Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Canon EOS 650D - test aparatu

25 października 2012
Maciej Latałło Komentarze: 74

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla EOS-a 650D prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Canon EOS 650D - Zakres tonalny

Osiągi 650D w tej części testu są delikatnie mówiąc nie najlepsze. Poprzednik również nie bił rekordów w klasie lustrzanek adresowanych do fotoamatorów, ale tak słabych wyników nie obserwowaliśmy już od dawna. Dla wszystkich kryteriów jakości, rezultaty uzyskane przez matrycę 650D są niższe o co najmniej 0.5 EV (a zazwyczaj ponad 1 EV) od lustrzanek konkurencji. Przytoczmy tu kilka przykładów, przy założeniach bazowej czułości ISO 100 i stosunku sygnału do szumu wynoszącym 10: Sony Alpha A57: 6.6 EV, Pentax K-30: 7.5 EV, Nikon D5100: 7.8 EV. Wynik nowego EOS-a równy 6 EV stawia go niestety na szarym końcu powyższej grupy.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 650D - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 650D - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Canon EOS 650D - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
650D
Canon EOS 650D - Zakres tonalny Canon EOS 650D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 650D - Zakres tonalny Canon EOS 650D - Zakres tonalny
1600 ISO
650D
Canon EOS 650D - Zakres tonalny Canon EOS 650D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 650D - Zakres tonalny Canon EOS 650D - Zakres tonalny

Modelem referencyjnym w tej części testów lustrzanek jest zazwyczaj Canon 50D. I mimo, że aparat ten miał premierę w 2008 roku, wypadł dziś lepiej niż nowy EOS. Rozjaśnienie obrazu pochodzącego z 650D uwidacznia bardzo duże zakłocenia, nawet przy czułości ISO 100. W oczy rzuca się także przeważający udział niebieskiej składowej szumu. Zdjęcia wykonane na ISO 1600 po obróbce praktycznie uniemożliwiają dostrzeżenie detali naszej scenki, choć w przypadku 50D jest niewiele lepiej. Jedyną zaletą 650D w porównaniu z 50D jest to, że nie dostrzegamy oznak bandingu.

Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.

100 ISO
0 EV
−4 EV
650D
Canon EOS 650D - Zakres tonalny Canon EOS 650D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 650D - Zakres tonalny Canon EOS 650D - Zakres tonalny
1600 ISO
650D
Canon EOS 650D - Zakres tonalny Canon EOS 650D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 650D - Zakres tonalny Canon EOS 650D - Zakres tonalny