Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC - test obiektywu

20 kwietnia 2010

6. Dystorsja

Jedną z poważniejszych wpadek poprzedniej wersji Samyanga 2.8/14 była dystorsja. Na Nikonie D200 widać było zauważalną „beczkę”, której poziom zmierzyliśmy na −3.78%. Przy przejściu do pełnej klatki wada ta formalnie malała, ale był to efekt tego, że zamieniała się ona w skomplikowaną dystorsję falistą.

Jak sprawa zniekształceń geometrycznych wygląda w nowej wersji? Niestety nie mamy dobrych wieści. Producent zdecydował się na walkę o poprawę rozdzielczości i pracy pod ostre światło, zupełnie odpuszczając sobie troskę o dystorsję. W efekcie znacząco ona wzrosła. Na małej matrycy mamy zniekształcenia beczkowe o dużej wartości −5.44%, natomiast na pełnej klatce wzrastają one do formalnego poziomu −7.21% i to pomimo tego, że pojawia się tam zauważalna dystorsja falista!

Chciałbym przy tym uprzedzić, że dystorsję (nawet skomplikowaną) dość łatwo koryguje się programami graficznymi. Jest jednak jedno ale. Tak duża dystorsja beczkowa „wypycha” z kadru sporą część obrazu, który przez to nie jest rejestrowany. Korygowanie dystorsji wyprostuje nam linie proste, ale nie odtworzy niezarejestrowanego obrazu. Chcąc mieć więc kadr nie zawierający pustych miejsc, musimy go przyciąć, a przez to ograniczyć pole widzenia naszego ultraszerokokątnego obiektywu. A przecież takie obiektywy kupuje się po to, by mieć jak największe pole widzenia...

----- R E K L A M A -----

DX, 14 mm
Samyang 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC - Dystorsja
FX, 14 mm
Samyang 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC - Dystorsja