauważyć, że każdy z przytaczanych tu modeli aparatów cechuje się różnym stopniem odszumiania plików JPEG, w przypadku K-30 wygląda na to, że jest on najwyższy. Porównywanie skompresowanych zdjęć nie pozwala zatem poznać pełnego obrazu osiągów matrycy.
Wyostrzanie
W Canonie 650D zdjęcia zapisywane jako JPEG-i możemy poddać procesowi wyostrzania. Do dyspozycji mamy 8-stopniową skalę (od 0 do 7), w której możemy kontrolować intensywność tego procesu. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższym stopniem wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Canon EOS 650D, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Trzeci stopień wyostrzania oferuje dobre uwydatnienie szczegółów widocznych na wycinkach zdjęć naszej scenki. Z kolei stosując najsilniejsze wyostrzanie musimy się liczyć z obecnością jasnych obwódek wokół ciemnych elementów.
Style obrazów
Parametry dotyczące zdjęć JPEG są umieszczone pod nazwą „Style obrazów”, czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy ustawienia: Auto, Standard, Portrety, Krajobrazy, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem: ostrości, kontrastu, nasycenia i tonacji.
Auto |
|
Standard |
|
Portrety |
|
Krajobrazy |
|
Neutralny |
|
Dokładny |
|
Monochromatyczny |
|
Zdjęcia nocne z ręki i HDR
Na kole nastaw znajduje się pozycja kryjąca funkcję o nazwie „Zdjęcia nocne z ręki”. Gdy z niej skorzystamy, aparat wykona trzy naświetlenia, by potem złożyć gotową fotografię o nieco mniejszym polu widzenia. Dodatkowo, możemy zdefiniować „atmosferę” ujęcia, a dostępne opcje to:
- standard,
- żywe,
- miękkie,
- ciepłe,
- dostojne,
- zimne,
- jaśniejsze,
- ciemniejsze,
- monochromatyczne.
Tryb normalny |
|
Standard |
|
Żywe |
|
Miękkie |
|
Ciepłe |
|
Dostojne |
|
Zimne |
|
Jaśniejsze |
|
Ciemniejsze |
|
Monochromatyczne |
|
HDR |
|
Filtry twórcze – edycja w aparacie
Funkcja „filtry twórcze” służy do modyfikacji wyglądu wcześniej wykonanych zdjęć. Może być stosowana do plików RAW lub JPEG. Przetworzone zdjęcia są zapisywane w formacie JPEG jako oddzielne pliki. Do dyspozycji mamy 7 filtrów:
- Ziarnisty Cz/B,
- Miękka ostrość,
- Efekt rybiego oka,
- Efekt pogrubienia artystycznego,
- Efekt akwareli,
- Efekt aparatu zabawki,
- Efekt miniatury.
Tryb normalny |
|
Ziarnisty Cz/B |
|
Miękka ostrość |
|
Efekt rybiego oka |
|
Efekt pogrubienia artystycznego |
|
Efekt akwareli |
|
Efekt aparatu zabawki |
|
Efekt miniatury |
|