Canon EOS 650D - test aparatu
8. Zakres tonalny
Osiągi 650D w tej części testu są delikatnie mówiąc nie najlepsze. Poprzednik również nie bił rekordów w klasie lustrzanek adresowanych do fotoamatorów, ale tak słabych wyników nie obserwowaliśmy już od dawna. Dla wszystkich kryteriów jakości, rezultaty uzyskane przez matrycę 650D są niższe o co najmniej 0.5 EV (a zazwyczaj ponad 1 EV) od lustrzanek konkurencji. Przytoczmy tu kilka przykładów, przy założeniach bazowej czułości ISO 100 i stosunku sygnału do szumu wynoszącym 10: Sony Alpha A57: 6.6 EV, Pentax K-30: 7.5 EV, Nikon D5100: 7.8 EV. Wynik nowego EOS-a równy 6 EV stawia go niestety na szarym końcu powyższej grupy.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Modelem referencyjnym w tej części testów lustrzanek jest zazwyczaj Canon 50D. I mimo, że aparat ten miał premierę w 2008 roku, wypadł dziś lepiej niż nowy EOS. Rozjaśnienie obrazu pochodzącego z 650D uwidacznia bardzo duże zakłocenia, nawet przy czułości ISO 100. W oczy rzuca się także przeważający udział niebieskiej składowej szumu. Zdjęcia wykonane na ISO 1600 po obróbce praktycznie uniemożliwiają dostrzeżenie detali naszej scenki, choć w przypadku 50D jest niewiele lepiej. Jedyną zaletą 650D w porównaniu z 50D jest to, że nie dostrzegamy oznak bandingu.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|